Via een Facebook advertentie kwam ik bij webbureau Indivirtual terecht. Direct op hun vacaturepagina, dus hun Facebook advertenties hebben ze in ieder geval beter voor elkaar dan sommige concurrenten. Het is altijd spannend wat je aantreft qua vacaturesite bij een klein bureau. De meeste steken er weinig tijd in, ondanks dat ze toch best mensen zoeken. Sommige echter maken pareltjes ondanks (of dankzij) hun omvang. Zeker als webbureau denk ik altijd dat je je beste beentje voor moet zetten met je eigen wervingssite. Hier kan je alles laten zien dat je in je hebt en laten we niet vergeten: talent zoekt talent. Dus een top website is nergens zo belangrijk als voor een bureau dat websites maakt.

Schermafbeelding 2014-07-17 om 09.49.48

Homepage

De homepage, of in dit geval de vacature homepage dus, is overzichtelijk. Gewoon de vacatures en een heel klein tekstje er naast. Lange historie en kantoor in Dubai springen er voor mij uit.

Opvallend is dat men gekozen heeft voor de integratie van een andere applicatie, Wovox, voor hun eigen site. Men heeft dus geen gebruik gemaakt van de eigen kennis die er in huis zou moeten zijn, maar integreert een andere applicatie. Niet dat ik dit per definitie verkeerd vind. Goed gebruik maken van wat er is ben ik een groot voorstander van.

Voor Indivirtual vind ik deze keuze echter vreemd. Er is naast technologie een kopje design. Hierin roepen ze over het belang van ontwerp en hoe goed ze er in zijn. Daarnaast is bij het kopje technologie een uitgebreid stuk over front-end ontwikkeling. Toch kiezen ze er hier voor om dit niet zelf te doen, geen eigen smoel te maken. Als designers / front ender zou ik me daar vragen bij stellen.

Informatie

Er is een filmpje te vinden, met een vervelende ruis erin. Ik dacht eerst dat het bedoeld was in het begin om het een ‘old feel’ te geven, maar het zit gewoon heel irritant door de hele film. Die overigens maar drie minuten duurt, maar zo traag en saai geschoten is dat het wel een kwartier lijkt. De foto’s zijn verder leuk.

Qua informatie over de arbeidsvoorwaarden komt men niet verder dan ‘marktconform’ en over de sollicitatie-procedure kan ik niets vinden.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-07-17 om 10.01.47Meteen naast de vacatures staat de foto van de recruiter. Slim denk ik, een mooie vrouw is altijd goed bij het aantrekken van IT’ers is mijn ervaring. Opvallend is dat in dit blok het e-mail adres gelinkt is, maar dat niet in alle vacatures gedaan is. Slordig zou ik dat noemen.

De tekst van de vacatures heb ik complimenten voor en kritiek. De kritiek is dat er geen ‘wij bieden’ in zit. Wel wat ze vragen, maar daarna komt een verhaaltje over ‘indivirtual als werkgever’ waarbij ik me afvraag hoe wervend het is. Er staat wel wat, maar het is niet heel overtuigend geschreven.

Het compliment is dat ze de ‘wij zoeken’ hebben opgedeeld in ‘must haves’ en ‘nice to haves’. Eindelijk een partij die dat doet. Heel erg goed. Groot compliment.

Het solliciteren zelf… er is geen sollicitatieknop. Wel een apply with Linkedin. Ik ben benieuwd of ze die per 1 augustus vervangen of gewoon wegdoen. Er staat een mail adres in de tekst. Niets mis met mailen, sterker, voor deze doelgroep een grote plus. Ik zou vanuit conversie optiek het echter duidelijker maken.

Conclusie

+++ Functie-eisen opgesplitst in must have en nice to have
+++ laagdrempelig solliciteren via mail
+++ Foto van recruiter bij de vacatures met contactgegevens

– – – Geen eigen wervingssite, geen eigen ontwerp
– – – Geen solliciteerknop
– – – Slecht filmpje
– – – Weinig tot geen informatie

Een teleurstelling. Het gebruiken van Wovox ben ik niet per definitie tegen voor een kleine organisatie. Sterker, het is een hele verbetering ten opzichte van wat veel MKB’ers nu hebben. Echter is het voor een webbureau in mijn optiek een zwaktebod. Juist als je praat over de combinatie tussen ontwerp en techniek als sterke punt (wat ze in hun filmpje doen) moet je dat laten zien. Dan moet je laten zien wat je als bureau in huis hebt door iets echt leuks neer te zetten. Dat hoeft niet met dure, fancy content, maar wel met een geweldige gebruikerservaring.

Wil je weten hoe een goede sollicitatie-ervaring eruit ziet? Hoe dit kan bijdragen bij het verwerken van heel veel sollicitanten (zoals de 220.000 die A.S. Watson (Kruidvat) onder ander heeft of juist het vinden van die ene techneut die iedereen zoekt (zoals Enexis)? Of hoe je met goede online technologie tonnen kan besparen via nieuwe vormen van assesments zoals Arvato? Kom dan 7 oktober naar Digitaal-Werven

Je kan natuurlijk ook een van de rapporten of white papers van Digitaal-Werven gratis downloaden

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


206 views | Reageer (9 reacties)
  • Harry

    Bas, volgens mij is er in de tijd tussen het schrijven van je review en het publiceren ervan net een nieuwe site gelanceerd, want ik zie een hele andere site/beleving…

  • @Harry: volgens mij heb je geheel gelijk. Dit stuk is 4 dagen geleden geschreven en de site is 100% omgegooid… Haha… Blijkbaar waren ze er ook achter dat het niet zo’n goed idee was 🙂

  • Ben dan ook erg benieuwd naar vervolg op dit artikel tov wat ze nu hebben.
    Luchtiger en strakker ontwerp in ieder geval.
    Maar qua werving heb ik beduidend minder verstand van deze dingen dan Bas dat heeft.

    Mijn kleine dingetjes vanuit mijn expertise 🙂
    (testpagina: http://www.werkenbijindivirtual.nl/medior-net-developer/)

    * Ik zou ook een sollicitatieknop bovenaan maken, ook al is het een link naar formulier beneden
    * Ik zou keuze bieden tussen textarea en CV uploaden. Of mijn LinkedIn URL geven.
    * 2MB limiet, ze leggen een technisch probleem bij klant neer, maar dan gebruik van WeTransfer als je zelf die bestanden niet wilt hosten.
    * Ik mis welke bestanden ze accepteren om te solliciteren.
    * In HTML staat dat het een Engelse pagina is, maar is een Nederlandse
    * Zoekvolume zit op vacature, komt 2x voor op de pagina, onderaan. Solliciteren komt helemaal niet voor op de pagina.
    * Google Analytics code staat verkeerd https://support.google.com/analytics/answer/1008080?hl=nl

  • Ik ga er ook naar kijken Mike, ik doe er zeker een update van, maar niet nu meteen… Ik heb nu officieel vakantie 🙂

    Eerste indruk: beter, maar verre van top. Menu icoontje zo verstoppen ben ik geen fan van. Geboden informatie is in de basis goed (procedure, arbeidsvoorwaarden), in uitwerking (je ontvangt zo snel mogelijk een reactie) matig. Ben het geheel eens met je link en ook die 2mb limiet is erg onprofessioneel, zeker voor een webbureau.

    Grappig, je kijkt inderdaad naar dingen die ik nooit zou zien, zoals de Google analytics code, de HTML die Engels is. Wat bedoel je met zoekvolume zit op vacature?

    Nou ja, ik ga er binnenkort wel weer uitgebreid overheen.

  • Nou ik neem aan dat deze pagina gevonden moet gaan worden in zoekmachines.
    Ik denk dat dat de echt goede IT’ers niet op zoek gaan via zoekmachine naar een nieuwe baan, maar goed dat terzijde.

    Men zoekt dan bijvoorbeeld op “vacature [functienaam]”. Die link is er nu vrijwel niet. Google legt verband tussen solliciteren en vacature steeds beter. Zoekvolume op solliciteren [functienaam] is er niet of mondjesmaat. Maar solliciteren heeft ook weer een conversierol nmi.
    Alhoewel het een bewuste keus kan zijn geweest.
    Solliciteren roept bij veel mensen zenuwen op. Door het expliciet niet te gebruiken en te focussen op werken bij kan de conversie misschien wel eens stijgen daardoor.

    Voor mij blijven IT vacatures bij Coolblue nog als een van de betere. Die snappen wat het is om een programmeur aan je te binden.

  • Dat laatste zou je nog wel eens tegen kunnen vallen Mike, ik gok dat veel IT’ers juist via zoekmachines zoeken. En vergeet niet dat een goede seo ook je adwords helpt 🙂

    Maar ik snap nu wat je bedoelt, de seo is niet goed opgebouwd met vacature en functienaam. Zou zelfs nog plaats bij moeten, want men klikt vaak pas bij zoekopdracht met 3 woorden 🙂

  • Goede SEO helpt AdWords?

    Wat ik altijd zeg ‘schrijf waar je doelgroep behoefte aan heeft’.
    Dan heb je meer kans dat de kwaliteitsscore in AdWords omhoog gaat.
    En zal de kans op verbetering in organische ranking ook stijgen.
    Dus focus vanuit doelgroepbehoefte is de magic word bij mij.

    Hoe bedoel je men klik pas bij zoekopdracht bij 3 woorden?
    Jij bedoeld dat hoe meer woorden men gebruikt in de zoekquery dat intentie en context bepaald kan worden om zo een relevantere pagina te tonen in de serp en zo een hogere conversie behaald kan worden?

    PS: Echt goede programmeurs hoeven niet te zoeken in zoekmachines :0).

  • Ja Mike, precies wat jij zegt, goede content zorgt voor betere kwaliteitsscore en betere seo. Dus we zeggen hetzelfde 🙂

    Wat ik bedoel is dat Google ooit heeft onderzocht, tijd terug in de UK, op welk moment men klikte op een resultaat. Niet vacature, niet vacature programmeur, maar vacature programmeur Utrecht bijvoorbeeld. Drie tot vier woorden was de search pas accuraat genoeg. Toen in ieder geval.

    En echt goede programmeurs werken zelden in loondienst, sure. En de beste die dat doen worden gehunt, ook sure. Maar niet allemaal, je hebt er soms tussen die goed zijn en ruzie hebben met hun manager 🙂

  • Pingback: Werken bij Indivirtual: een hele verbetering | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën