Via een Facebook advertentie kwam ik bij webbureau Indivirtual terecht. Direct op hun vacaturepagina, dus hun Facebook advertenties hebben ze in ieder geval beter voor elkaar dan sommige concurrenten. Het is altijd spannend wat je aantreft qua vacaturesite bij een klein bureau. De meeste steken er weinig tijd in, ondanks dat ze toch best mensen zoeken. Sommige echter maken pareltjes ondanks (of dankzij) hun omvang. Zeker als webbureau denk ik altijd dat je je beste beentje voor moet zetten met je eigen wervingssite. Hier kan je alles laten zien dat je in je hebt en laten we niet vergeten: talent zoekt talent. Dus een top website is nergens zo belangrijk als voor een bureau dat websites maakt.

Schermafbeelding 2014-07-17 om 09.49.48

Homepage

De homepage, of in dit geval de vacature homepage dus, is overzichtelijk. Gewoon de vacatures en een heel klein tekstje er naast. Lange historie en kantoor in Dubai springen er voor mij uit.

Opvallend is dat men gekozen heeft voor de integratie van een andere applicatie, Wovox, voor hun eigen site. Men heeft dus geen gebruik gemaakt van de eigen kennis die er in huis zou moeten zijn, maar integreert een andere applicatie. Niet dat ik dit per definitie verkeerd vind. Goed gebruik maken van wat er is ben ik een groot voorstander van.

Voor Indivirtual vind ik deze keuze echter vreemd. Er is naast technologie een kopje design. Hierin roepen ze over het belang van ontwerp en hoe goed ze er in zijn. Daarnaast is bij het kopje technologie een uitgebreid stuk over front-end ontwikkeling. Toch kiezen ze er hier voor om dit niet zelf te doen, geen eigen smoel te maken. Als designers / front ender zou ik me daar vragen bij stellen.

Informatie

Er is een filmpje te vinden, met een vervelende ruis erin. Ik dacht eerst dat het bedoeld was in het begin om het een ‘old feel’ te geven, maar het zit gewoon heel irritant door de hele film. Die overigens maar drie minuten duurt, maar zo traag en saai geschoten is dat het wel een kwartier lijkt. De foto’s zijn verder leuk.

Qua informatie over de arbeidsvoorwaarden komt men niet verder dan ‘marktconform’ en over de sollicitatie-procedure kan ik niets vinden.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-07-17 om 10.01.47Meteen naast de vacatures staat de foto van de recruiter. Slim denk ik, een mooie vrouw is altijd goed bij het aantrekken van IT’ers is mijn ervaring. Opvallend is dat in dit blok het e-mail adres gelinkt is, maar dat niet in alle vacatures gedaan is. Slordig zou ik dat noemen.

De tekst van de vacatures heb ik complimenten voor en kritiek. De kritiek is dat er geen ‘wij bieden’ in zit. Wel wat ze vragen, maar daarna komt een verhaaltje over ‘indivirtual als werkgever’ waarbij ik me afvraag hoe wervend het is. Er staat wel wat, maar het is niet heel overtuigend geschreven.

Het compliment is dat ze de ‘wij zoeken’ hebben opgedeeld in ‘must haves’ en ‘nice to haves’. Eindelijk een partij die dat doet. Heel erg goed. Groot compliment.

Het solliciteren zelf… er is geen sollicitatieknop. Wel een apply with Linkedin. Ik ben benieuwd of ze die per 1 augustus vervangen of gewoon wegdoen. Er staat een mail adres in de tekst. Niets mis met mailen, sterker, voor deze doelgroep een grote plus. Ik zou vanuit conversie optiek het echter duidelijker maken.

Conclusie

+++ Functie-eisen opgesplitst in must have en nice to have
+++ laagdrempelig solliciteren via mail
+++ Foto van recruiter bij de vacatures met contactgegevens

– – – Geen eigen wervingssite, geen eigen ontwerp
– – – Geen solliciteerknop
– – – Slecht filmpje
– – – Weinig tot geen informatie

Een teleurstelling. Het gebruiken van Wovox ben ik niet per definitie tegen voor een kleine organisatie. Sterker, het is een hele verbetering ten opzichte van wat veel MKB’ers nu hebben. Echter is het voor een webbureau in mijn optiek een zwaktebod. Juist als je praat over de combinatie tussen ontwerp en techniek als sterke punt (wat ze in hun filmpje doen) moet je dat laten zien. Dan moet je laten zien wat je als bureau in huis hebt door iets echt leuks neer te zetten. Dat hoeft niet met dure, fancy content, maar wel met een geweldige gebruikerservaring.

Wil je weten hoe een goede sollicitatie-ervaring eruit ziet? Hoe dit kan bijdragen bij het verwerken van heel veel sollicitanten (zoals de 220.000 die A.S. Watson (Kruidvat) onder ander heeft of juist het vinden van die ene techneut die iedereen zoekt (zoals Enexis)? Of hoe je met goede online technologie tonnen kan besparen via nieuwe vormen van assesments zoals Arvato? Kom dan 7 oktober naar Digitaal-Werven

Je kan natuurlijk ook een van de rapporten of white papers van Digitaal-Werven gratis downloaden

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


238 views | Reageer (9 reacties)