Twee weken geleden schreef ik al over volume recruitment bij Deutsche Bahn naar aanleiding van een presentatie op iRecruit. Men verwerkt daar 195.000 sollicitanten per jaar. De eigen careersite speelde volgens Kerstin Wagner, Group Head of Talent Acquisition, een belangrijke rol hierin. Met 3,7 miljoen views waarvan 1,6 miljoen op de sollicitatiepagina is het een enorme site in recruitmentland. De vraag is dus: is hij ook goed?

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.08.09

De site is tweetalig gemaakt, Duits en Engels. Of dat nodig is als je enkel in Duitsland actief bent weet ik niet, maar ik ben er erg blij mee, want mijn Duits is heel beperkt. Dus ik evalueer de Engelse site. Ik hoop dat die volledig gelijk is aan de Duitse.

Cijfers

Eerst herhaal ik nog even de cijfers van de presentatie.

  • 3,7 miljoen bezoekers per jaar op de recruitmentsite
  • 1,6 miljoen bezoekers op de vacaturebank van deze recruitmentsite (43% van het totaal dus)
  • 195.000 sollicitaties (12% conversie van het aantal bezoekers op de vacaturebank)
  • 11.400 hires (5,85% van het aantal sollicitaties)

Homepage

De homepage is kleurrijk, maar heeft geen duidelijke call to action naar de vacatures. Dat is jammer. Zeker als je bedenkt dat 43% van je bezoek blijkbaar puur op zoek is naar die ene leuke baan, vraag ik me af waarom je dat niet meer faciliteert. Aan de andere kant: men heeft op elk moment meer dan 1.000 vacatures open staan. Dus misschien is het feit dat ze eerst willen dat je een keuze maakt (student, schoolverlater, ervaren) niet eens zo heel gek. Laat ik hier een neutrale positie over innemen.

Bovenin staan ook maar 3 opties: Jobs at DB, DB as an employer en Apply. Net als bij Pepsico die we vorige week bekeken. Lekker helder en overzichtelijk. Daar kunnen Nederlandse sites misschien nog wat van leren, die eenvoud en helderheid in het menu. Onderaan Events (DB bezoekt er 1.000 per jaar hoorde ik) en Downloads (drie vage PDF flyers waarvan ik niet begrijp waarom die daar staan).

De homepage is dus gewoon wel goed, laat ik de site verder gebruiken als ervaren professional.

Informatie

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.19.39Binnen een vergelijkbare look and feel verandert er nu wel wat. Dat is design technisch best mooi gedaan moet ik zeggen. Ik ben op zoek naar informatie, dus klik op op DB as an employer. Ik krijg nu vier opties, die me meer vertellen over Deutsche Bahn als werkgever.

Heel gaaf gedaan zijn de 9 redenen om bij DB te gaan werken. 9 hele korte, to the point, redenen die je kan uitklappen voor iets meer informatie en waar je vervolgens via een link naar nog meer informatie kan doorklikken!

Grote complimenten, gewoon onwijs goed gedaan! Als ik verder klik kom ik op uitleg over de verschillende componenten. Het enige schoonheidsfoutje is dat je niet meer terug kan gaan naar de vorige pagina, tenminste, niet gemakkelijk.

Ook als ik kijk naar de arbeidsvoorwaarden zijn ze niet heel specifiek, maar met zoveel verschillende functies is dat natuurlijk ook praktisch onmogelijk. Er staat ook informatie over je inwerkperiode en je doorgroeimogelijkheden. Misschien niet zo specifiek als ik zou willen, maar er is allemaal aan gedacht.

Het selectieproces wordt ook uitgebreid beschreven, onder het kopje ‘Apply’. Dit alles met tips om succesvol te solliciteren of een succesvol assessment door te lopen.

Qua informatievoorziening aan sollicitanten is de site zeer uitgebreid en hier kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Vacatures

Bijzonder genoeg is het vinden van de vacaturebank nog erg lastig. Daar ligt duidelijk nog een verbeterpunt. Je komt er via een link bovenin het scherm, maar het aantal doorverwijzingen vanuit de content is laag. Er is duidelijk geen streven naar conversie. Op zich is dat niet onlogisch als je je realiseert dat ook nu, zonder deze verwijzingen, 43% van het verkeer naar het jobboard gaat. En dat ze nu al 195.000 sollicitaties binnen krijgen voor 11.400 hires. Toch vraag ik me af of alle functies zo gemakkelijk te vervullen zijn en of ze dit misschien niet toch iets eenvoudiger moeten maken.

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.29.08

Op het moment waarop ik naar het jobboard toe ga krijg ik de volgende mededeling: Ze hebben alleen banen waar je voldoende Duits voor moet spreken. Plots kom ik dus ook terecht in het Duitse deel van de site. Logisch en netjes dat men het aangeeft, maar voor mij wel even lastig.

 

 

2227 vacatures

De dame op het congres gaf aan dat er op elk moment zo’n 1.000 vacatures open staan. Nou, op dit moment zelfs 2.227. Wauw.

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.29.54Wat ik hier wel erg slecht vind is dat ik uit de ‘ervaren’ sectie van de website kom, maar nu wel in de generieke job sectie zit. In andere woorden, ik kan ook kiezen voor traineeships, stages en andere zaken. Dat terwijl ze wisten dat ik ervaren was. Gemiste kans.

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.33.02Wat wel weer goed is, is dat het aantal vacatures zich volledig automatisch aanpast aan mijn keuzes en dat ik suggesties krijg. Ik tik sa in en krijg sales als suggestie. Blijkbaar ook een Duitse term. Ik zie dat er vervolgens met ‘ervaren’ erbij nog 14 vacatures overblijven. Daar kan ik wel door heen. Een vacature zoekmachine die ook absoluut geweldig lijkt te werken.

Een klink naar de 14 vacatures en… ik ben echt gelukkig met deze site

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.34.54

Zie hier. Een verfijnoptie links die volledig dynamisch de vacatures weergeeft. De functie-titel en standplaats en… de mogelijkheid om uit te klappen en een korte omschrijving te krijgen. Met een prachtige foto erbij. Gewoon subliem. Ik heb er geen woorden voor, dit is het beste dat ik tot nu toe ooit gezien heb.

De vacature zelf dan, ook weer zo’n staaltje van geweldig design, gecombineerd met goede functionaliteiten en sterke content. Een heel kort overzicht, met heel veel informatie er naast, iets over de positie, een aparte ‘wij bieden’ sectie (niet een paar puntjes weggemoffeld) en een uitgebreid kopje met het sollicitatie-proces. WAUW!

Schermafbeelding 2014-06-12 om 17.37.22

 

Erbij zitten ook nog de ‘verwante banen’. Dus als het niet helemaal aansluit, helpen ze je verder. Gewoon geweldig. Een bewaarknop eronder, om te printen, op te slaan of door te sturen. Ook zit er een heel uitgebreid privacy statement onder, voor zowel interne als externe kandidaten. Hoe gaat men met de informatie om. Zoveel klasse heb ik zelden gezien.

Solliciteren

Nu is mijn Duits niet zo heel goed, maar wat serieus wel ontbreekt is een goede sollicitatieknop. Deze biedt namelijk wederom meerdere opties. Als je het sollicitatieproces ingaat kun je hem ook weer opslaan of printen. Om verder te gaan moet je je registeren, en Linkedin (of het in Duitsland populaire Xing) kan je helaas niet gebruiken voor je profiel.

Het is jammer om te zien dat de site die zo briljant is, op het sollicitatieproces vervolgens stuk loopt. Het gaat zelfs zo ver dat als je je registreert, je eerst je e-mail adres moet valideren voor je verder mag. In Nederland een absolute no-no, maar blijkbaar hebben 195.000 mensen per jaar in Duitsland hier geen moeite mee.

Conclusie

+++ positief +++

  • Veel informatie
  • Goed gestructureerde informatie
  • Informatie op maat. Per doelgroep andere informatie en zo kort of uitgebreid als je wilt
  • Mooi grafisch ontwerp
  • Geweldige vacaturezoekmachine
  • Geweldige vacature presentatie

– – – Negatief – – –

  • Soms mist de terugknop
  • Registreren voor je mag solliciteren

Deutsche Bahn heeft misschien wel de mooiste vacaturesite die ik tot op heden ooit gezien heb, en ik heb er veel gezien. Alleen hier op RecTec heb ik er al meer dan 100 geëvalueerd en ik heb er nog veel meer gezien. Het sollicitatieproces zou in Nederland een absolute bottleneck zijn, maar in Duitsland is dat blijkbaar acceptabel gezien de hoeveelheden sollicitanten. Als het een Nederlands bedrijf was denk ik dat ze, ondanks het proces, hoge ogen zouden gooien bij Digitaal-Werven. 

Digitaal-Werven

Wilt u geïnspireerd worden door de beste cases uit Nederland? Op Digitaal-Werven (7 oktober 2014) spreken onder andere Enexis (tweevoudig winnaar van Digitaal-Werven) en AS Watson (van Kruidvat en ICI PARIS XL) hier over. AS Watson verwerkt op jaarbasis meer sollicitanten in Nederland dan Deutsche Bahn (220.000 namelijk). Enexis zit juist net als DB te vissen naar die moeilijk vindbare techneuten. Hun recruitmentsites helpen ze hier bij, maar er is veel, veel meer. Dus kom ook op 7 oktober naar Digitaal-Werven. 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


864 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën