Op iRecruit sprak Chris Hoyt van Pepsico. Ik was er niet bij, maar het verslag op Werf& zegt dat hij in 100 dagen is gebouwd. Hij is responsive en past zich op basis van geo locatie aan je land aan. Nu ben ik fan van Chris, hij is een van de absolute toppers in het vakgebied. Mijn verwachtingen zijn dus hooggespannen voor Pepsicojobs.com.

Schermafbeelding 2014-06-12 om 15.23.45

Homepage

Inderdaad, ik ga naar een wereldwijde .com site en kom op de Nederlandse website. Met wel de mogelijkheid om dit bovenin aan te passen. Ge-wel-dig. Ja, het is zo eenvoudig te realiseren, maar het gebeurt in de recruitment zo weinig.

De homepage begint overzichtelijk. Mensen komen hier om te solliciteren, dus centraal twee knoppen: zoek in vacatures en verstuur CV. Super. Keuze geven, maar wel heel duidelijk sturen. Ik ben helemaal enthousiast.

Er onder staat nog een stukje ‘waarom werken bij pepsico’ en in de bovenste balk staan ook maar 3 opties: waarom werken, de mensen en vacature. Helder, overzichtelijk, geen gedoe. Super!

Informatie

Die is er eenvoudigweg niet. Dat is wel heel jammer. Nergens staat iets vermeld over de arbeidsvoorwaarden. Wel een mierzoet verhaal presteren met een doel. Dat men geen genoegen neemt met een tweede plaats (die ze toch echt hebben achter Coca Cola in de wereld). Over het feit dat succes een epidemie is, maar eigenlijk geen feitelijke informatie. Behalve een heel interessante zin: Tachtig procent van ons directieteam is van binnen het bedrijf bevorderd. Dat zijn voor mij nu net de dingen waar ik warm van wordt. Helaas is er verder niets te vinden over het bedrijf.

Ook kan ik niets vinden over de sollicitatie-procedure. Heel erg jammer. De geboden informatie is minimaal, of eigenlijk gewoon geheel niet aanwezig.  

Mensen aan het woord

Schermafbeelding 2014-06-12 om 15.33.13

Wel zijn er mensen, medewerkers, aan het woord gelaten. Allemaal internationale functies die vertaald zijn naar het Nederlands. Daar staat een Nederlandse tussen, Helen, production manager. Ergens is het leuk om die verhalen internationaal te laten zien. Het geeft ook aan dat Pepsico heel erg internationaal is. Aan de andere kant denk ik dat het gros van de mensen geen internationale carriere ambieert. Dus zou ik juist ook wat Nederlandse collega’s aan het woord laten.

Ook is duidelijk dat de vertaling niet overal even goed werkt. Zoals in de screenshot hiernaast. Het is duidelijk dat deze quote in het Nederlands iets meer woorden bevat dan de planning was en dus niet meer in het design past. Slordig.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-06-12 om 15.36.49

In Nederland zijn er 11 vacatures, opvallend genoeg zijn 8 daarvan stages. In de functie titels loopt Engels en Nederlands volledig door elkaar heen. Stage (niet internship) gevolgd door een Engelse term. Soms met een Nederlandse vertaling erbij voor de afdeling.

De taal van alle functies loopt ook volledig door elkaar heen. De ene keer geheel in het Engels, de andere keer in het Nederlands. De opmaak is ook elke keer anders. De ene keer begint het met een verhaal over Pepsico, de andere keer is het heel kort en boding: dit ga je doen.

De meest bizarre tekst die ik tegen ben gekomen onder een vacature was misschien wel deze:

Schermafbeelding 2014-06-12 om 15.40.32

Maar… ik zat toch al op pepsicojobs.com en was toch al aan het solliciteren? Wat doet diet tekst daar nog?

Ook opvallend is dat onder elke vacature opnieuw de vacature zoekmachine zit. Ik vraag me af waarom? Ik kan ook niet zeggen dat het heel dom is, maar ik zou het niet doen.

Solliciteren

Schermafbeelding 2014-06-12 om 15.43.22Het solliciteren zelf begint met het aanmaken van een account. Dodelijk. En ook heel bijzonder, want je kan ook je CV gewoon opsturen (lid worden van het talenten netwerk). Daarvoor hoef je enkel je mail adres en je resume in te geven. Je krijgt dan een bedankje en verder geen informatie over wat het inhoud, dus ik heb geen idee waar ik me nu voor aangemeld heb.

Het is echter bijzonder dat je je moet registeren als je wilt solliciteren op een functie, maar gewoon je CV kan toesturen om lid te worden van het talentenntwerk, waarbij je juist zou verwachten dat je aan zou moeten geven waar je interesses liggen, toch?

Ook kan je niet met je Linkedin profiel solliciteren. Een zware tegenvaller. Dat zou bij geen enkele nieuwe site mogen ontbreken.

Glassdoor

Om te eindigen met een positieve noot: onderin de site is een link naar de PepsiCo pagina op Glassdoor. Een vergelijkingssite. Open en transparant, daar houd ik van. Na 1570 reviews heeft men 3,1* op een schaal van vijf. Dus heel geweldig is het niet. Ik kan enkel respect hebben voor deze link en openheid.

Mobiel

De site is responsive, dus werkt perfect op een mobiel. Ook daarvoor hulde. Helaas houdt hij geen rekening met het feit dat je op een mobiel zit als je wilt solliciteren. Je moet gewoon je CV toevoegen.

Conclusie

+++ Positief +++

  • Responsive en dus mobiel toegankelijk
  • Herkent je land en past zich aan
  • Strak ontwerp en heldere call to actions
  • Link naar Glassdoor

— negatief —

  • Geen informatie
  • Registreren voor sollicitatie
  • Engels en Nederlands door elkaar
  • Geen enkel onderscheidend vermogen

Ik ben geen fan van internationale wervingssites. De reden hiervoor? Het is altijd een ‘middle road’. Iets matigs. Niet cultuur specifiek. Het is ook vaak niet het ‘eigendom’ van de lokale recruiters en daardoor hebben ze er duidelijk minder aandacht voor, wat hier ook wel blijkt. Als het zelfs Chris Hoyt niet lukt een degelijke site op te zetten, vrees ik dat het gewoon niet mogelijk is.

Digitaal-Werven

Wilt u weten hoe het dan wel kan? Op Digitaal-Werven (7 oktober) spreken onder andere Enexis en AS Watson (van Kruidvat en ICI PARIS XL) over hoe hun recruitmentsite ze helpt met het werven van moeilijk vindbare kandidaten en het verwerken van grote hoeveelheden kandidaten. Dus kom ook op 7 oktober naar Digitaal-Werven. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


299 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën