Leren van AirBnB

Door Bas van de Haterd op 10-06-2014 14:17.

airbnbVorige week schreef ik over de lessen van werven bij Google. Een voorbeeld van een bijzonder succesvol bedrijf. Vandaag wil ik het hebben over een van de meest succesvolle groeiers uit Sillicon Valley: AirBnB. Eerder (in 2011) beoordeelde ik al hun wervingssite (inmiddels helemaal vernieuwd overigens), maar vandaag een inkijkje in hun ‘engineering’ cultuur. Hoe komt het toch dat ze zo succesvol zijn? Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de cultuur van het bedrijf, met name op IT gebied. Dit blog (een zeer uitgebreid artikel) omschrijft het van binnen uit. Hieronder een puntsgewijze samenvatting.

Daar waar ik bij Google keek naar de wervingscultuur (hiring is the most important thing we do at Google) gaat dit blog van AirBnB over de werkcultuur. De dingen die mij opvallend:

  • Engineers own their own impact. Een engineer bepaalt zelf welke projecten hij/zij aan mee doet, welke korte en lange termijn projecten hij aan bouwt en welke prioriteiten hij er aan geeft;
  • Openheid als standaard. Alle informatie is beschikbaar voor iedereen in het bedrijf. Je kan pas bepalen wat belangrijk is volgens jou voor de klantervaring als je alle data hebt. Ook is alle code open voor iedereen. Alleen is het de code eigenaar die bepaalt of het toegevoegd wordt.
  • Andere helpen heeft prioriteit. Omdat het stellen van je eigen prioriteiten eng is, maakt iedereen er toch vaak een team besluit van, wat dus inhoudt dat anderen je moeten helpen. Als je zelf nooit iemand helpt, helpt niemand jou…
  • Engineers hebben de vrijheid om van team te wisselen. Ze hebben wel teams per deelgebied, maar je mag altijd overstappen en samenwerking tussen de teams wordt erg bevorderd.
  • Good judgment before rules. Zo min mogelijk regels. Wel verantwoordelijkheden. Er zijn veel voorbeelden waar het management graag iets had willen implementeren, maar ze het hebben gelaten tot het moment dat de engineers zelf vonden dat het nodig was. Zo was er al jaren een vraag systeem voor een code review, maar dat werd niet gebruikt, tot een aantal senior engineers in de wekelijkse meeting top code reviews gingen prijzen. Ineens werd het normaal.
  • De salarisschalen voor engineers en managers zijn gelijk. Je hoeft geen manager te worden om meer te gaan verdienen en managers verdienen niet per definitie meer dan engineers.
  • Managers hebben een andere rol dan engineers, ze zijn er om het werk van de engineer makkelijker te maken. Ook moeten ze mee kunnen denken, dus een technische achtergrond is essentieel, ze moeten het werk gedaan hebben, het is echter een hele andere rol.

Een mooi inkijkje in een van de meest succesvolle start-ups / groeiers van dit moment. Heel veel vrijheid en openheid is de basis voor hun succes, gecombineerd met een verstandig beloningsbeleid en respect voor de kernleden van het werk: de IT’ers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


312 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën