Schermafbeelding 2014-06-05 om 14.00.40Vandaag (en morgen) is iRecruit 2014 in Amsterdam. De ochtend zit er op dus tijd voor een eerste evaluatie. Big Data lijkt het buzzword te zijn van de conferentie. Helaas lijkt bijna niemand te weten wat Big Data inhoud. Niemand heeft het over de vier V’s, niemand heeft het over serieus verschillende bronnen inzetten of algoritmes. Helaas, maar ergens is het heel goed dat het misbruiken van een begrip nu wel leidt tot het gebruik van data en het doen van serieuze analytics. Dat is namelijk wel wat er eindelijk gebeurt in recruitment, zo blijkt uit de sessies.

Een overzicht in quotes:

  • Data drives what good looks like. -> If an ad looks good, if you like the text, thats says nothing. If it’s not clicked upon, if the clicks don’t result in resumes, it’s useless. Data drives what good looks like.
  • If you have the technology to source a candidate, you still need to pick up the phone and start a conversation in order to get engagement.
  • Employer Branding and Sourcing need to be one department.
  • If you think you’re hiring the best graduates from your pool of applicants, you’re wrong. The applicants applying to your graduate program are the ones that have trouble finding a job in the first place.
  • You need to speak the language of the hiring manager. They are interested in two things: speed and quality of the hire. Your processes don’t matter to them.
  • Every role needs to be filled now. So you need to have your priorities in order when the request comes in. Make sure you know what roles are top level priority and what are not.
  • There is no shame in recruiting low hanging fruit. Hiring managers don’t care where the hire comes from, as long as he’s good.
  • 80% of the talent is passive, yet we spend most of our time on the active 20%. Sourcing is the way forward.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


111 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën