Werk.nl: een ICT drama

Door Bas van de Haterd op 22-05-2014 07:10.

Werken aan je bedrijfDat werk.nl een drama is, weten we wel. Mede blogger Marc Drees schrijft/schreef hier regelmatig over en iedereen die ermee gewerkt heeft klaagt er over. Momenteel zijn er hoorzittingen in het kader van de parlementaire enquete commissie over het falende ICT beleid bij de overheid. FTM doet hier regelmatig verslag van. Zo blijkt dat er geen afrekencultuur is bij de overheid, de grote jongens verknallen het en zitten volgende week weer bij het volgende project om tafel.

Ook is er een uitgebreide hoorzitting geweest over het ICT Drama van Werk.nl, waarvan het verslag lezenswaardig is.

3,1 miljard

In totaal heeft het UWV tussen 2002 en 2012 zo’n 3,1 miljard euro aan ICT uitgegeven. Dit is meer dan enkel werk.nl natuurlijk, maar 3,1 miljard is wel heel veel. In 2013 gaf het UWV namelijk 21,4 miljard euro uit aan uitkeringen. Procentueel is dit dus heel veel…

De problemen

In het kort worden er twee grote problemen aangehaald. Ten eerste is er geen eigenaar van Werk.nl. Niemand is uiteindelijk verantwoordelijk. Dat is een pijnlijke constatering lijkt me. Dat is een absolute beginnersfout.

Het tweede probleem: er is gewoonweg te weinig kennis om de partners aan te sturen. Binnen het UWV is er geen kennis van automatisering. In de praktijk wordt de projectleider aangestuurd door de leveranciers, in plaats van andersom.

De aanbesteding

Andere grote fouten. De projectleider wilde de rekeningen niet zien, dan zou hij zich gaan afvragen of de vraag die hij stelde die honderden euro’s wel waard was. Het was namelijk afgesproken in de aanbesteding dat ze alles konden factureren…. Je zal het maar moeten toegeven.

Een simpele vraag moest via de helpdesk naar de leverancier, zo was het afgesproken. Dus duurde elke vraag een dag. Ook heeft het meer dan een jaar gekost voordat ze weer op alle niveaus contact met elkaar hadden toen Cap Gemini vervangen werd door Logica.

Al met al klinkt het me als een echt dramatisch verhaal, waar vooral menselijk falen en het niet nemen van enige verantwoordelijkheid aan ten grondslag ligt. Meer dan enige technische problemen of budgettaire beperkingen…

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


659 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën