copy catOriginaliteit en kopieergedrag. Het hoort helaas bij elkaar, maar het is belangrijk om het te onderscheiden. Niet alleen omdat originaliteit beloond zou moeten worden, maar vooral omdat je een goed plan dat vervolgens slecht gekopieerd wordt niet als ‘de standaard’ moet zien.

Ik zie het vaak gebeuren. Iemand komt met een leuke actie, vervolgens is daar veel aandacht voor, dus meerdere bedrijven kopiëren het, vaak zonder goed na te denken, dat werkt niet en dus is het ineens een slecht plan.

Een mooi voorbeeld hiervan waren de reacties op mijn artikel over solliciteren in de showroom. 

Solliciteren in de showroom

TAS groep en later Calco hebben dit heel goed aangepakt. Ze hadden namelijk een uitermate goede en effectieve sollicitatie-procedure. Ze hadden een zeer uitgebreide analytische test waarmee ze heel goed konden bepalen of iemand een goede IT’er kon worden of niet. Beter dan een diploma dat kan durf ik wel te stellen.

Vervolgens zijn er veel partijen, in de IT en daarbuiten, het concept gaan kopiëren. Daarbij hadden die partijen doorgaans geen goed proces, met onafhankelijke testen die ze hoog hadden zitten. Soms werd zelfs contractueel vastgelegd dat de werknemer bij vertrek de lease-auto moest overnemen, wat ik per definitie niet heel netjes vind. Het gevolg is dat deze acties een slechte reputatie hebben. Jammer is dat, want het origineel was niet meer dan slimme marketing.

Twilliciteren

Zoiets gebeurde ook met de ‘twilliciteren’ hype. Het creatieve bureau Energize begon er mee. Paste ook perfect bij hen. Was ook goed doorgevoerd en Energize had alle procesmatigheden goed doordacht cq. de flexibiliteit om zich aan te passen. Daarna dachten heel veel anderen er op mee te liften en kwam er veel kritiek. Je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze een twitter account hebben? Nee, maar van nieuwe Energize medewerkers wel… En zo was er nog veel meer. Kritiek op het middel, omdat het soms slecht gekopieerd was.

Het nieuwe werken

Bij ‘het nieuwe werken’ zie je het ook. Interpolis heeft dit zelfs, gedurende vele jaren, in hun processen doorgevoerd. Daar hebben ze mensen in het call centre de macht gegeven om uit te keren. Dat is echt nieuw werken. Verantwoordelijkheid verleggen, etc.

De Rabobank heeft er 3 tot 4 jaar over gedaan voor ze een nieuw kantoor betrokken met flexwerkplekken. Communicatie van wat er ging gebeuren. Het testen van verschillende concepten. Uitgebreide sessies. Het op orde brengen van IT systemen. Noem het maar op. De eerste partijen deden er allemaal jaren over, omdat het gedegen moest gaan.

Nu zie je dat ze ineens gewoon een kantoor sluiten en zeggen: ga maar flexwerken. De systemen worden niet aangepast, er is geen training, geen ondersteuning, geen nieuw bedrijfsproces of niets. Het gevolg: het nieuwe werken is een verschrikking volgens velen. Flexwerken is onzin en werkt niet. Het nieuwe werken is dood. Logisch, als je een goed concept onwijs slecht uitvoert.

Lease constructies

Een hele gevaarlijke om over te praten in dit kader zijn de lease constructies van aandelen. Ik heb ooit gesproken met de bedenker ervan. Die vertelde me dat hij heel duidelijk in elk stuk had geschreven: nooit verkopen aan particulieren. Het moment dat hij bij de bank vertrok verviel die weerstand in het bedrijf en ontstond legio lease, met alle gevolgen van dien.

Conclusie

Wat ik dus wil zeggen: veroordeel een concept niet op de copy cats. Veroordeel concepten en ideeën niet op de parasieten die goedkoop denken te scoren. Kijk naar het concept in de oorspronkelijke variant. Hoe de mensen die het echt bedacht hebben het bedoeld hebben. Zoek het origineel op, doe de research, voor je het concept veroordeeld.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


267 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën