10624886_sIn de Werf& van april 2014 stond een artikel over arbeidsvoorwaarden. Hierin werd onder andere gerefereerd aan de aloude campagne: selectiegesprekken in de showroom van de dealer. In een recent onderzoek van de NVP sectie strategisch recruitment werd hierover de opmerking gegeven: niet van deze tijd en geen langetermijnvisie. Kent deze persoon de achtergrond? De feiten en cijfers? Ik wel namelijk.

TAS groep

Het eerste bedrijf dat de gesprekken in de showroom voerde, waarbij een aangenomen kandidaat meteen een proefrit mocht maken, was de TAS groep in 1997. Het bedrijf groeide dat jaar van 611 naar 892 medewerkers, mede door deze ludieke actie. De omzet groeide dat jaar 55% en men maakte plannen bekend om naar de beurs te gaan.

In 2000 werd het toen beursgenoteerde TAS groep opgekocht door Pink Elephant, het latere PinkRoccade, dat vervolgens werd opgekocht door Getronics dat later weer werd gekocht door KPN. TAS groep had op het moment van de overname 1.500 medewerkers.

Naar ik vernomen heb, waren er daar na de diverse overnames en fusies nog een handjevol van over. Deze bedrijven met een langetermijnvisie betaalde 220.000 euro per medewerker. Immers, ze betaalde 330 miljoen euro voor 1.500 medewerkers en de waarde van een ICT detacheerder zijn de medewerkers. Deze organisaties met lange termijn visies wisten deze medewerkers nog geen 3 jaar vast te houden.

Calco

In 2004 zijn de oud eigenaren van TAS een nieuw bedrijf gestart: Calco. Ook daar doen ze gesprekken in de showroom van autodealers, alleen is er nu geen media-aandacht meer voor. Ik ken Calco redelijk goed aangezien ik af en toe het genoegen heb voor hen te mogen werken. Het genoegen omdat ik weinig bedrijven ken (en ik ken best veel ICT bedrijven van binnen) die hun werving zo goed gestructureerd hebben als Calco. Er zijn weinig bedrijven die het selectieproces zo strak hebben ingericht. Ze hebben een eigen assessment die ze volledig volgen als het om de technische potentie van een medewerker gaat. Ze letten heel erg op de match met de bedrijfscultuur en die is bij Calco erg uniek binnen de ICT. Recent hebben ze deze gesprekken, en het testen, ook (uit)gevoerd op een carrièrebeurs. Daar zijn ook een aantal mensen direct met een aanbod weggegaan. Is dat dan ook geen langetermijnvisie?

De langetermijnvisie van Calco kan ik het best ‘bewijzen’ door hun track record. Ze bestaan nu 10 jaar, ze zijn in 2013 voor vier jaar op rij een FD Gazelle (snelst groeiende bedrijven van Nederland), ze wonnen in 2011 een financieel gezond award (het is dus geen groei om te groeien) en ze zijn in de laatste drie jaar van crisis (2011-2014) ruimschoots verdubbeld van 120 naar 250 medewerkers. Hoezo heeft dit bedrijf geen langetermijnvisie omdat ze gesprekken in de showroom voeren?

Visie?

Ik kan me persoonlijk bijzonder ergeren aan dit soort volledig niet onderbouwde uitspraken. Of een wervingscampagne past bij je bedrijfscultuur, is iets wat altijd bekeken moet worden. Om een campagne te koppelen aan een gebrek aan visie kun je pas bepalen als je de cijfers erachter kent. De case van TAS laat mij zien dat grote bedrijven met een zogenaamde langetermijnvisie niet altijd een goede langetermijnvisie hebben. Immers getuigt 220.000 euro per medewerker betalen (de 330 miljoen voor 1.500 medewerkers van TAS), die je grotendeels binnen 3 jaar verliest, niet echt van een langetermijnvisie. Een bedrijf opbouwen en in tijden van crisis laten verdubbelen in omzet, zoals Calco dat heeft gedaan, getuigt voor mij wel van een visie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


429 views | Reageer (6 reacties)
  • Edwin de Jonge

    Beste Bas,

    Volgens mij lopen in jouw betoog lange termijn visie en lange termijn resultaat door elkaar. Niet elke visie, korte- of lange termijn gericht, leidt tot resultaat. En dat heeft niets te maken met de kosten die je moet maken.

  • Lange termijn resultaat is volgens mij altijd het gevolg van visie. Niet elke visie leidt tot resultaat, omdat niet elke visie goed is. Elk goede resultaat is het gevolg van een goede visie, ook al leek dat soms niet het geval. Soms is het niet hebben van een hele lange termijn strategie ook een visie. Maar dat is wel heel filosofisch.

    Uiteindelijk is het het lange termijn resultaat dat telt en dat is altijd volgens mij het gevolg van een visie. Wat ik met dit verhaal wil aantonen is dat een losse actie helemaal niets zegt over de visie.

  • Henri de Booij

    Creativiteit wordt beloond. Deze actie herinner ik als de dag van gisteren. Destijds zelfs nog cd gekregen voor de moeite van solliciteren, hoewel ik niet aangenomen werd. Idee voor nu?!

  • Volgens mij heeft Calco het nog een tijd gedaan. Weet niet of ze dat nu nog doen, zal ik eens vragen. Gebeurt nog wel, het is alleen niet meer zo nieuw, hip en happening, dus haalt het het nieuws niet meer.

  • Pingback: Het origineel en de copy cats | RecTec()

  • Vandaag toevallig een gesprek gehad met de bedenker van deze actie. Hoe dit per ongeluk zo gekomen was. Erg interessant dat verhaal te horen. Het was namelijk helemaal geen vooropgezet plan. Men wilde op een zaterdag gewoon het land in gaan, iets huren om de testen te doen. Toen bleek een van de MT leden goede contacten met auto dealers te hebben. Toen zei iemand voor de grap: rijden ze meteen met de auto weg. Dat gebeurde niet, maar het was leuke framing. Ineens nam de Telegraaf dat met een typische telegraaf kop over en het hek was van de dam….


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën