Natuurlijk, we hebben een enorme hoeveelheid aan sollicitanten. Volgens sommige recuiters een hel, teveel CV’s, volgens andere geweldig, veel keuze. Helaas lijdt deze overvloed aan keuze ook tot een overvloed aan eisen. Verkeerde eisen in sommige gevallen. Eisen waarvan je je zou moeten afvragen hoe nuttig ze zijn.

Een voorbeeld hiervan kwam ik recent tegen bij The Body Shop, onderdeel van L’Oreal. Geen kleine partij dus. In een functiegebied dat ik als geen ander ken: digitale marketing.

 

Het gaat hier om de functie Digital Communications Executive.

Schermafbeelding 2014-05-12 om 11.48.57

Het klinkt dus als een hele verantwoordelijke functie. Verantwoordelijk voor de online communicatie in de Benelux. Dat is gene peanuts. Een strategische functie dus, denk ik dan.

Functie-eisen

Schermafbeelding 2014-05-12 om 11.49.11

De 1 tot 3 jaar ervaring is niet heel veel, dus het is geen senior functie. De term executive heeft enige inflatie gehad dus. Maar dan…. Affiniteit met HTML (wie gebruikt er nog HTML), ervaring in Photoshop…. Is dit nu een executive? Of zoek je een webmaster? Wat heeft photoshoppen te maken met een Digitale communicatie executive? Als je de functie serieus invult niets.

Ervaring met SEO… wat zou dat zijn? Weten hoe het werkt? Of daadwerkelijk geprogrammeerd te hebben (veel SEO is immers technische inrichting)? Of zou het gaan om ervaring met linkbuilding? Zoeken ze misschien een linkbuild spammer?

Natuurlijk is het belangrijk om iets te weten van SEO, iets te weten van techniek, want je moet immers daar besluiten over kunnen nemen. Ervaring met photoshop?

Het is duidelijk dat hier een recruiter zit zonder kennis van digitale marketing. Ik vrees het ergste voor de CV selectie. Waarom grijpt de PR en communicatiemanager hier niet in? Waarom kijken lijnmanagers niet naar de functiebeschrijving? Neem je sollicitanten serieus, kijk eens naar de vacature!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


329 views | Reageer (2 reacties)
  • Irma Kerkhof, recruiter

    Ha Bas, denk dat hier een misverstand is in taalgebruik: ‘executive’ letterlijk vertaald ‘uitvoeren’, dus niet het niveau Executive in CEO wat wij in NL zijn gaan begrijpen. Het Engels vertoont meerdere onduidelijkheden: HBO is echt geen internationale onderwijsterm en ‘University’ en ‘Academic’ zijn twee verschillende begrippen.
    Wel jammer voor zo’n leuk bedrijf en leuke functie. Als kandidaat zou ik echt wel even bellen om meer informatie en laten zien dat IK dit beter kan!

  • Interessante blik over het woord executive. Dank je voor de nuance!

    Toch blijf ik ook de tekst tegenstrijdig vinden. Of misschien moet ik het woord verantwoordelijk ook anders interpreteren. Namelijk uitvoerend verantwoordelijk, maar je hebt niets te vertellen over de inhoud.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën