Hokjes en oordelen

Door Bas van de Haterd op 30-04-2014 07:01.

intensievemenswebsiteToen ik vorige week een stukje schreef over de niet erkende talenten van ‘arbeidsgehandicapten’, zoals autisten of mensen met dyslexie, kreeg ik op verschillende plekken het verwijt dat ik mensen niet in hokjes moest plaatsen. Dat als we daar mee op zouden houden het probleem niet zou bestaan.

Helaas is dat onmogelijk. Mensen classificeren, in hokjes plaatsen, is menselijk. Dat is biologisch in onze hersenen vastgelegd. Dat is de enige manier dat we de extreme hoeveelheid informatie kunnen verwerken. We moeten classificeren, ook mensen, zo blijkt uit allerlei neurologisch onderzoek.

Waar we echter wel invloed op hebben is het oordeel dat we aan die hokjes toekennen.

Hokjes

Mensen in hokjes plaatsen is natuurlijk. Dat niet doen zou onmenselijk zijn. Iedereen die zegt dat hij of zij dat niet doet zegt daarmee dat hij of zij niet menselijk of bovenmenselijk is, het zit nu eenmaal in onze biologie. Wat deze mensen meestal bedoelen is dat ze niet de standaard vooroordelen aan de hokjes hangen.

Oordelen

Oordeel niet is ook zo’n gevleugelde term, die biologisch niet kan. Je oordeelt altijd, dat zit in onze hersenen. Echter, als we ons daar bewust van zijn kunnen we wel onszelf aanleren ons oordeel uit te stellen. Dus zeg niet: oordeel niet, maar stel je oordeel uit leerde ik ooit van Jan Bommerez.

Bijna alles is onderbewust

Bijna alles doen we onderbewust. Daar heb ik hier al vaak over geschreven in het kader van bijvoorbeeld website inrichting. Persuasion heten die technieken waar je gebruik van kan maken om mensen te laten doen wat jij wilt op je site. Niet iedereen, maar de grote aantallen wel. Waarom dan niet iedereen? Omdat niet iedereen op eenzelfde manier ergens in gaat. Dat we van alles onderbewust doen is logisch en is ook niets mis mee. Wanneer we ons bewust zijn van ons onbewuste gedrag kunnen we ‘trucjes’ toepassen om de valkuilen eruit te halen.

Ik probeer niet te vechten tegen de natuur, dus ik plaats mensen in hokjes. Ik realiseer me ook dat ik oordeel over die hokjes. Per individu stel ik echter mijn oordeel uit om te kijken of dat vooroordeel, wat ik weet dat ik heb, wel bij die individu past. Ik ga dus in gesprekken op zoek naar bevestiging of ontkenning van dat vooroordeel. Pas na die bevestiging of ontkenning zal ik mijn oordeel vormen.

Dus vecht niet tegen de hokjes, maar vecht tegen de vooroordelen die aan de hokjes kleven. Vecht ook niet tegen het oordeel ‘an sich’, maar vecht tegen het moment van oordelen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


235 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn