geld4_2Ik schreef op dit blog al eerder over de rechtzaak die de techneuten van onder andere Google, Intel, Adobe en Apple hadden aangespannen tegen hun werkgevers. Eind 2010 kwam aan het licht dat er afspraken waren tussen enkele van de grootste technologie bedrijven om niet elkaars personeel te hunten. Er is naar verluid zelfs een recruiter ontslagen die zich er niet aan hield.

In 2012 werd dit een ‘class action suit’, waar 64.000 werknemers van de verschillende bedrijven (het waren er in totaal zeven, waarvan er drie al eerder tot een schikking kwamen) in totaal claimen ruim 3 miljard dollar aan schade te hebben geleden. Schade in dit geval ‘gemiste inkomsten’ doordat men niet gehunt mocht worden.

Voor de goede orde: het ging dus niet over het niet aannemen van medewerkers, maar het niet expliciet hunten. ‘No cold calling’ was de afspraak tussen deze bedrijven. Steve Jobs (Apple) schijnt het meesterbrein te zijn geweest die tegen Eric Schmidt (Google) heeft gezegd dat als het nog een keer voor zou komen ‘er oorlog uit zou breken’.

Schikking

De schade die de werknemers claimde was dus 3 miljard. Als ze volledig in het gelijk waren gesteld had dit op kunnen lopen tot een schadeclaim van 9 miljard dollar (drie keer de geleden schade). Ze schikken nu naar verluid voor 300 miljoen dollar. Een klein bedrag voor de technologie giganten die een veelvoud op hun bankrekeningen hebben staan. Eerder schikte de andere drie, Lucasfilm, Pixar en Intuit voor 20 miljoen dollar.

Conclusie

Zoals ik in 2012 al schreef vond ik het een zeer interessante case. Dat er geschikt is, is logisch. Dat had iedereen wel verwacht. Het is wel jammer, want de vraag of je dus recht hebt om met terugwerkende krachtmeer salaris te eisen als je bedrijf iets niet goed doet is onbeantwoord gebleven.

Zelf kan ik alleen stellen dat het heel vreemd was, op alle fronten. Het waren allemaal bilaterale afspraken, dus geen groepsafspraak. De bedrijven wisten dat ze zich op glad ijs begaven, want ze hebben expliciet aangegeven geen papierwerk te willen i.v.m. rechtszaken.

Aan de andere kant was het niet verboden over te stappen tussen de bedrijven. Het ging enkel om actieve werving. Dus hoeveel schade kan je echt geleden hebben?

Tot slot is hier ook een heel, heel groot verschil met Europa zichtbaar. De CEO’s van al deze mega bedrijven bemoeien zich actief met het personeels- en recruitmentbeleid. In Nederland en Europa klaagt HR dat ze geen plek aan de bestuurstafel hebben. Dat ze niet serieus genomen worden en dat er altijd te weinig budget is. In de VS, zeker bij de technologie bedrijven, weten ze het belang van personeel. Ik denk dat we op dat gebied nog veel kunnen leren van de VS en Sillicon Valley in het bijzonder.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


179 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën