container Zoekend naar de juiste vacature ontkom je niet aan teksten als deze: Als spin in het web en ware teamspeler zorg jij voor die frisse wind over de afdeling. Oké, denk je, dat klinkt goed…  maar wat ga ik doenEven verder lezen maar: In deze dynamische functie heb je veel taken en verantwoordelijkheden, hetgeen jouw functie leuk en uitdagend maakt. Ahmooi. En wat zijn die taken zoal? Je ondersteunt het management in voorkomende gevallen, fungeert als visitekaartje van de afdeling en speelt een centrale rol binnen uiteenlopende projecten op het gebied van communicatie en people management. Eh…?

Bruggenbouwers en klankborden

Natuurlijk, de tekst van een vacature moet niet helemaal dichtgetikt zijn, maar af en toe heb ik de indruk dat al die ambitieuze, groeiende en energieke organisaties het expres doen. Dat ze zich bij personeelszaken (pardon: HRM) zitten te verkneukelen om al die duizendpoten, aanpakkers, klankborden, bruggenbouwers en perfectionisten die reageren, al dan niet met hands-on-, can-do- en do-or-die-mentaliteit.  Om weer iemand die proactief, analytisch en communicatief is. En hadden we er al één die het woord ‘passie’ niet gebruikt?

Met slick klinkende maar nietszeggende vacatureteksten kun je wachten op even zo lege reacties. Gekleed in een strak marketingjasje dat maar zelden kan verhullen dat de inhoud bar weinig voorstelt. Wie in dit verhaal de kip is en wie het ei: het doet er niet zo veel toe. Waar het om gaat is dat we volgens mij zijn doorgeschoten in het aankleden, opfrissen, jasje-gieten, opleuken en fris-en-fruitigen van ons taalgebruik in het sollicitatieproces.

Het beestje bij de naam

De schrijvers van vacatureteksten zou ik de volgende tip willen geven: wees concreet. Wanneer je het over taken hebt, benoem deze dan ook, in plaats van er een container omheen te bouwen. Dus: je stelt notulen op, verstuurt facturen en (voor mijn part) je schenkt koffie in voor de CEO (twee zoetjes). Het klinkt misschien niet zo corporate en sexy, maar het zegt tenminste iets. Bovendien voorkomt het dat kandidaten een compleet vertekend beeld van een functie ontwikkelen, gewoon omdat ze al die lege begrippen anders interpreteren dan de opsteller ze bedoeld had.

Ook sollicitanten kunnen met deze bijzonder simpele tip hun voordeel doen (geen dank!). Want geloof me, er zijn HR-managers, recruiters en zelfs doodordinaire personeelschefs die geïnteresseerd opveren wanneer ze iemand treffen die eens niet ‘heeft gefungeerd als sparringpartner van de projectmanager’ of ‘leiding heeft gegeven aan een marketingteam’, maar die gewoon vertelt dat hij van tijd tot tijd overlegde met de vrouw naast hem en die wel eens een opdracht overdroeg aan een marketingstagiair. Althans: dat denk ik. Maar ja, ik ben ook maar een eenvoudige tekstschrijvende neerlandicus die zich graag met taalkwesties bezighoudt (lees: ambitieuze copywriter en written text executive met feeling voor communicatie).

Over de Auteur

Martijn van Lith Martijn van Lith is copywriter voor onder andere Vacatures.nl en Recruitment.nl. Daarnaast is hij actief als freelance tekstschrijver en columnist. Op RecTec schrijft over opvallende zaken op het gebied van de arbeidsmarkt.


554 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën