nieuwEen nieuwe term in recruitmentland? Freshers

Ik denk niet dat hij heel populair zal worden, deze term, maar ik vond het wel mooi gevonden. Freshers zijn mensen zonder ervaring in de branche of sector. Frisse mensen. Nieuwe mensen. Verse mensen.

De term kwam van een zeer, zeer succesvolle reisorganisatie die de afgelopen jaren steeds zo’n 50% groei heeft laten zien. Hun strategie is heel anders dan alle anderen in de reisbranche. Daarom wilde men ook per se helemaal niemand uit de reisbranche hebben. Dat wil dus niet zeggen dat men geen ervaren mensen wilde, maar die mochten geen branche specifieke ervaring hebben.

Personeel matched

Als je het echt anders wilt doen, moet je ook vooral personeel zoeken dat niet weet hoe het ‘normaal’ er aan toe gaat. Dat klinkt logisch, maar er zijn maar weinig organisaties die dat daadwerkelijk zo aanpakken. Daardoor komen zoveel ‘baanbrekende innovatieve start-ups’ vaak zo alledaags over. Zeker als ze iets groeien en mensen gaan aannemen die ‘weten hoe het hoort’. Het is niet geheel onlogisch om dat te doen, maar daarmee boet je dus flink in op je innovatieve vermogen.

Innovatie

Veel innovatie komt van ‘niet weten hoe het hoort’. Dan begin je van scratch af aan na te denken en kom je regelmatig uit op iets dat heel anders is dan wat er nu in de markt gebeurt. Niets mis mee. Soms is het wel goed om even bij experts in de markt te kijken waarom het zo nooit eerder gedaan is, maar echte innovatie komt altijd van buiten. Mensen aannemen die uit de branche komen is doorgaans het begin van ‘terug naar de middenmoot’.

Ook voor grotere organisaties is dit een manier om tot innovatie te komen. Mensen van buiten aannemen. Het grote nadeel is dat deze mensen heel vaak verzanden in de ‘maar zo doen wij dat’ politiek.

Freshers

Freshers: verse mensen. Een mooi term. Ik denk niet dat hij heel groot wordt, maar het is wel iets om, zeker als start-up, over na te denken. Wil ik wel mensen met ervaring in de branche? Wat voegen ze toe? En welk risico brengen ze met zich mee?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


229 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn