Werving is selectie

Door Bas van de Haterd op 03-03-2014 07:31.

leugenVandaag een stelling (ik ben benieuwd naar de eens en oneens reacties): werving is selectie!

Ik hoor van velen nog wel dat werving en selectie twee aparte zaken zijn, zo ook in de recente reactie op mijn stukje waarin ik stel dat recruitment altijd je core-business. is. Je kan de twee echter niet loskoppelen, want werving IS selectie. Je selecteert altijd al op het moment dat je gaat werven. Hoe ik dit zie:

Sourcing

Het meest duidelijk voorbeeld is sourcing. Je selecteert als sourcer wie je benadert. Je doet dus al zelf aan selectie, nog voor je gaat proberen deze mensen te werven. De selectie is al bezig voordat de werving begonnen is. Zelfs als je ‘alleen lijsten aanlevert’ en niet de gesprekken doet selecteer je dus al. Immers bepaalt de sourcer wie er wel en niet op de lijst komt.

Advertenties

Bij advertenties geldt eigenlijk hetzelfde. Waar je een advertentie plaats selecteert voor een heel belangrijk deel wie er gaat reageren. In de krant krijg je een heel ander publiek dan op monsterboard. Op Monsterboard heb je weer een ander publiek dan op b.v. niche blog sites. Dus ook bij adverteren zit je selectie al voor de werving.

Adwords

Wederom geldt hetzelfde voor adwords of Google optimalisatie. Sterker nog, als je kijkt naar SEO is de functie-titel al een selectie criterium. De een zoekt op programmeur, de ander op developer. De keuze voor je functie-naam is al een stukje selectie. Bij adwords is dat ook het geval, daar gaat het om je gekozen zoekwoorden. Ook daarop selecteer je. Gelukkig kan je de adwords veel breder inzetten dan de functie-titel, maar nog steeds zit er een stukje selectie in.

Uitbesteden

Wil dat zeggen dat je daar niets van zou moeten uitbesteden? Ja en nee. Zoals ik in het artikel ‘personeel enige onderscheidende vermogen’ al schreef:   er is niets mis met hulp vragen. Een goede adwords consultant kan goud waard zijn. Een goede sourcer misschien ook wel, maar…. ben je er bewust van dat deze persoon dus al een deel van de selectie voor je doet. Namelijk de selectie van wie er aan je poort komen. Ben je er dus ook bewust van dat je zelf altijd de lead moet houden. Het is wel je belangrijkste asset waar je hier over praat: je mensen!

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


417 views | Reageer (6 reacties)
  • Nicol ✎ Voor Tekst

    Allereerst: eens met de stelling dat werving selectie is! Of in elk geval een stevige voorselectie.

    Ik haak even specifiek aan bij het deel waar ik dagelijks
    mee bezig ben; vacatureteksten (of zoals jij het noemt; advertenties). Als je
    zegt dat de plaats om te publiceren een selectiefactor is, kan ik me daar helemaal in vinden, maar de stap daarvoor, dat van wát je adverteert (welke tekst en eventuele beelden) telt natuurlijk even hard mee.

    In welke tone of voice is je tekst geschreven, welke doelgroep spreek je aan, hoe verkoop je de vacature, onderscheid de vacature /
    advertentie zich, welke eisen vermeld je wel en welke niet. Is de tekst lekker leesbaar en houdt deze de aandacht vast, zodat men het ook tot onderaan de tekst ‘redt’ om daadwerkelijk tot solliciteren over te gaan? En natuurlijk geldt dat de keuze van de juiste functienaam (die je terecht benoemt bij het stuk over Adwords) ook opgaat voor de vacaturetekst / advertentie. Hoe verweef je SEO in een vacaturetekst zonder dat het ten koste gaat van leesbaarheid én bijdraagt aan organische vindbaarheid?

    En dan kom ik toch uit bij je kopje Uitbesteden. Heb daar
    twee toevoegingen bij:

    het schrijven van een vacaturetekst is een vak apart en draagt bij aan de (pre)selectie. Dat kan je uitbesteden. Wat wel betekent dat je de vacaturetekstschrijver altijd uitgebreid moet informeren over USP’s en het profiel. Ook hier geldt dat je zelf de lead moet houden. Jij weet exact wie er wordt gezocht.

    Ook mis ik in je artikel dat er gespecialiseerde partijen zijn die op basis van benchmarksystemen / data de juiste plaatsen vinden waar je de vacature het beste kan publiceren. Weer iets dat je kunt uitbesteden en waarbij je zelf de lead moet houden omdat je je doelgroep (vaak) het beste kent.

  • Eens dat de tekst zeker ook bijdraagt aan het selecterend werven.

    De juiste plaatsen, daar kan je data over inkopen, het nadeel is dat die data ook altijd gekleurd is. Je kan die data inkopen, maar uiteindelijk is dat generieke data en moet je vooral ook op je eigen data varen. Ik ken bedrijven die zweerde bij Monster. Ik ken bedrijven die zweerde bij NVB. Voor dezelfde functies. Onderbouwd met data. Dat had blijkbaar alles te maken met de teksten die wel of niet rendeerde.

  • Daniel

    Goede stelling, dat zeker. Eens of oneens hangt af van welke discussie je wilt en dus hoe je onderbouwing is. Ik kan niet om de onderbouwing in het blog heen, dan moet ik wel eens zijn. Maar ik koppel de begrippen vaak los, omdat ik verschil wil aantonen in zij die kandidaten aan tafel moet krijgen en zij die aan tafel bepalen wie in dienst mag komen. Zelfde criteria, andere vaardigheden. Het doen van een effectief gesprek is wezenlijk anders dan de juiste wervingsstrategie bepalen en (laten) uitvoeren. Om die reden roep ik vaak dat werving meer sales/marketing weg heeft.

    Iets andere discussie, maar wel naar aanleiding van de stelling. Ja, het js allebei werving.

  • open deur? Ik ben iig benieuwd naar de tegens….

  • Haha, die zijn er al geweest, maar dan in de Linkedin groepen 🙂

  • Pingback: Analytics liegen over de beste kandidaten | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën