metenisWerkloos zijn is een baan. Zonder enige twijfel. Dat schreef Wim vorige week ook al, solliciteren is gewoon echt een intensieve baan. Dagelijks ben je bezig met het bestuderen van vacatures, met het optimaliseren van je CV, met jezelf digitaal te positioneren en met afwachten of er een reactie komt. Solliciteren is een baan die gewoon verdomd vervelend is. Het is een kl*te baan.

Het grote probleem van solliciteren in deze markt is de enorme hoeveelheid afwijzingen. Hoe dik je huid ook mag zijn, die raken je. Elke keer weer. Elke keer dat je weer je UWV dossier moet updaten raakt het je. Elke keer dat je weer een afwijzing krijgt denk je, waarom dan toch? Waarom ik niet? Wat doe ik fout? Dat hakt in op je zelfvertrouwen. Dat kan (bijna) niet anders. Een groot probleem is dat je voor solliciteren juist zelfvertrouwen moet hebben. Dat je om goed over te komen juist positief in het leven moet staan. Dus zeg ik: sollicitant: ga aan de slag!

Vrijwilligerswerk

Ik schreef er in 2012 al over: doet iets! Doe bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Wil je als marketing- of communicatiemedewerker aan de slag? Er zijn genoeg goede doelen die mensen zoeken die ze helpen. Wil je in de administratie iets doen? De meest gezochte functie bij vrijwilligersorganisaties is penningmeester. In de zorg? Genoeg stichtingen die gehandicapten helpen, waar handjes hard nodig zijn.

Doe het voor de ervaring. Doe je voor het goede gevoel. Doe je omdat je beter in het leven komt te staan als je iets meer doet dan enkel solliciteren!

Digitale klussen

Wil je per se toch beloond worden voor je werk? Ga dan digitaal werken. Via Elance en oDesk zijn er genoeg klussen te verkrijgen. Je krijgt er veel minder voor betaald dan je gewend bent, maar je kan er wel aan het werk. Van marketing tot IT development. Van vertalen tot ontwerpen. Van teksten schrijven tot foto’s en video’s maken. Je concurreert met freelancers over de hele wereld, maar je bent wel bezig.

Als designer kan je op 99designs en brandsupply aan de slag. Als je de beste bent krijg je het geld. Dus je moet wel echt iets bijzonders maken, want je concurreert in elke opdracht met tientallen of soms honderden andere ontwerpers.

Als creatieve business denker (consultant), of als chemicus, natuurkundige of wiskundige, kan je hele moeilijke vragen oplossen op Innoventive. De beste wint. Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het een enorm goed gevoel geeft als jouw oplossing door de klant als beste wordt gewaardeerd. De waardering is nog meer waard dan het geld. Je hebt de beste oplossing van de tientallen of honderden die mee hebben gedaan.

Wederom: meer nog dan het geld is het de waardering. Het gevoel dat je goed bent in je vak. En als je natuurlijk geen klus krijgt en niets wint moet je misschien eens wat zelfonderzoek gaan doen hoe goed je eigenlijk bent…

Opleidingen

Doe opleidingen, gratis en voor niets, om jezelf te verdiepen of verbreden. Coursera, Edx, Khan Academy en Udemy zijn grote platformen waar je gratis cursussen kan doen. Ik heb zelf recent een training Organizational Analyses aan Stanford University afgerond en ik ben bijna klaar met een training ‘growing your privatly owned business’ aan de universiteit van Virginia. Dingen die me scherp houden. Ik heb iets te doen, ik moet er zelfs tijd voor maken. Ik moet er over nadenken. Ik word uitgedaagd. Ik krijg, als ik slaag, een certificaat. Of die helemaal geaccrediteerd zijn en iedereen ze accepteert? Dat zal me persoonlijk aan mijn derrière oxideren. Ik ben bezig en ik voel me daar goed bij. Ik verbreed en verdiep me via opleidingen.

Ook dit geeft, naast kennis, een goed gevoel. Behalve dat je bezig bent met iets anders dan solliciteren is het gevoel van iets afronden en iets goed doen een belangrijke motivatie.

En dan te bedenken dat ik niet eens solliciteer, want ik ben een zelfstandig professional. In tijden van pieken en dalen in de markt merk ik echter dat dit soort activiteiten me gemotiveerd houden. Voor sollicitanten is er niets belangrijker dan motivatie en positief aan elke brief en elk gesprek beginnen. Dus beste sollicitant: aan de slag! Ga leuke, nuttige dingen doen waar je een goed gevoel van krijgt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.085 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën