18224606_sNatuurlijk streven we er altijd naar om de juiste mensen aan te nemen. Wat ik me wel eens afvraag is of recruiters en managers wel weten wat de juiste mensen zijn voor de organisatie. Ik zeg dit niet om denigrerend te doen, deze vraag werd afgelopen week in een Coursera opleiding over het groeien van je bedrijf gesteld. De ondernemer in kwestie zei dat het aannemen van de juiste mensen de kern was geweest waarom zijn bedrijf drie jaar lang verdubbeld was en de drie jaar daarna met 50% gemiddeld gegroeid was. Dit alles na een initieel moeizame start.

De juiste mensen, voor hem, waren mensen die mee konden groeien. Een bedrijf in snelle groei zoekt andere mensen dan een bedrijf in een consoliderende markt. Een bedrijf in de opstartfase zoekt andere mensen dan een bedrijf in de consolidatiefase. Dat is logisch, maar hoeveel rekening houden we daar eigenlijk mee?

Start Up

In de start up fase wordt vaak gezocht naar snelle mensen. Logisch, het speelveld en het bedrijf verandert continue. Toch zoeken start ups vaak ook naar mensen met een bestaand netwerk als het om sales gaat. Vaak kunnen deze mensen veel waarde toevoegen, maar vaak passen ze qua cultuur veel minder bij het bedrijf. De vraag is of dit verstandig is. Die vraag is denk ik ‘case by case’ te beantwoorden, waarbij de ene start up de andere niet is.

Als we kijken naar competenties en vaardigheden moeten mensen bij start ups vaak alles kunnen, er niet vies zijn van iets geheel buiten hun comfort zone te doen. Er is immers nog geen specialisatie. De programmeur moet ook kunnen ontwerpen en de financieel directeur moet op een beurs kunnen staan, want hij heeft tenminste nog de representatieve uitstraling :).

Groei

In de groeifase komen denk ik voor een groot deel dezelfde kwaliteiten terug als bij de start up fase. In de groeifase heb je mensen nodig die zich snel kunnen ontwikkelen. Die bereid zijn ineens een andere kant op te gaan. Die continu bezig zijn met hun eigen ontwikkeling, want alleen door als persoon te groeien kan ook het bedrijf groeien. Die ook steeds opnieuw kritisch naar processen kijken, want alleen door het bedrijf steeds te verbeteren kan je de groei volhouden. Ook zijn optimale processen met 10 medewerkers anders dan met 100 en met 5 klanten anders dan met 500. Steeds vragen stellen, twijfelen, maar ook snel besluiten nemen moet in de kern van (al) je medewerkers zitten in de groeifase.

Consolidatie

De meeste bedrijven, en zeker de meeste lezers van dit blog, zitten in de consolidatiefase. De meeste bedrijven zijn nu eenmaal actief in een bestaande markt met een bestaand product. Daar zijn de processen al geregeld en verwachten collega’s ook dat je je daar aan houdt. Daar is een HR afdeling die je pensioen regelt. Daar is een IT systeem waarin je je uren moet verantwoorden. In deze categorie vallen ook de meeste medewerkers, maar lang niet allemaal. Ik zie vaak dat men ‘rebellen’ wil binnen halen bij grote bedrijven. Soms door een start up op te kopen, soms door ze gewoon aan te nemen. Ik zie het zelden goed gaan. De toegevoegde waarde van zo’n persoon is namelijk altijd gecorreleerd aan de aanwezige mogelijkheden voor deze persoon om ‘zijn of haar ding te doen’.

Het bedrijf waar ik het in het begin over had zat in de groeifase. Ze groeide zo snel omdat ze mensen selecteerde die ook wilde groeien. De eigenaaren gaven ook aan dat ze van sommige mensen afscheid moesten nemen omdat die als persoon in een andere fase terecht kwamen. De vraag is dus: neem je de juiste mensen aan? Past de ontwikkelfase waarin je organisatie zit bij de fase in het leven waarin je medewerkers zitten?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


200 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn