16890013_sVorige week schreef ik over een alternatieve (pre)selectie methode voor ICT’ers. Vandaag wil ik een alternatief geven voor de (pre) selectie van marketeers. Wederom ben ik hier zelf bij betrokken geweest. De vacature voor een senior marketeer bij ICTRecht. 

ICTRecht is een relatief klein juridisch adviesbureau dat veel nieuwe en innovatieve dingen doet in een verder redelijk traditionele markt. Juristen beoordelen op hun kwaliteiten is niet zo’n probleem, maar marketeers hebben ze weinig ervaring mee. Hoe weet je nu of iemand goed is? Mijn advies: door het hen te vragen.

ICT Recht zoekt geen traditionele marketeer. Ze zoeken een hands-on marketeer die met creatieve ideeën kan komen om hun producten en diensten in de markt te zetten. Hoe verkoop je workshops? Hoe verkoop je juridische generatoren? Het gaat bij hen om het idee en de executie. Dat laatste kan je alleen testen door ze het te laten doen, maar het eerste, dat kan je gewoon vragen.

Dus in plaats van een motivatiebrief kan je je motivatie laten zien door in 1 A4’tje een idee uit te werken. Het is dus niet heel veel meer werk dan een motivatiebrief (die je er niet meer bij hoeft te doen, het feit dat je een case schrijft is motivatie genoeg), maar het geeft wel een heel ander beeld. Het laat zien of je met een goed idee kan komen, dat dan ook nog bij het bedrijf past.

Volgens mij is dit een veel betere manier om een senior marketeer te selecteren. Want bedrijven als ICT Recht werken niet met reclamebureaus die je campagne voor je gaan bedenken. Dat moet je zelf doen. Dat vraag een ander type marketeer dan bij veel grote bedrijven werkt bijvoorbeeld. Echter is het ook niet eerlijk om alle marketeers van het grootbedrijf te diskwalificeren, want ook daar lopen goede mensen rond.

Acquisitie

Leuk additioneel detail van de vacature zit in de laatste zin. Arnoud Engelfriet gaf al ooit aan dat als je het zinnetje ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ zou vervangen met ‘acquisitie is verboden’ je deze partijen juridisch kan vervolgen. Hij gaat zelf in zijn vacature nog een stapje verder, hij geeft meteen het boetebedrag aan. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt afgehandeld tegen €500 per geval. Ex btw.

Ik ben benieuwd welk W&S bureau acquisitie durf te plegen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


264 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën