Gamification vs Gaming

Door Bas van de Haterd op 13-02-2014 07:40.

mobile-game-contestGamification is NIET hetzelfde als gaming! Over zowel gaming als gamification heb ik hier al menig artikel geschreven, beide hebben namelijk een potentiële invloed op recruitment. Gaming en Gamification zijn echter net zo vergelijkbaar als werving en selectie, en recruiters ergeren zich ook mateloos als die twee door ‘outsiders’ door elkaar gehaald worden. Dus laten we als recruiters dat ook niet doen bij andere vakgebieden.

Beide hebben echter hun invloed op recruitment, of gaan dat krijgen. Dus ik zal eerst kort het verschil uitleggen en dan (ook kort) de mogelijke toepassingen in recruitment.

Gaming vs Gamification

Gaming is spelletjes spelen. Gamification is het toepassen van speltechnieken in andere applicaties. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Ik zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld. Gaming is wat Google doet als ze minecraft aanpassen om kinderen te laten kennismaken met kwantummechanica en via dit systeem potentiële talenten op dit vakgebied te werven. Gaming is wat ConnectedCubed doet om persoonlijkheidsprofielen op te stellen. Het laten spelen van een spel en daar informatie uit halen.

Gamification is bijvoorbeeld wat Cubeduel probeerde via hun ‘hot or not’ voor collega’s. Dat was geen spel (een spel kan je winnen), maar een spelelement (selectie) op een test toepassen. Gamification passen we heel veel toe op vergelijkingssites, de ‘sterren ranking’, en dat kan je dus ook toepassen op bijvoorbeeld referral hiring. Gamification is zo oud als de weg naar Rome. Het meest bekende voorbeeld is misschien wel Holle Bolle Gijs in de Efteling die steeds roept ‘papier hier’ en als je iets in zijn mond stopt hoor je ‘dank je’. Iemand belonen (via een bedankje) voor een actie is al gamification. Het vliegje in een urinoir is gamification (mannen maken er een spel van het te raken en daarmee realiseer je je minder spetters in de toilet).

Beide hebben invloed op het recruitmentvak en we staan bij beide nog maar aan het begin.

Gaming in recruitment

Ik haalde in de introductie al voorbeelden aan. Gaming in recruitment is bijvoorbeeld het doen van testen via spellen. Als je een spel goed ontwikkeld kan je daar heel veel data uit halen over een persoon. ConnectedCubed kan (wetenschappelijk bewezen accurate) persoonlijkheidsprofielen opstellen. Advocatenkantoor Houthoff Buruma had enkele jaren gelegen een game als onderdeel van het werving en selectieproces (beide zaten erin). Er is al jaren wetenschappelijk bewijs dat de ‘guild leaders’ van Word of Warcraft de beste managers bleken te zijn.

Ook zijn er meer dan genoeg partijen die games inzetten voor verschillende recruitment activiteiten. Dit artikel (dat de termen ook lekker door elkaar gebruikt) gaat daar ook over. Zo kan je mensen goed trainen via games (denk aan de NS machinisten in simulators, maar ook fraude detectie bij auditors), maar ook werven. Er zijn al verschillende partijen die games hebben ingezet als wervingstool. Denk aan ABN AMRO (The Game), Intel (IT managers game) en het Amerikaanse leger (America’s Army).

Gamification van recruitment

Gamification zien we ook wel in recruitment, maar herkennen we veelal niet als zodanig. Gamification zien we terug in de manier waarop we mensen laten solliciteren. Dat wordt steeds gebruiksvriendelijker en veel van deze technieken komen uit de ‘game wereld’. Ook zien we het in de referrals terugkomen. Het award winning referral programma van Accenture bijvoorbeeld (inmiddels al weer heel wat jaartjes oud) had veel gamification elementen erin. Zo beloonde ze mensen per stap in het proces, niet enkel op het eind. Dat is typisch iets wat je in games zien.

Glassdoor zit veel gamification in. Het hele ranken en raten komt uit de gaming wereld. Niets nieuws, ik weet het, maar als je voorbeelden van gamification wilt is dit een makkelijke.

Badges zijn ook populair, vooral bij partijen die ‘iets met gamification willen doen’. Of ze echt zo goed werken is de vraag, maar soms wel. Microjob platform Roamler maakt er bijvoorbeeld gebruik van. Daar krijg je bij allerlei acties een badge. Ik word er persoonlijk niet warm of koud van, maar grappig genoeg kijk ik er wel af en toe naar.

Conclusie

Gaming en Gamification zijn twee termen die net zo vergelijkbaar zijn als werving en selectie. Ze hebben iets, of zelfs best veel, met elkaar te maken, maar er is wel onderscheid.

Ps: ja, ik weet dat ik in mijn oude artikelen deze termen ook lekker door elkaar gebruikt heb… ook ik leer bij…

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


390 views | Reageer (2 reacties)
  • Dr. Tony de Bree MBA

    Bas, interessant blog. Een kleine aanvulling. Verschillende soorten ‘games’ worden al sinds de jaren ’80 gebruikt als een van de mogelijke interactieve leervormen bij Computer Ondersteund Opleiden, Computer Based Training, later e-learning en nu m-learning genoemd. Een van de soorten games zijn ‘adventure games’ waar Warcraft een mooi voorbeeld van is. Afhankelijk van het type leerdoelen bouwden (en bouwen) we andere typen games. ‘Gamification’ (bv ‘gamification in marketing’) betekent niets anders dan dat je verschillende aspecten van spelen en spellen toepast op bv marketing, strategie (‘game strategy’ is bekend uit het eind van de jaren ’90). Of recruitment. Zo is bv het gebruik van simulaties al lang in gebruik voor selectie en werving. Om bv te testen om mensen echt kunnen managen, in teams kunnen werken of bv in de praktijk onder tijdsdruk kunnen ondernemen.

  • Pingback: Gamification vs Gaming | HRM artikelen | Scoop.it()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën