Solliciteren doe je zo!

Door Bas van de Haterd op 10-02-2014 07:05.

wendyIn 2011 zocht Wendy Exterkate een baan. Ik ‘ken’ Wendy omdat ze ooit bij een lezing over personal branding die ik gaf kort met me gesproken heeft en veel van mijn tips niet lang daarna in de praktijk bracht bij een zoektocht naar een nieuwe baan. De lezing gaf ik bij haar oude werkgever.

Waarom kan ik zeggen: solliciteren doe je zo? Wendy zocht in 2011 een baan en vond deze. Heeft inmiddels een volgende baan en heeft nog steeds veel profijt van haar publieke zoekactie naar een baan. Ja, daar zet ze social media voor in. Maar om nu te zeggen dat ze heel veel Twittert, nee. Ze doet waar ze goed in is en dat werkt.

Site, resultaten en nu

Wendy zette een site op. Speciaal gericht op haar zoektocht: Wendy zoekt communicatiewerk. Daarmee is ze meteen redelijk specifiek, maar weer niet te veeleisend.

De resultaten na een week waren gigantisch. Ook liet ze zien dat je niet per se een groot netwerk op Twitter hoeft te hebben om succesvol te zijn, je moet een gunfactor hebben. Ze benaderde mij, ik retweete. Ik heb het netwerk. Waarom deed ik dat voor haar? Omdat ze lief is. Omdat ze na een lezing even een leuk gesprek met me had. Omdat ze me niet meteen iets probeerde te verkopen. Omdat ik haar dus al ‘kende’ voordat ze me nodig had.

Toen ik haar aanbood om een interview te doen voor Marketingfacts, een experiment waar we toen mee bezig waren om kandidaten te helpen, zei ze meteen ja. Geen angst, geen terughoudendheid, geen gezeur over mijn vragen die niet goed waren, gewoon een mooi stukje. Wij blij (content), zij blij (exposure).

Afgelopen week schreef ze een stukje, na drie jaar, met een  update. Want ze werkt nog steeds. Nu kan je je afvragen of ze zich aan haar eigen tip houdt (ze stelt immers dat het belangrijk is te investeren in je zichtbaarheid als je (nog) niet om werk verlegen zit), maar vooruit, laten we geen zout op slakken leggen….

Haar tips

Natuurlijk was 2011 een andere markt dan 2014, maar het was in die tijd ook zeker niet makkelijk. Daarom hadden we bij Marketingfacts ook die serie voor kandidaten. Wendy mag dus rustig trots zijn op haar prestaties. Ik zou haar tips dus maar ter harte nemen (je mag haar ook benaderen zegt ze op haar site):

  • Veel kandidaten zijn te onzeker over wat ze kunnen
  • Andere kandidaten zijn te zeker over wat ze kunnen
  • Laat je (on)zekerheid los
  • Ben trots op wat je voor anderen kan betekenen
  • Zorg voor veel feedback, leer jezelf kennen en sta oprecht open voor kritiek
  • Stap uit de onzichtbaarheid

Mijn tips

Waarom denk ik dat het Wendy wel gelukt is, daar waar zoveel anderen het er lastig mee hebben?

Ten eerste was ze een stuk eerder dan de meesten. Het was toen nog relatief nieuw, een site bouwen voor een baan. Dus daar kan je nu niets mee. Wel zitten er in haar hele site een paar hele goede elementen die ik denk dat het verschil maken:

  • Ze heeft een goede beeld-tekst verhouding, als je in de communicatie zit moet je laten zien dat je begrijpt dat het niet enkel om de tekst gaat, maar dat het ook gelezen moet worden;
  • Ze heeft meerdere subsites over haar kennis, ervaring, vaardigheden, persoonlijkheid. Behapbare teksten;
  • Ze laat zien dat ze flexibel is en is tevens concreet met de zin: Waar ik naar op zoek ben? Een baan, klus of opdracht, parttime of fulltime, op gebied van communicatie. Bijvoorbeeld als communicatiemedewerker, (arbeidsmarkt)communicatieadviseur of (web)redacteur.

Vooral die ene zin doet mij (maar ik spreek nu voor mezelf) heel veel. Ten eerste geeft ze aan dat ze het werk belangrijker vindt dan de juridische constructie. Wat ik hier sterk aan vind is dat veel werkgevers een zelfstandige willen overtuigen naar loondienst te komen. Of men wil juist de loondienst persoon die zelfstandig wordt. Ze geeft mensen de keuze, dat is ideaal. Daarnaast is ze heel concreet met het soort functies die ze wil vervullen. Een helder beeld, maar tevens wel breed binnen het vakgebied.

Het feit dat ze een aparte site op heeft gezet en die goed gevuld heeft geeft aan dat ze begrijpt waar een (web)redacteur mee bezig is.

En drie jaar na dato levert het haar, volgens haar laatste blog, nog steeds veel positieve reacties op. Ik zeg dus: solliciteren doe je zo!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.039 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën