18224606_sHet was één van mijn voorspellingen voor 2011. Eén waar ik helemaal mee mis zat, dacht ik toen. Nu is het 2014 en lijkt de tijd wel aangebroken: de samenvoeging van recruitment voor vast en flex.

De flexibilisering van de arbeidsmarkt is volgens sommigen de aanleiding. Of dat waar is… ik weet het niet. Volgens mij is de arbeidsmarkt al jaren even flexibel. Wel hoorde ik eind 2013 van meerdere grote organisaties dat ze in het kader van ‘de stroomlijning’ nu ook werven voor flexibele krachten. Dus voor de interimmers. Vaak loopt recruitment van zelfstandigen via inkoop en die van vaste medewerkers via HR/Recruitment. Bij steeds meer organisaties wordt dit gecentraliseerd binnen HR of Recruitment-afdelingen. Niet geheel onlogisch, maar wat zijn de gevolgen?

“Menselijkere” werving?

Een veel gehoord probleem met werving van interimmers via inkoop is het ‘onmenselijke’ proces. Inkopers kijken naar prijs en als de kwaliteit gelijk is (en de kwaliteit van een individu is vaak lastig of niet goed in te schatten, zeker niet door een inkoper), dan is die zelfstandige ineens een product. HR zou hier veel beter mee om moeten kunnen gaan. Recruitment weet hoe je goede mensen moet aantrekken. Zo kan de werving ‘menselijker’ worden.

Aan de andere kant heb ik hier ook mijn vraagtekens bij. Want recruitment is ook van de processen. Denk alleen al aan de sollicitatie-formulieren die je online moet invullen. Als zelfstandige bij een hiring manager gaat het vaak niet om je CV, maar om de klik. De keren dat werving via recruitment liep moest ik vaak ‘solliciteren’ en uiteraard kon dat niet met een Linkedin profiel.

Dus of het menselijker wordt ligt aan de herkomst van het proces. Ik verwacht dit in veel gevallen wel, omdat het bij inkoop wordt weggehaald. Aan de andere kant is het de vraag of de werving menselijker wordt als deze bij de hiring managers zelf weggehaald zou worden. Dan is het vooral een financiële slag die men maakt door het ‘centraliseren van inkoop’, iets wat ik ook al gehoord heb van bepaalde partijen.

Snellere werving

Snellere werving vereist nieuwe vaardigheden van recruiters, want daar waar een recruitmentprocedure twee tot drie maanden kan duren, is de vraag om een interimmer vaak een kwestie van dagen, misschien weken. Kunnen recruiters deze snelheid aan? En als ze deze vaardigheden gaan leren, gaat dit dan ook het recruitmentproces ten goede komen?

Een andere belangrijke vraag is: gaan recruiters een vergelijkbaar netwerk van geschikte kandidaten opbouwen? Zoals interimbureaus dat nu hebben? Dat lijkt mij  van grote toegevoegde waarde. Zijn die recruiters dan te behouden voor het bedrijf? Of beginnen ze dan lekker hun eigen interimbureau? En gaan ze deze talenten dan ook toepassen op recruitment met als gevolg dat er daadwerkelijk talentpools worden gebouwd?

Werknemer of zelfstandige?

De meest ‘ultieme’ uitvoering, maar dit zal nog wel even op zich laten wachten, zou zijn als een vacature niet meer is opgesteld voor vast of flex, maar dat er onder de tekst staat: deze functie staat open voor loondienst en zelfstandigen. Dan ben je echt bezig met waar recruitment volgens mij mee bezig moet zijn, het plaatsen van het beste menselijk kapitaal op de functie.

Ook zou men dan kunnen gaan kijken naar oplossingen die verder liggen dan iemand op de plek hebben. Dan kan de recruiter op een bepaald moment sparringpartner worden voor het oplossen van problemen die met menselijk kapitaal te maken hebben. Dus adviseren om iets b.v. via Elance uit te besteden, een challenge op Innocentive te plaatsen of inderdaad iemand gewoon in dienst te nemen.

De toekomst van recruitment? Dat is het oplossen van problemen voor de lijn op het gebied van menselijk kapitaal. Het combineren van recruitment voor vaste en flexibele functies is volgens mij een eerste goede stap in die richting.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


255 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën