facebook01Eind 2012 voorspelde ik dat in 2013 de eerste (niet echt onderbouwde) geruchten de ronde zouden doen over het verval van Facebook. Dat bleek te kloppen. Nu gaan een aantal wetenschappers zelfs nog een stapje verder en voorspellen dat tussen 2015 en 2017 Facebook 80% van haar gebruikers gaat verliezen en daarmee ten onder zal gaan.

Ze hebben hier zelfs een heel paper over geschreven (ik ben niet zo van de wetenschappelijke papers vol met formules) waarin ze een parallel trekken tussen epidemieën en sociale netwerken om vervolgens op basis van de piekmomenten het einde te kunnen voorspellen.

Nu is het zo dat Facebook al bevestigd heeft dat het aantal gebruikers afneemt, vooral onder jongeren. Dat bleek al eerder uit onderzoek van bijvoorbeeld Nielsen en Piper Jaffray. Toch is er in Nederland momenteel nog geen sprake van afname in gebruik. Sterker, het gebruik is nog licht stijgende.

De onderzoekers van Princeton hebben dus gekeken naar de normale curve van een epidemie en deze getoetst aan de opkomt en ondergang van MySpace. Dat bleek te overeen te komen. Dus projecteren ze de curve nu op Facebook en dan verwacht men dat tussen 2015 en 2017 rond de 80% van de gebruikers stopt met Facebook.

De redenen om met Facebook te stoppen zijn legio. De overgang van computergestuurd internet naar de mobiele telefoon is er een van, en misschien zijn sommige mensen Facebook ook gewoon wel beu.

Conclusie

Alles op een Facebook-strategie zetten is niet zinvol. Dat zeg ik al zolang als ik adviseer (via dit blog en via advies aan mijn klanten). Je moet er wel zijn, maar de relatie moet je ook vooral direct opbouwen. Facebook is een geweldig medium, maar het contact uitsluitend uitbesteden aan Facebook is erg gevaarlijk.

Overigens geldt dat ook voor Twitter, want ook daarvan neemt het gebruik inmiddels al langzaam af. Ook dat medium is geweldig, maar je moet het niet als de heilige graal inzetten.

Uiteindelijk moet je zelf de relaties opbouwen met de kandidaten, die vastleggen in je eigen systemen en die uitbreiden via de media die op dat moment in zwang zijn. Een goede social media-strategie kost tijd en geld, maar levert ook veel op. Mits je ervoor zorgt dat het rendement snel gehaald wordt. Likes en volgers verzamelen is geen doel op zich, maar een middel. Alle Hyvesvrienden ben je als recruiter immers ook kwijt, tenzij je zo slim bent geweest er andere dingen mee te doen…

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


865 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën