Via een Facebook advertentie kwam ik op www.reguscareers.com. Een Engelstalige recruitmentsite die blijkbaar dus ook op Nederland gericht is, aangezien ik een advertentie te zien kreeg. A very different organization. Leading a business revolution. Dat zijn ronkende teksten, dus eens kijken of de recruitmentsite ook maar een beetje aan de nu hoog gespannen verwachtingen kan voldoen.

Schermafbeelding 2014-01-21 om 21.59.15

De advertentietekst komt ook meteen centraal terug op de website. Daar houd ik van. Met… jawel… een link naar ‘leading a business revolution’. Kijk, ze gaan de ronkende tekst uitleggen. Helaas komt de link uit bij een stukje over hoe het is om er te werken. Geen enkele uitleg welke revolutie ze leiden. Alleen dat ze de afgelopen 4 jaar zo’n 50% gegroeid zijn. Nou, dat zegt me niets over een revolutie.

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.04.45Onder het stukje tekst wederom geen enkele duidelijk call to action. Geen conversie optimalisatie, de kandidaat krijgt gewoon een overvloed aan opties. Net als bij Brainforce, die ik vorige week bekeek. Misschien dat we designers eens moeten uitleggen: Microsoft heeft geen, ik herhaal geen, design skills. Als je ontwerp per se wilt afkijken omdat je niet de kwaliteiten hebt met iets origineels te komen, kijk dan in hemelsnaam naar goede voorbeelden.

Op zich zitten alle opties er wel in, maar je wilt toch vooral mensen naar de vacatures. Of misschien naar je over het bedrijf, maar dit is weer de volledige keuzevrijheid aan de kandidaat laten (dus zelf geen keuze maken) en wat weten we vanuit testen daar over? Dat een veel groter deel afhaakt. Dus… niet slim.

Er is een ‘Why regus’ en een ‘about us’ sectie. Normaal is dat redelijk een geheel, maar hier twee aparte. Interessant is als je vervolgens op die ‘about us’ klikt je wel iets leest over die ‘business revolution’. Alleen is het feit dat je mee veranderd met je klanten volgens mij geen revolutie en dat is hun uitleg. Beetje slappe hap dus.

Informatie

Informatie, die is er niet. Dat kan natuurlijk ook niet op een ‘global’ recruitmentsite, want alle processen zijn overal anders. Reactietermijnen en het aantal gesprekken zal verschillend zijn tussen Nederland en India bijvoorbeeld, net als de arbeidsvoorwaarden. Helaas houdt dit ook in dat een sollicitant verdomd weinig reden heeft om naar je global site te komen.

Locaties

Via de locaties kom je ook helemaal niets te weten. Het moment dat je Nederland selecteert kom je op een andere site, de normale corporate regus site, waar je vervolgens dus niets meer leest over solliciteren. Daar heb je dus weinig aan en er is duidelijk gekozen voor een hele goedkope integratie tussen de sites.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.12.01De vacatures kom je eerst tegen onder het kopje working at regus, dus niet bij de jobs. Daar staan dan advertenties, die je vervolgens ook in PDF kan downloaden. Dat lijkt me nog een stukje service, maar vervolgens staat de vacature zelf er enkel in PDF. Over het missen van kansen gesproken. Niets geen SEO, geen verkeer uit Google, nee, gewoon je vacature als PDF.

De vacature zelf is 4 A4’tjes lang. Het begint met 1 A4 over Regus. Je zou denken dat dit bekend zou moeten zijn, zeker omdat je van de site van Regus zelf af komt. Dus daarmee eindigen is tot daar aan toe, maar beginnen?

Daarna een stuk over KPI’s, accountability & outputs. Dat kan ik ergens wel waarderen. Het geeft twee dingen aan. Ten eerste dat je geen enkele vrijheid hebt in je werk, want het is heel erg dicht getimmerd. Maar daarnaast is het wel heel duidelijk wat van je verwacht wordt en dat is iets waar de Nederlandse vacature vaak heel vaag in is. Dus… kan ik wel iets mee.

Daarnaast anderhalf A4’tje over je ervaring en competenties. Ook heel, heel uitgebreid. Dat is ook iets waar ik aan de ene kant wel iets mee kan, aan de andere kant denk ik: ze vragen wel heel, heel veel voor deze functies.

Vervolgens een hele vage omschrijving van de selectie procedure. Dus alles wat jij moet hebben en weten is heel precies, maar wat je van hen kan verwachten is heel vaag. En… helemaal niets over wat ze je te bieden hebben en tevens niets over hoe je moet reageren.

Al met al dus een dramatische vacature.

Solliciteren

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.11.12Het solliciteren begint ‘vreemd’. Namelijk met een vraag of je dus interesse hebt in een van de volgende functies. Je kan niet een functie selecteren. Je kan niet kijken of er functies in je omgeving zijn.

Daarna krijg je de vraag of je wilt solliciteren in een van de landen (en dan krijg je een hele lijst met landen) waar ze vestigingen hebben. Niet welk land, maar in een van de landen. Ik denk dat je wel heel desperaat moet zijn om daar zomaar ja op te zeggen.

En dan…

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.20.40

Dan kom je ineens in dit veld terecht. Wel voor de goed oplettende kijker in een hele andere omgeving, want de URL heeft wel als titel ‘Regus – Home’ (daar waar ik net of reguscareers zat), maar als URL: https://krb-sjobs.brassring.com/TGWebHost/home.aspx?partnerid=30043&siteid=5724

We zijn dus zomaar het ATS in gegaan en die doen net of je nog op dezelfde site bent. Wederom een hele goedkope integratie, of eigenlijk geen integratie dus. Als je vervolgens op ‘search openings’ klikt kom je terecht in een veld echt gemaakt door IT’ers zonder enige design kwaliteiten, gebruiksonvriendelijk en met hele kleine letters.

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.23.08

Laat ik eens zoeken op Nederland en Amersfoort, hoewel ik eigenlijk al afgeknapt ben, ook overigens door de zeer matige snelheid van de site.

Ze hebben geen vacatures, ik mag een search agent aanmaken. Als ik dat probeer moet ik een account aanmaken. Niet gewoon: we hebben je wensen, geef ons je mail adres en we zetten het om in een search agent. Nee, een account aanmaken. Mensen dus wegpesten.

Ik doe nog een poging, alle banen in Nederland. Ze zijn er, maar de manier van weergave is zo slecht, bijna niet te beschrijven.

Schermafbeelding 2014-01-21 om 22.28.47

 

Bovenaan staat ‘clear ticket’. Een ticket is een typische IT term. Je kan ook niet op de vacatures klikken, alleen op de ‘autoreqid’. Serieus, zo heet het veld. Ze hebben niet eens de moeite genomen er ‘vacaturenummer’ van te maken, wat ook al een onzinnige draak van een veld is natuurlijk om de kandidaat mee lastig te vallen.

De vacatures zelf zijn dramatisch geschreven, met… een verwijzing naar de reguscareers site voor de uitgebreide vacature. Serieus, de vacature heeft een verwijzing naar de andere site voor de vacature. De site overigens waar de minder oplettende bezoeker nog denkt dat hij of zij is. Bij het solliciteren… moet ik weet een account aanmaken. Ik haak nu echt af.

Conclusie

Reguscareers.com kan nog veel leren van onze Nederlandse aanpak, met name van de toppers. Mochten ze Nederlandse recruiters hebben zou ik ze van harte willen aanraden de verschillende whitepapers te downloaden van Digitaal-Werven: 10 recruitmentsites om van te leren (want die van hen leren we niet veel van) en ‘hoe biedt je een goede sollicitatie-ervaring’.

Het enige dat we er echt van kunnen leren is de uitgebreide vacatureteksten, tenminste, qua werkzaamheden en afrekengebieden. Voor de rest is het een hele slechte site en wederom een bewijs dat recruitment vooral lokaal is. Natuurlijk kan je internationaal werven, maar wel met mensen die lokaal bij een vestiging aan boord zijn en van daar uit ook de processen en cultuur  van die vestiging kunnen uitdragen.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de whitepaper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


240 views | Reageer (2 reacties)
  • jeroenkneppers

    De horror die Kenex heet…

  • Uiteindelijk is de manier waarop iets geïntegreerd wordt nog altijd een keuze. Sommige pakketten zijn flexibeler dan andere, maar zo slecht integreren blijft een keuze.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën