Via een Facebookadvertentie kwam ik op werkenbijBrainforce. Een IT bedrijf. Wat ze precies doen? Dat weet ik niet, want in het ‘over brainforce’ staat enkel: BRAIN FORCE loopt graag voorop met innovatieve projectmatige- en/of individuele trajecten. Als dit ook jouw ambitie en drive is, dan is dat een match. Klanten met complexe infrastructuren en gebruik makend van de nieuwste technologieën en werken in een team met professionals.

Maar ze zoeken zo’n 15 mensen, dus tijd om de site eens aan een evaluatie te onderwerpen.

Schermafbeelding 2014-01-13 om 12.51.43

Homepage

Het begint met een design dat je een blokkendoos kan noemen. Niet echt aansprekend voor mij, maar vooral erg chaotisch. Immers wordt de kandidaat geen enkele kant op gestuurd. Hij wordt niet geholpen. Conversie technisch dramatisch dus. Er zijn immers teveel plekken waarop je kan klikken.

Opvallend, omdat men niet ‘wil’ vertellen wat het bedrijf doet en daar wel meteen voor ‘the kill’ gaat. Ben jij dat? Wil jij dat? Er is een match! Praat met ons! Het hele grafische ontwerp is echter gericht op verspilling van de bezoekers. Ik zou het graag andersom doen.

Informatie

De informatie over de arbeidsvoorwaarden is behoorlijk concreet en uitgebreid. Men geeft zelfs aan dat ‘marktconform’ niet concreet is, maar ze zeggen niet beter te kunnen. Dat kan natuurlijk wel (je kan ball park figures geven voor bepaalde functies en ervaring), maar vooruit. Het is verder erg goed weergegeven.

Ook het sollicitatieproces is uitgebreid en heel goed omschreven. Met hele concrete cijfers (je krijgt binnen 2 werkdagen een reactie), etc. Je denkt bijna dat ze deze site lezen….

Tevens is er veel te vinden over de sociale activiteiten, het nieuwe werken en hoe het is om er te werken.

Dus hoewel ze vergeten te vertellen wat het bedrijf nu eigenlijk doet, vertellen ze wel heel veel over de rest. Dus qua informatie zit je best wel goed.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-01-13 om 13.05.39

Wanneer je vacatures gaat zoeken is een deel van het ontwerp ineens verdwenen. Ik weet niet waarom, maar het voelt anders. Het lijkt een hele goedkope integratie.

Er is geen expliciete zoekmachine, maar je kan wel meteen goed, interactief, verfijnen. Of ik zoveel kennisgebieden en functies in de balken zou zetten weet ik niet, maar ik kan me ook  indenken dat het juist voor IT’ers heel fijn is. Dus laat ik daar eens geen oordeel over hebben.

Waar ik wel een oordeel over heb is de gebrekkige informatie bij de vacature zelf. Naast de titel en een zinnetje dat helemaal niets zegt (ben jij de unified communications architect?) staat er enkel de publicatie datum bij. Dat is wel heel weinig informatie om tot een keuze te komen.

De opmaak van de vacatures zelf is nog wel het nodige aan te verbeteren. Het zijn grote lappen tekst, soms gelukkig met bullet points, maar ergens verdwaald onderaan is een Solliciteer knop. Aan de linkerkant van het scherm (meestal ben je klaar met lezen aan de rechterkant in ons land). En ook enkel onderaan en niet heel helder erbij. Ook geen foto’s, niet van de recruiter (die overigens niet voor Brainforce werkt) en niet van collega’s.

Ook is het maar een knop, terwijl conversie technisch twee beter werkt. Bijvoorbeeld solliciteer of meer informatie. Of verschillende manieren van solliciteren.

Job Alert

De job alert staat los van het normale vacature zoeken proces, maar kan ook direct. Want als je een selectie maakt in het vacature zoekscherm en dan op job alert klikt, onthoudt hij meteen wat je geselecteerd hebt. Kijk, dat is service, zo hoort het. Wel zijn ook hier de knopjes hiervoor ‘verstopt’. Of eigenlijk zijn het gewoon geen knoppen, maar linkjes die geen aandacht trekken. De manier waarop het proces in elkaar zit is echter erg goed, afgezien van de enorm irritante captcha bij het inschrijven.

Solliciteren

Schermafbeelding 2014-01-13 om 13.11.10Het solliciteren zelf begint zoals hier links weergegeven. HELP! Ik wilde toch solliceren? En ineens een captcha, ergens een linkje met linkedin profielen, drie knoppen terwijl ik net een keuze gemaakt had.

Ik kan namelijk inloggen (bij wie? Wat voor account?) of ik kan mijn wachtwoord vergeten zijn (en dat is niet een klein linkje maar een heel veld).

Het proces zal ongetwijfeld heel fijn zijn, met textextractie en Linkedin, maar de weg er naar toe is een zandpad.

Conclusie

Ik moet tot de conclusie komen dat de site veel potentieel heeft, maar het design echt verschrikkelijk is. Nu heeft Brain force, zoals onderaan op de site heel klein te lezen is, al haar werving uitbesteed bij Klikwork van voormalig RecTec Blogger Marcel. Dus je zou juist verwachten dat die op conversie zouden gaan zitten. Then again, je zou ook verwachten dat een externe partij eraan zou denken te vertellen wat het bedrijf doet. Niets is minder waar helaas.

Mijn enige conclusie kan dus zijn dat het op zich een hele degelijk, inhoudelijk goede en behoorlijk goed functionerende website is, die in een verschrikkelijke grafische jas gegoten is, waarbij niet gedacht is aan user stories, persuasion en conversie optimalisatie.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de whitepaper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


399 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Reguscareers.com – kunnen nog veel leren | RecTec()

  • Marcel van der Meer

    Beste Bas,

    Bedankt voor de opbouwende kritiek, we hebben je review ter harte genomen en behoorlijk wat aanpassingen doorgevoerd.
    Design is een bewuste keuze overigens dit is Windows 8 Metrostyle, BRAIN FORCE is Microsoft Country Partner van het jaar en vandaar dat de doelgroep zich hierdoor aangesproken voelt.

    Nogmaals bedankt voor al het advies en we zien graag je reactie tegemoet!

    Marcel van der Meer – Talent Scout BRAIN FORCE

  • Ik had al begrepen dat het gebaseerd was op Windows 8, vandaar dat ik het niet begreep. Immers, als er een partij al jaren bewijst geen enkel, en dan bedoel ik dus ook geen enkel, verstand van design te hebben, is het wel Microsoft.

    Of ze zich er door aangesproken voelen, dat weet je helemaal niet, want dat moet je dan testen. Dat is de enige manier om dat zeker te weten, als je twee compleet verschillende sites naast elkaar draait, en dat gebeurt toch nooit 😉 Of een andere site, die misschien wel minder ‘aansluit’ beter werkt? Daar acht ik de kans groot op, omdat in deze site wel heel veel ‘no no’s’ zitten, die we elke keer bij elke test tegen komen. Immers, 95% van alle besluiten nemen we onbewust, en jouw gedachte is een ‘rationele’ over wat aanspreekt…


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën