Via een Facebook advertentie kwam ik op de werken bij Prorail site. Men zoekt treinverkeersleiders en daarvoor adverteert Prorail. Een bedrijf dat veel negatief in de media komt vanwege alle problemen op het spoor, de generieke zondebok van zowel de NS als de politiek, dus ze beginnen denk ik bij veel mensen op een 1-0 achterstand. Eens kijken of de website dat goed kan maken.

Schermafbeelding 2014-01-03 om 15.45.57

Homepage

De homepage is clean en overzichtelijk. Er zitten wel meteen veel keuzes in, waardoor een bepaalde vorm van keuzestress ontstaan. Wil ik meer weten over prorail? Alle vacatures zien, meteen zoeken in de vacatures of nog een van de andere opties daaronder. Het is niet heel storend, maar ik denk dat iets minder opties beter zijn voor de conversie.

Bovenin zit een slider met wat foto’s die steeds blijft hangen. Zal ik de flauwe opmerking maken dat de site dus technisch van dezelfde kwaliteit is als de wissels met een beetje vorst?

Informatie

Eens kijken hoe goed Prorail communiceert en hoeveel informatie ze bieden. Er is een kopje feiten en cijfers. Ben ik altijd dol op, geeft een beeld van een organisatie. Er staan een hoop leuke dingen in, zoals het aantal kilometers spoor, de hoeveelheid bruggen en wissels. Maar hoeveel collega’s je hebt en hoeveel dat ongeveer per onderdeel is… kan ik nergens vinden. Ook is de informatie over de organisatie zeer beperkt en vooral onduidelijk weergegeven. Geen enkele visuele weergave en de tekst is vanuit een intern perspectief geschreven waarbij iedereen weet hoe de organisatie in elkaar zit. Nu heb ik recent weer een studie organizational analyses achter de rug, maar na twee keer lezen kan ik nog steeds geen goed beeld vormen.

Onder de arbeidsvoorwaarden is wel veel informatie te vinden en een link naar de CAO, dus dat zit uitstekend in elkaar. Ook is er informatie over de sollicitatie-procedure. Die is redelijk. Er is geen tijd waarop men belooft te reageren, wel dat men er naar streeft de hele procedure in 6 weken af te ronden. Ook geeft men duidelijk aan dat je je moet verdiepen in het bedrijf, ze beloven niet het omgekeerde, dat ze zich ook vooraf verdiepen in de kandidaat. De manier waarop de tekst is geschreven geeft mij het gevoel met een hele arrogante organisatie te maken te hebben.

Doelgroepen

In de hoofdnavigatie zijn drie verschillende doelgroepen die blijkbaar extra aandacht krijgen. De traineeships, de treinverkeersleiders en ‘finance’. Apart dat een afdeling ineens een functie is. Verder zijn de drie delen allemaal anders opgebouwd. De traineeships hebben wel een recruiter die genoemd wordt, de treinverkeersleiders niet, finance weer wel en daar staan weer een hele reeks collega’s bij ook.

Tot op heden is de site een beetje een ratjetoe. Ik mis de structuur. Het is qua informatie een verzameling content, maar geen verhaal. Een kaartenbak waarin je zelf moet zoeken en moet proberen te begrijpen welke structuur is aangehouden.

Dan maar kijken of het solliciteren iets prettiger verloopt.

Vacatures

Schermafbeelding 2014-01-03 om 16.57.59Men heeft op dit moment slechts 9 vacatures, dus dat is lekker overzichtelijk. Wel hebben ze een zoekmachine en verfijnopties. Dus men is voorbereid op meer vacatures en wil ook met de mindere vacatures een goede ervaring bieden. Nu is het verfijnen niet echt heel interactief, maar vooruit, kniesoor die daar op let.

De vacature zelf is heel goed opgebouwd. Naast de vacature staan de kenmerken, zoals het aantal uur per week, het salaris, de locatie en de recruiter, met een foto en zijn directe telefoonnummer. Gewoon heel erg goed gedaan.

Ook is er een sollicitatieknop boven en onder de vacature.

Het enige dat ontbreekt in de tekst is het ‘wij bieden’ stukje. Het komt overeen met de eerdere vibe van arrogantie die ik had bij de rest van de site. Je moet heel blij zijn om voor Prorail te mogen werken.

Solliciteren moet nog met een CV of het invullen van het formulier. Linkedin is nog niet mogelijk. Ze kennen wel CV extractie, waarbij ze het CV dus uitlezen. Dat werkt ook erg goed, dus dat is mooi.  Er zitten een aantal killer questions in en een paar dingen waarvan ik denk: dat staat toch in het CV? Maar dat vragen ze je nogmaals.

Mobiel

De website is responsive, dus goed leesbaar, maar ik verbaas me over de volgorde waarin men zaken presenteert. Niet de vacatures eerst, maar de rest van de informatie. Ook is er geen rekening gehouden met mobiel solliciteren. Gewoon hetzelfde formulier, geen mogelijkheid jezelf te mailen, etc.

Conclusie

De 1-0 achterstand waarmee ze beginnen vanwege de slechte PR zie ik niet goedgemaakt worden. Prorail presenteert zich als een beetje arrogant bedrijf door vooral heel streng naar de sollicitant toe te zijn. Dat snap ik op zich wel, maar de balans waarbij men ook dingen geeft mis ik een beetje.

Communicatief is het ook niet heel erg sterk. Ook daar weer een tikkeltje arrogant, men lijkt volledig vanuit de eigen bedrijfsvoering te redeneren en niet vanuit de onbekende werkzoekende.

Het proces is acceptabel. Geen apply with Linkedin, maar verder ook geen hele gekke dingen. De vacature opmaak is gewoon goed te noemen. De mobiele versie is ook geen hoogstandje.

Al met al is het acceptabel te noemen, niet meer dan dat.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de whitepaper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


644 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën