glazen bol

Bij de evaluatie van de voorspellingen over 2013 twijfelde ik of ik ze voor 2014 wel zou moeten schrijven. 50% is een acceptabele, maar niet heel geweldige, score en heel eerlijk, ik weet niet meer zo goed wat te verwachten. Moet ik nu weer dingen gaan herhalen omdat ik er eerder naast zat? Als je jaar in jaar uit herhaalt krijg je vanzelf ooit gelijk vaak. Maar toch… ga ik een kleine voorzet doen. Wat gaat 2014 ons brengen?

Werkloosheid en economie

Altijd gevaarlijk om naar de economische ontwikkeling te gaan kijken, maar toch ga ik dat een keer doen. Gebaseerd op… niets eigenlijk ga ik voorspellen dat volgend jaar het iets beter gaat. Misschien ben ik wel gewoon een eeuwige optimist, maar ik denk dat we die crisis een beetje beu zijn en veel (niet alles) van de crisis zit gewoon tussen de oren. Dus volgend jaar gaat het beter dan dit jaar en dat zal ook te zien zijn in de werkloosheidscijfers. Ik verwacht dat die lager zijn dan dit jaar, hoewel ik niet durf te zeggen dat het significant zal zijn. Dus in oktober 2014 (want als ik deze voorspellingen evalueer zal het oktober cijfer net uit zijn) zal de CBS werkloosheid lager zijn dan de 8,5% die we in oktober 2013 hadden.

Micro jobs

Een regelmatig gebezigd woord in de media zal micro jobs zijn. De mini banen waar je geld mee kan verdienen. Zoals je die kan doen via Mechanical Turk en Roamler. Gewoon eenvoudige taken waar je een klein bedrag voor betaald krijgt. De vakbonden zullen hier mordicus tegen zijn, veel laaggeschoolden zullen roepen dat ze een ‘normale baan’ willen, maar ondertussen zet de ontwikkeling zich rustig voort en ondanks dat vele politici zullen zeggen dat dit niet de weg is die we op moeten gaan, is er concreet niets tegen te beginnen.

Data… data… big data

Data is net zo hot in 2014 als social in 2011 en 2012. Iedereen wil er iets mee en er zullen allerlei ‘big data strategieën’ opgezet worden. Helaas blijkt vervolgens bijna niemand te weten wat Big Data inhoudt en hebben nog minder mensen hun analytics al voldoende op orde om er echt niets mee te kunnen. De ‘peak of inlfated expectations’ zal in 2014 op het gebied van big data worden gehaald. Op de meeste congressen zal het er over gaan en het aantal artikelen over dit onderwerp zal groot zijn.

Mobiel

Durf ik het aan? Wederom iets over mobiel zeggen? Ja, ik denk het wel. Nu de eerste schapen over de dam zijn en ook wat cijfers delen van mobiel bezoek, nu veel recruitmentsites rond de 20% van hun bezoek via mobieltjes en tablets binnen krijgen, zal er in 2014 serieus geïnvesteerd worden in mobiele recruitmentsites of goede responsive websites. Ook zullen de mogelijkheden om te solliciteren via mobiel, door apply with Linkedin bijvoorbeeld, toenemen.

Leuke nieuwe initiatieven

Op het gebied van corporate recruitmentsites komen een aantal leuke, nieuwe initiatieven. Zoals de Harver Talent Pitch, zoals de interactieve video van CZ (de quick scan), er is weer ruimte om te experimenteren. Met name als het gaat om het verbeteren van de pre selectie. Misschien gaan we iets zien van Connectedcubed of iets vergelijkbaars. Misschien krijgen we mogelijkheden om op basis van Facebook taalgebruik een persoonlijkheidsprofiel te bouwen. Er komen weer een paar echt leuke innovaties aan in recruitmentland in 2014, op de sites of als losse initiatieven.

Verdere consolidatie in de markt

In een markt die zo onder druk staat, waar de eerste online spelers het al weer zwaar hebben, zal er een verdere consolidatie plaats gaan vinden. Bestaat USG nog als zelfstandig bedrijf eind 2014? Is Monster nog baas in eigen huis? Of gaat Monster juist partijen opkopen? Blijven PeopleXS, Connexys, Careerix en de hele meute Nederlandse ATS’en allemaal zelfstandig? Gaat ADP of Oracle nog wat kopen in de wereldwijde markt? Wie met wie gaat weet ik niet, maar ik verwacht dat er nog wel wat spelers samen zullen gaan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.195 views | Reageer (8 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën