SollicitatiegesprekSolliciteren kan je leren… De vraag is of dat ideaal is voor een werkgever.

Recent kwam ik in een (Engels) forum de vraag tegen: hoe werf je de beste mensen. Daarop kwam een bijzonder interessant antwoord van een Amerikaanse recruiter die stelde dat er een groot probleem was met de gepercipieerde kwaliteit t.o.v. de echte kwaliteit van sollicitanten. De reden hiervoor was de ervaring met solliciteren, aldus deze man.

De ironie wil namelijk dat hele goede kandidaten, die een uitstekende CV hebben en zich in een gesprek goed kunnen presteren, misschien wel niet de beste man of vrouw zijn voor de baan. Eenvoudigweg omdat CV’s schrijven en presenteren bij de meeste banen geen kernkwaliteit is om je baan goed uit te voeren! Hoe meer ervaring je er mee hebt, des te beter je hierin bent, maar is ervaring met solliciteren wel een pre?

Deze recruiter stelde het als volgt

Many sub-par candidates have learned to game the system with great looking CVs, a full set of glowing references, and superb interpersonal skills, yet that doesn’t always translate into meeting performance expectations.  Highly capable people who would be a great fit don’t always announce themselves that way, although they have excellent skill sets and demeanor, they haven’t learned how to become great candidates.

Veel redelijke of matige kandidaten hebben geleerd hoe je het spel moet spelen. Geweldige CV’s, prachtige referenties en ongelofelijk goede interpersoonlijke kwaliteiten. Echter, gaan ze ook de kwaliteit leveren die je wilt?

Kwalitatief hele sterke mensen daarentegen hebben misschien niet zo vaak gesolliciteerd. Hebben geen referenties, of niet veel, omdat ze jaren in dezelfde baan hebben gezeten en daar alle vrijheid kregen. Ze waren immers zo goed.

Solliciteren kan je leren, de vraag is of je daar als bedrijf blij mee moet zijn. Een andere vraag is of je daar als recruiter doorheen prikt. Velen zullen nu zeggen van wel, de ‘basis training’ van solliciteren is immers redelijk doorzichtig. Maar hoe kan je echt testen op kwaliteiten? Ik verbaas me altijd over het feit dat ontwerpers een portfolio hebben, maar marketeers, accountants en verkopers niet.

Zelf geloof ik dat we voor een behoorlijk deel van de werving naar meer kwantitatieve gegevens moeten. Ik schreef vorige week al over Harver, die dat o.a. in de call centre branche doen. Het verloop in de eerste drie maanden daalde van 30%-40% naar 5%. Dat is winst, door mensen echt te testen op hun kwaliteiten. Ik geloof dat we dat ook moeten doen voor andere sectoren. Ook schreef ik eerder over Connected Cubed, die persoonlijkheden in kaart brengen op basis van casual gaming. Ook iets waarmee je beter onderbouwd kan kijken naar de persoonlijkheid van iemand. De volgende stap is op basis van taalgebruik op Facebook een persoonlijkheidsprofiel.

Dan blijft het een natuurlijke selectie. Ik blijf erbij dat het mensenwerk is, maar… de pre selectie (die nu heel slecht is) en de basis waarop we kunnen selecteren moet echt serieus beter onderbouwd worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


328 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën