Na vorige week een fijne sollicitatie-ervaring te hebben gehad (met verbeterpunten) bij VGZ, bekijken we deze week mijn oud-zorgverzekeraar CZ. Het begint slecht, want werkenbijcz.nl komt nergens op uit en op de homepage van CZ kan ik ook niets vinden over ‘werken bij CZ’. Ik doe extra moeite om dit te vinden en via een zoekopdracht op de CZ-pagina kom ik op CZjobs terecht. Ik ben benieuwd hoeveel mensen deze extra moeite nemen; blijkbaar heeft  CZ als organisatie, recruitment niet hoog in het vaandel staan. Jammer, een gemiste kans. De homepage die ik vervolgens zie spreekt me qua kleur meteen aan, maar qua opbouw niet echt.

Schermafbeelding 2013-12-06 om 14.47.53

Homepage

In tegenstelling tot VGZ is er bij CZ geen heldere call to action. Je kan op de zwevende vakgebieden klikken, maar een heldere zoekmachine voor vacatures ontbreekt. Onderaan de pagina is er dan ineens een hele andere ervaring met kleine blokjes, met vacatures (3 IT-vacatures…, als niet IT’er vraag ik me meteen af wat er te halen is), met ‘een carrière met perspectief’ en een verhaaltje daaronder met de zeer veelzeggende titel: ‘bekijk ook…’

Dan is er ook nog iets over CZ en een quick scan. Een quick scan voor werknemers? Klinkt niet heel aantrekkelijk, maar laten we die meteen maar eens doen.

Quick Scan

Schermafbeelding 2013-12-06 om 14.59.34

De quick scan lijkt een video te zijn, als ik het plaatje op de homepage zie, maar zowel in Firefox als in Safari gebeurt er op mijn Mac niets. Toch maar Chrome geïnstalleerd en inderdaad, een video.

Een enorme gladjakker, ik denk (hoop)een ingehuurde acteur die zich voordoet als een career coach die met een headset op een verhaaltje afsteekt. Hij heeft het idee dat we wel iets voor elkaar kunnen betekenen.

Op het eind krijg je de keuze tussen de CZ quick scan (daar was ik toch al), de vakgebieden of de vacatures. Jammer dat je niet meteen naar die quick scan kan en deze video kan skippen, al helemaal omdat hij dus niet in alle browsers werkt. Ik was hier voor de quick scan, dus die doe ik. Zes vragen, vier antwoorden per vraag.

Het is een leuke interactieve video. Iets waar ik al jaren voor pleit en waarvan ik weet hoe lastig het is om hierin goede kwaliteit te bieden. Ik ben er zelf ook de mist mee ingegaan in het verleden. Na een keuze krijg je uitleg over die keuze. Dus ik zeg dat ik persoonlijke ontwikkeling belangrijk acht, en Casper, zoals het personage heet, legt me uit wat CZ eraan doet. CZ gaat duidelijk voor de longtime-employee. Dat lees je ook op de site; een carrière. Vervolgens krijg je nog de mogelijkheid om de andere antwoorden ook te zien. Hee, dat had ik ook bedacht in de interactieve video die ik ooit gemaakt heb. Slim. Mijn tweede keuze is dat ik vooral tevreden klanten wil. Wederom uitleg erbij, en wel dat dat een van de kernwaarden van CZ is! De derde vraag is beetje vreemd, want bij de vraag wat je beste kwaliteit is staat ‘ik ben een professional’, ‘ik ben gedreven’, ‘ik kom mijn afspraken na’ en ‘ik ben verantwoordelijk’. Volgens mij liggen deze kwaliteiten allemaal heel, heel erg in elkaars verlengde en is de ene (afspraken nakomen) zelfs een gevolg van de andere (je verantwoordelijk voelen). Vraag vier gaat over de zorgverzekeraars, wat vind je ervan? Tot slot nog een vraag over de soort organisatie.

Grappig is dat onderin de video een aantal bolletjes te zien zijn, alwaar je tussen de vragen en antwoorden kan switchen. Voor de geeks onder ons denk ik.

Al met al is het erg leuk, zo’n interactieve video. Er zit heel veel in en je geeft mensen op een leuke manier een beeld van de organisatie. Ik zou zelf niet voor deze acteur gekozen hebben (hij komt niet geloofwaardig over als carrièrecoach) en de techniek hapert. Het idee is echter heel mooi, alleen de uitvoering is voor verbetering vatbaar.

Vervolgens kan je ook allerlei filmpjes van de verschillende afdelingen zien. Ook daar vertelde ‘Casper’ alles over deze afdelingen. Jammer, een gemiste kans, want afdelingen of vakgebieden in kaart brengen kan je beter laten doen door mensen die er echt werken. We zoeken immers naar ‘ons soort mensen’ (biologisch bepaald) en bij ‘Casper’ voel ik me niet thuis.

Informatie

Terug naar de rest van de site. De informatie is erg beperkt. Of eigenlijk nauwelijks aanwezig. Allereerst kon ik geen enkele informatie vinden over de sollicitatieprocedure. Later, tijdens het solliciteren, zag ik ineens dat dit onder ‘vacatures’  is ondergebracht. De procedure-informatie is daar heel uitgebreid, maar wel volledig in wat jij moet gaan doen en totaal niet over wat je van CZ mag verwachten. Niets over de snelheid van reacties ofzo, maar wel alles over alle tests die je moet doen. Dat is overigens wel heel goed beschreven, want niet alleen staat er dat je tests doen, maar ook wordt er vermeld of deze digitaal zijn of niet, etcetera. De arbeidsvoorwaarden worden niet heel uitgebreid beschreven. Hoewel ik moet zeggen: wat ze zeggen snijdt wel hout. Ze zeggen niet veel, maar wát ze zeggen is tenminste lekker concreet. Dat zie je ook wel eens andersom…

Fijn is ook dat bij alle vacatures gewoon een maximaal bruto salaris staat. Heel mooi, echt fijn. Daarbij leggen ze zelfs uit dat dit inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering is. Eindelijk een partij die transparante communicatie snapt! Hulde!

Vacatures

Schermafbeelding 2013-12-06 om 15.18.54Als we dan eenmaal bij de vacatures zijn, staat het nodige aan informatie er al bij. Verder een enorme lap tekst zonder enige beelden of iets anders leuks erbij.

De vacature is 100% geschreven vanuit een ‘wij-zoeken-perspectief’. Er staat verder niets wat de kandidaat moet overtuigen om voor CZ te kiezen. Geen ‘wij-bieden…’. Geen yes-flow op het eind van ‘ja, ik wil dit salaris’ en ‘ ja, ik wil deze mogelijkheden’, ‘ja, ik wil hier werken dus ik solliciteer’. Nee, niets daarvan. Ook geen aanbod van gerelateerde vacatures, evenmin informatie over de positie binnen de organisatie, niets van dat alles.

Solliciteren

Het solliciteren zelf verloopt via een zeer uitgebreid (lang) formulier. Het mag overigens niet via Linkedin, je moet je CV ter plekke uploaden, en dan ook nog eens alles afzonderlijk  invullen, van je opleiding (staat in CV) tot je werkervaring, het moet allemaal los in het systeem worden ingevoerd. Ook moet je akkoord gaan met de privacy-voorwaarden en de sollicitatie-procedure op zich.

Job Alert

Aangezien CZ geen zoekmachine heeft voor vacatures kan je deze ook niet omzetten in een job alert, maar men heeft wel een losse alert. Je kan daar een periode aan koppelen, al is mij niet duidelijk wat daarvan het doel is. Immers, als ik toch op zoek ben naar een baan bij CZ en CZ me als werkgever heeft overtuigd, dan zegt dat toch niet noodzakelijkerwijs dat ik daar over vijf jaar nog steeds wil werken? In een andere functie wellicht, ja. Toch kan je slechts opteren voor één vakgebied.

Definities

Ik blijf me er overigens altijd over verbazen hoe interne (organisatie-)definities op een site overheersen. Zo is er bij CZ een vakgebied ‘commercieel’, wat ik zelf altijd een vervelende term vind. Immers is ‘commercieel’ vaak verwant met ‘sales’, soms valt marketing er ook onder, communicatie is dan weer onderdeel van marketing als het goed is (is het vaak niet, geef ik toe), maar in mijn optiek behoort communicatie zeker niet altijd commercieel te zijn. Begrijpelijk dus dat ik zoek op ‘commercieel’ (als marketeer). Vervolgens kijk ik naar ‘staf/management’, en kom ik een communicatie-functie tegen. Die valt dan overigens weer onder de afdeling ‘marketing en verkoop’, dus waarom die functie niet onder ‘commercieel’ valt, is mij een raadsel!

Conclusie

+++ Positief +++

  • Wat men communiceert is zeer uitgebreid en volledig helder en transparant
  • Interactieve video van de quick scan

— negatief —

  • Site-structuur (veel is lastig te vinden dan wel onlogisch weggestopt)
  • Inconsistentie m.b.t. vakgebieden
  • Zeer traditionele sollicitatieprocedure
  • Technische fouten bij Quick Scan

CZ is een typisch voorbeeld van een site waarbij er heel veel tijd en energie is gestoken om er iets bijzonders en unieks van te maken; de interactieve video en de quick scan. Het idee daarvan is ook echt heel gaaf, de uitwerking helaas iets minder, maar ik weet hoe lastig dat is. Overigens vind ik de technische gebreken wel heel slordig.

Aan de basis valt er nog veel te verbeteren. Een betere call to action op de homepage bijvoorbeeld. Een heldere link vanaf de gewone CZ-pagina. Een duidelijke plek voor de informatie. Ook de sollicitatieprocedure is zeer traditioneel en niet echt kandidaat-vriendelijk.

Hulde wel voor de transparantie van datgene wat men communiceert. Soms zou ik nog iets meer willen weten, maar hetgeen er gezegd wordt, is concreet en helder.

Al met al een hele kleine voldoende voor mij, die met een minimaal budget en met minimale inspanning naar een normale voldoende op te trekken is.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de whitepaper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.118 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën