Het is weer overstap tijd, met de zorgverzekeringen. Zou dat mensen ook aanzetten tot het solliciteren bij deze maatschappijen? Ik heb geen idee, maar het lijkt me wel leuk om eens een paar wervingssites de komende weken van de verschillende zorgverzekeraars door te nemen. Puur op basis van de eerste naam die bij mij in mijn hoofd opkomt ga ik naar VGZ, daar was ik mijn hele jeugd (toen er nog een ziekenfonds en particuliere verzekering bestond) verzekerd. Het begint goed, want www.werkenbijvgz.nl komt gewoon uit bij de wervingssite en ik schrik niet meteen van wat ik zie. Op de eigen pagina (vgz.nl) is hij wat ver weg gestopt, (via over en dan goed zoeken), maar goed, laten we de site zelf bekijken. Schermafbeelding 2013-12-02 om 13.09.30

Homepage

Van de homepage word ik wel warm. Het is een heldere pagina met een hele duidelijke call to action: je kan er vacatures zoeken. Heel goed gedaan!

Drie quotes (waar verder helaas geen namen bij staan), foto’s van naar ik verwacht echte werknemers, en duidelijk menu erboven, maar heel nadrukkelijk de vacature zoekmachine en dat is waar het om gaat. Ja, de homepage word ik blij van.

Vervolgens kan je naar beneden scrollen en daar staat meer. Iemand heeft weer bedacht dat je een Twitter stream op je site moet hebben en een cultuurtest. Hee, dat is leuk, een cultuurtest!

Cultuurtest

Schermafbeelding 2013-12-02 om 13.14.54

Die cultuurtest is van werkenbijmerken en zoals altijd laat de integratie weer veel te wensen over. Een nieuw scherm opent met de naam companymatch scan. Ik dacht dat ik een VGZ cultuurtest deed?

En alle lay out is verdwenen. De vragen zelf, het is een keuze. Ik weet niet of ik in dergelijke vage termen echt mezelf kan matchen aan een organisatie, maar volgens deze tool match ik dus 76% (en ik heb enkel de eerste vragen even vrolijk geklikt zonder de vraag te lezen).

Nou ja, laten we het er maar op houden dat het ook geen hele slechte tool is. Daarna kan je weer kiezen voor b.v. de vacatures en die openen weer in een nieuw scherm, want zoals ik al eerder zei: de integratie is gewoon erg slecht.

Informatie

VGZ biedt veel informatie over de sollicitatie-procedure en de screening procedure. Hoewel ik niet heb kunnen achterhalen hoe snel men nu reageert op een sollicitatie, wel streeft men er naar het hele proces in 4 tot 6 weken klaar te hebben.

Er is een uitgebreid stuk over de screening ook, men heeft integriteit duidelijk hoog in het vaandel.

Opvallend is dat bij deze beide pagina’s een link naar de job alert staat en niet het zoeken van vacatures. Verbazingwekkend zelfs, want juist mensen die dit lezen zou je toch van verwachten dat ze echt op zoek zijn, dus die wil je stimuleren te zoeken naar die vacatures!

Onder het kopje carrière (had ik het niet verwacht en staat ook een heel verhaal) staat ook een sub kopje arbeidsvoorwaarden. De logica om dat daar te plaatsen ontgaat me, maar vooruit. De inhoud van dit kopje kan echter makkelijk worden overgeslagen, want er staat helaas niets concreets.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-12-02 om 13.26.51

De vacatures beginnen mooi, met op een leuke manier een opsomming van de belangrijkste punten: het salaris, de werkweek en de locatie. Heel leuk gedaan. Daarna is het dezelfde standaard saaie tekst als je bijna overal anders tegenkomt.

Er zit een heel stuk in wat men eist, men praat ook wel over ‘mijn toekomst’, maar wat ze bieden is een beetje in het niets. Je komt niet in de yes flow op het eind als ik eerlijk ben.

De knop staat vervolgens rechts, nu weet ik dat ik zeur, maar ik zou die altijd links zetten, we lezen immers van links naar rechts en links eindigen we en dan willen we een actie.

Ze kennen geen mogelijkheid te solliciteren via Linkedin of zo. Erg jammer. Niet erg innovatief dus. Je mag in het formulier wel je Linkedin profiel erbij doen, maar dit is dan bovenop je motivatiebrief en je CV die je aan de sollicitatie moet hangen. Niet het meest prettige systeem als ik eerlijk ben.

Ook moet je het privacy statement accepteren (ik ben benieuwd hoe men om gaat met brieven die binnen komen, eerst een briefje terug met het verzoek te tekenen om het privacy statement te accepteren?) Wel ben ik erg blij dat men de privacy verklaring eronder heeft gezet. Die is tenminste vindbaar en kort. Hulde.

Foutjes

Verder is het opvallend dat de vakgebieden bovenin het menu niet overeen komen met die in de zoekmachine voor vacatures. Marketing en communicatie valt nu onder commercie, maar…. als ik bij marketing en communicatie op ‘alle vacatures’ klik krijg ik geen enkele vacature. Als ik het vakgebied commercie pak heb ik er wel een. Dit zijn foutjes die te voorkomen zijn door consequent te zijn in de hele site. Jammer, zo’n slordigheidje.

Verder heeft de vacaturezoekmachine een categorie ‘overig’. Hier valt onder andere HR in zie ik. Dus u weet het als HR of recruiter… je bent overig personeel. Je zal je wel erg gewaardeerd voelen.

Ook opvallend is dat informatiemanagement en ICT twee aparte vakgebieden zijn, zowel bij de vacatures als in de site. Op zich deels begrijpelijk, maar als ik dan in de vacatures van informatiemanagement een datawarehouse ontwikkelaar tegen kom, dat toch echt een IT ontwikkelfunctie is, ga ik twijfelen hoe verstandig die splitsing is.

Design

Tot slot nog even wat design opmerkingen. Het is een mooie site. Clean maar niet klinisch. Goed gespeeld met blokken tekst en plaatjes. Niet te druk, mooi soms een beetje uitdagend stukjes ontworpen. Absoluut mooi gedaan.

Wel had ik voor een iets groter of ander lettertype gekozen als ik eerlijk ben. Als er iets meer tekst staat is het wat lastig leesbaar of komt het als nog veel meer over.

Conclusie

 

+++ Positief +++

  • Design
  • Duidelijke call to action op homepage
  • Cultuurtest

— negatief —

  • Geboden informatie
  • Inconsistentie m.b.t. vakgebieden
  • Zeer rigide en traditionele sollicitatieprocedure

Al met al een goede ervaring. Nog voor verbetering vatbaar, maar een mooie site. Clean maar niet klinisch, met leuke elementen. Geen super hoogvlieger, maar de moeite waard om eens naar te kijken.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de whitepaper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


658 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën