beroepskeuzeRecent hoorde ik een interessante vraag. Of meer een interessante opmerking. De markt verandert, en snel. Organisaties hebben elke paar jaar weer een nieuwe strategie. Of je dit nu fijn vindt of niet, het is de realiteit. Er zijn vele boeken geschreven, zoals ‘in welke reorganisatie werk jij?’. We zitten in een continue transitie. Een recruiter stelde recent dat hij ook altijd keer naar hoe hij verwachtte dat de organisatie er over 3 jaar uit zag en hoe de functie waarvoor hij moest werven er dan uit zag. Wat geen functie houdt meer dan drie jaar stand…

Of dit helemaal klopt weet ik niet, maar het is een interessante gedachte om eens over te filosoferen toch?

De functie of de organisatie?

Werf je voor de functie of voor de organisatie? Wat is je primaire uitgangspunt? Ik heb het idee dat de meeste geen onderscheid maken en roepen: BEIDE. Nee, altijd moet een leidend zijn. Dus werf je nu voor de functie, zodat die zo goed mogelijk ingevuld is, iemand die perfect past qua ervaring? Of werf je meer voor de organisatie? Zodat je als de functie over drie jaar verandert die persoon mee kan bewegen? Als de organisatie een iets andere richting op gaat die persoon flexibel genoeg is? Of dat die persoon misschien wel binnen de organisatie kan doorgroeien?

Visie op de organisatie

Wat hier natuurlijk voor nodig is, is een visie op de organisatie. Het O deel van P&O dus. Hoe ontwikkeld de organisatie zich? Hoe ontwikkelen functies binnen de organisatie zich?

Hoeveel recruiters hebben gesprekken met de lijnmanagers hierover? Hoeveel recruiters vragen aan lijnmanagers welke verwachte nieuwe taken een bepaalde functie krijgt en welke competenties hiervoor nodig zijn? Ik heb het idee dat het er niet zoveel zijn. Ik heb ook het gevoel dat daarom best een aantal matches redelijk snel uitgewerkt is en het verloop zo hoog is. Mensen zijn uitgeleerd of niet flexibel genoeg mee te gaan met de nieuwe organisatie.

Of moeten we er vanuit gaan dat iedereen toch maximaal 3 jaar werkt voor ons bedrijf, of misschien nu in de crisis 5 of 7 jaar, en dat het onmogelijk is ze te behouden? Of misschien wel gewenst?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


192 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën