14955445_sVorige keer besprak ik het inzetten van guerillamarketing technieken in het cv. Ging het toen over gebruik maken van de logo’s van de bedrijven waar je hebt gewerkt, vandaag ga ik een stap verder.

In het cv kom je naast naam, adres, woonplaats, werkervaring, ook opleidingen, talenkennis en hobby’s tegen. Natuurlijk kun je overal logo’s van gebruiken, maar je wil ook weer niet overdrijven. Los van het overdrijven, zullen genoeg logo’s niet tot de verbeelding spreken. Wie herkent het logo van Nyenrode? Of van de plaatselijke ROC?  

Tegenwoordig hoort op ieder cv een goede foto te staan. Over het wel en niet van de foto is al genoeg discussie gevoerd. De nadruk ligt niet meer op wel of niet een foto, maar op wat is een goede foto! Een waarbij iemand duidelijk zichtbaar is weggeknipt? Een zwart-wit exemplaar uit 1970? Investeer 50 € om een professionele fotograaf profielfoto’s te laten maken die je kunt gebruiken op LinkedIn, Twitter en het cv.

Hier kun je een stap verder in gaan. Vrijwel iedereen probeert in de profielschets samen te vatten wie ze zijn. Je kunt dit visueel versterken door 5 á 6 foto’s/beelden (in een voetnoot) te plaatsen. Wat is krachtiger dan beelden waar jij zichtbaar bent in jouw kracht?

Het is geen eenvoudige opgave. Voor de meeste mensen is zichzelf goed omschrijven al een grote uitdaging. Laat staan dat je daar beelden bij moet zoeken. Mag je van een recruiter verwachten dat deze in 60 seconden door heeft wie jij bent, terwijl jij dat zelf niet kunt omschrijven in 2 regels?

Besteed veel tijd een aandacht aan het maken van een profielschets. Wil je echt een goede indruk maken bij een eerste kennismaking? Maak dan een resume (=een-pagina-cv). Zorg voor een goede profielfoto. Maak een krachtige profielschets, van maximaal 2 regels, waarbij ieder woord ook echt iets toevoegt en plaats 5 á 6 foto’s/beelden in de voetnoot.

Laat je cv werken, beelden zeggen meer dan woorden.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


1.356 views | Reageer (16 reacties)
  • Ronny van Dooren

    En ik maar denken dat het bij recruitment om de inhoud gaat…

  • Wim

    @ronny Beauty and Brains

  • Vincen

    “…en plaats 5 á 6 foto’s/beelden in de voetnoot.”. Dit snap ik niet Wim; bedoel je foto’s van projecten? Wordt het grafisch dan niet heel druk en snapt men de relatie met de tekst dan nog wel?

  • Wim

    @Vincent denk aan een foto dat je aan het sporten bent, een beeld van (in jouw geval) het werk wat je hebt gedaan/gemaakt. Maar ook van bv jouw gezin. Een hobby. Alles waardoor je in die 5 á 6 foto’s laat zien wie je bent.

  • Sandra Been

    Dan is de vraag wat ‘de inhoud’ is Ronny. Ben jij met jouw kwaliteiten ‘de inhoud’ of is je werkervaring ‘de inhoud’?
    En wat zegt je werkervaring op papier nu eigenlijk over of je goed was in wat je deed?

  • Vincen

    Snap dat het persoonlijk is en dat het moeilijk is om een voorbeeld te zien aangezien iemand niet direct z’n cv online zet voor iedereen om op te schieten. Kan me er echter niet direct iets bij voorstellen, 5 persoonlijke foto’s in de footnote van mijn cv. Is er een mogelijkheid dat er toch een voorbeeld cv van een guerilla cv met dit dit idee toch wordt getoond op een of andere manier?

  • Het wordt natuurlijk wel delicaat wanneer ik zeker weet dat ik gelijkenissen vertoon met een trol. Niet dat ik daar gelukkig mee ben, maar de natuur doet soms de zaken in je nadeel uitvallen. Zeg eens Wim, wat doe ik het dan op de foto?? Misschien dan toch niet solliciteren bij een organisatie als de politie, als ik ongewild nichterig uitzie?

  • Ronny van Dooren

    Het gaat mij over de inhoud / kwaliteit van het recruitment-proces.

    Tenzij visuele aspecten van belang zijn voor uitoefening van de functie, lijkt het mij juist de taak van de recruiter om zich NIET te laten (af-)leiden door verder irrelevante plaatjes. Dat is immers niet in het belang van de toekomstige werkgever.

  • Aan de ene kant heb je geheel gelijk en ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf een ongelofelijk stront hekel heb aan foto’s en zeker op een CV. echter, gelijk hebben is niet de issue. Ons brein doet 90% tot 95% van de zaken onderbewust. Zo zitten we ook altijd in een soort-zoekt-soort modus. Politiek incorrect om te zeggen, maar neurologisch bewezen.

    Wij denken dat we heel rationeel zijn, maar we rationaliseren bijna altijd besluiten die we reeds onbewust genomen hebben. Ik ken testen op websites waar we 7 seconden voordat iemand klikte zagen waar hij/zij ging klikken. Ze moesten ons echter verklaren waarom dat zo was. Het brein had 7 seconden nodig om een rationalisering te geven van het reeds genomen besluit.

    Zo ook met CV’s. Het is niet leiden of afleiden, het is gewoon. Fout of niet, recruiters zijn wat dat betreft ook net mensen…. 🙂

  • Ronny

    @Wim, @Bas Ik bestrijd het advies niet, want natuurlijk werkt het. Ik had echter juist in het geval van professionele recruiters verwacht, dat ze beter in staat zouden de 7-seconden- c.q. plaatjestest te doorstaan – ook al kost het enige moeite 😉 Zoals gezegd: in het belang van de toekomstig werkgever.

  • Ronny, ik denk dat je mijn punt niet begrijpt. Jij verwacht het onmenselijke van mensen. Het is namelijk biologisch zo in ons vastgelegd. Het kost niet ‘enige moeite’, het is praktisch onmogelijk.

    Die 7 seconden slaan zoals ik al zeg terug op de tijd die je hersenen nodig hebben om hun besluit te rationaliseren, maar het is niet mogelijk om dat besluit niet te nemen. Dat zit nu eenmaal zo door miljoenen jaren aan evolutie in ons brein. Het lijkt dat we generatie naar generatie iets meer rationele besluiten nemen, maar daar gaat dus nog duizenden jaren overheen.

  • Ronny

    Bas, het schijnt zelfs dat er hele bedrijfstakken op dit verschijnsel zijn ge-ent (reclame, media).

    Juist wetende dat het zo werkt, zou de professionele recruiter extra moeite moeten doen om cv’s (nog eens) op de inhoud te toetsen. Waarbij ik heus begrijp dat het oog soms ook wat wil, zeker als je beroepsmatig veel cv’s moet doornemen.

    FYI: in het verleden heb ik juist foute beslissingen genomen, als ik te veel op het “plaatje” afging. Te snel wilde handelen. Te weinig de tijd nam voor inhoudelijk onderzoek. En die neiging tot “intuïtief” werven kan ik nog steeds moeilijk onderdrukken. Jij noemt het (terecht) biologie, ik noem het maar enthousiasme 🙂

  • Ik zou willen Rony dat die bedrijfstakken echt wisten waar ze het over hadden, er is nu juist weer een nieuwe tak ontstaan om die partijen dat te leren 🙂

    Maar je hebt gelijk, je er bewust van zijn werkt om er anders mee om te gaan. Ik zie het online heel veel dat ik denk: priming… yes flow… etc. Allemaal persuasion trucjes. Dus op dat gebied heb je gelijk. Echter…. bijna niemand is het er zich van bewust, psychologie is geen vak dat verplicht is op de meeste scholen (misschien wel zou moeten zijn) en dus worden er veel fouten gemaakt. Daar heb je helemaal gelijk in.

  • Angela

    Ik ben op dit moment actief aan het solliciteren en ga de proef op de som nemen. Ben erg benieuwd.

  • Rene

    Het is alweer enige tijd geleden dat er is gereageerd op dit artikel. Ik heb gelukkig nog geen sollicitanten voorbij zien komen met een fotocollage als CV. Daarbij hebben mensen al moeite genoeg alles op 2 pagina’s te zetten en is er geen ruimte meer over voor een footnote.

    Maar kan er iemand (wim) een voorbeeld CV plaatsen?

  • Wim

    Leuk idee, als er iemand wil, mail mij gerust.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën