VOORDEEL

Kruidvat, wie kent het niet? Net als ‘Sinterklaas, Sinterklaas en (natuurlijk) Zwarte Piet’. Maar daar waar de nadruk bij Sint en Piet ligt op géven, werd mij onlangs duidelijk dat A.S. Watson moeite heeft met krijgen en ontvangen.

Van de week woonde ik in Den Haag de Masterclass Recruitment 2013 bij. Vooraf was er de mogelijkheid om je in te schrijven voor verschillende onderdelen. De workshop die mij het meest is bijgebleven is die van A.S. Watson; ‘Hoog volume aan sollicitaties? Van kwantiteit naar kwaliteit!’

A.S. Watson (ASW) is het moederbedrijf van Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris XL, Prijsmepper en Pour Vous. Met 1.400 winkels en 20.000 medewerkers in Nederland een alom bekende én grote retailer. De teamleider Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie van A.S. Watson deelde wat termen en cijfers met de aanwezigen:

  • 6.500 vacatures in 2013
  • 200.000 sollicitaties in 2013
  • 1.300 sollicitaties per dag in 2013
  • maandag piekt wat betreft het aantal sollicitaties
  • 71% meer sollicitaties in 2013 ten opzichte van 2012
  • 60% minder ‘eerste gesprekken’ (ondanks de hogere instroom) ten opzichte van 2012

Dit alles wordt gemanaged door een team van 3 recruiters. DRIE. Meteen de nuance dat de bulk van sollicitaties voor de vulploeg- en winkelmedewerkersvacatures wordt afgehandeld door de winkelmanagers. Het zijn puur de kader- en schaarsteprofielen die overblijven voor het driekoppige team in Renswoude.

Dat A.S. Watson de Kruidvat-slogan meer dan geloofwaardig gestalte geeft, blijkt uit het feit dat er géén vacatures geplaatst worden op jobboards (voordeel!). Enkel op de eigen ‘werken-bij’-sites wordt geplaatst en dan alleen voor het winkelpersoneel. Oh?

Op LinkedIN wordt gepost voor winkelmanagers en HK-medewerkers. Ah! Verder is 1 van de 3 recruiters dedicated searcher. Verrassend! En oh ja, open sollicitaties zijn anno 2013 een no-go bij ASW. Huh? Tja, het verwerken van de reacties op uitgezette vacatures neemt nu eenmaal nogal wat tijd in beslag. Don’t call us, we’ll call you!

Het lijkt of het ze komt aanwaaien…maar de stelling van ASW is dat het beter kan én moet. Minder kwantiteit en meer kwaliteit is het doel. Het is van belang om eerst helder te hebben wat dat dan (per vacature) inhoudt; kwaliteit. Als dat eenmaal duidelijk is, kan een goed afgesteld ATS-systeem heel wat werk uit handen nemen. Dan is er het referral-programma. Dit levert bij ASW weliswaar geschikte kandidaten op, maar hapert helaas bij de follow-up van de bonussen. Al met al denk ik dat ASW goud in handen heeft, dus volgens mij zou de focus niet alleen moeten liggen op de vraag: hoe trekken we de juiste kandidaten aan? Met deze volumes zou recruitment ook moeten kijken naar: hoe behouden we de afgewezen kandidaten als winkelklant?

Als ik recruitment manager was bij A.S. Watson, zou ik in het kader van de Candidate en Client Experience een to-do-list opstellen met onder andere de volgende punten:

  1. Bonus aan wie bonus toekomt (to refer or not to refer);
  2. Langetermijnvoordeel (investeer in een ATS-systeem dat selecteert, rankt én bewaart);
  3. Human Capital » Capital spending Humans (kortingsbon voor afgewezen sollicitanten).

Een verrassend voordelige Sinterklaas toegewenst!

And now they call and beg and crawl, it’s telephone Deja Vu   don't call us
We got percentage points and Lousy Joints
And all the glitter we can use
People so uh huh, don’t call us, now we’ll call you

Listen kid, you paid for the call
You ain’t bad but I’ve heard it all before
Don’t call us, we’ll call you
(Vrij naar ‘Don’t call us, we’ll call you’ van Sugarloaf)

Over de Auteur

Deborah Deborah Pluijmaekers is Senior Recruiter bij Manpower. Niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces. Deborah is zelfverklaard taalnerd en kampt met een niet te stillen letterhonger. Daarnaast is zij dermate kandidaat-gedreven dat zij zich sinds het behalen van het examen Wft-basis, Financieel Adviseur mag noemen. Ook staat zij te boek als Black Belt Sourcing Specialist, SEU-gecertificeerd en onvoorzien (onbedoeld!!) schoenenverzamelaar...alles om vooruit te kunnen lopen op de arbeidsmarktontwikkelingen! Deborah deinst als senior financieel recruitment specialist niet terug voor een stilettorun om haar kandidaten op het podium te zetten. Rondje hardlopen (op daarvoor geschikt schoeisel, uiteraard)? Deborah staat open voor een gesprek.


741 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën