14955445_sGuerrillamarketing is een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. De term is afkomstig uit de oorlogsvoering waar het Spaanse woord guerrilla gebruikt wordt om een bepaald type oorlog te beschrijven waarbij kleine groepen strijders een veel groter leger effectief op afstand weten te houden (bron: wikipedia).

Marketeers maken graag gebruik van een beeldmerk, een logo. Een beeld zegt namelijk meer dan 1000 woorden. Daarmee is een goed logo veel geld waard. Dat het betrekkelijk makkelijk is om met een beeld veel te zeggen, is eenvoudig aan te tonen. Denk aan een rode sportwagen. Een dame met een vleesjurk. Een voetballer met een paars-blauw voetbalshirt en nummer 10 op de rug. Maar ook “Yes we can”, of dichterbij, “U moet de groenten van Hak hebben”. We krijgen direct het juiste plaatje in ons hoofd.

De praktijk laat zien dat een recruiter niet heel veel tijd besteed aan het doorlezen van een cv. Engels onderzoek heeft aangetoond dat dit 6 seconden is. Laten we dat onderzoek nu niet al te serieus nemen, maar zeker is dat het niet veel meer dan 60 seconden zal zijn.

Sollicitanten doen er alles aan om hun “plaatje” zo goed mogelijk weer te geven. De meeste doen dit door tot in de details te beschrijven wat ze hebben gedaan. Zinvol? Ja, maar pas als er interesse is. Deze interesse wekken is lastig als jouw cv op een stapel ligt met 100 concurrenten! Je krijgt maar één kans voor de eerste indruk. Maak deze de moeite waard. Stimuleer de recruiter om meer te willen weten. De eerste kennismaking moet de opmaak zijn naar meer. Details maken het verschil, overdaad schaadt.

Bedrijven besteden miljoenen, zo niet miljarden aan reclame. Reclamebureaus doen er alles aan om bij het bedrijfslogo een juist gevoel te krijgen. Waarom dan als sollicitant een uitgebreide beschrijving van de werkgever geven, als het logo meer zegt dan 1000 woorden? Profiteer van de kracht van deze logo’s. Het cv wordt visueler en sneller te lezen en jij profiteert van de kracht van het zorgvuldige opgebouwde en duurbetaalde logo.

Solliciteren is een oorlog voeren en guerillamarketing is een welkom instrument wanneer de tegenstander een overmacht is van 100 sollicitanten.

Laat je cv werken en maak gebruik van guerillamarketing in het cv.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


1.990 views | Reageer (5 reacties)
  • René

    Hoi Wim,
    Een interessant artikel. Jij adviseert dus om bedrijfslogo’s te tonen op je CV? Wat als het bedrijf waarvoor je hebt gewerkt een onbekende organisatie is?
    Groet,

  • Wim

    @Rene dan heb je er minder aan, maar dan kun je het nog gebruiken. Hoewel het een mening is, vind ik dat het meestal wel mooi oogt.

  • Cara Lisette Meckel

    Hallo Wim, ik heb mijn CV aangepast en de logo’s van mijn 2 vorige werkgevers gebruikt. Dit heb ik ook gedaan bij het vrijwilligerswerk. Ik moet zeggen dat het er goed uit ziet. Ben benieuwd.
    Vriendelijke groet,
    Lisa

  • Sandra Been

    Fijn dat er aandacht besteed wordt aan de bewustwording van het belang van een opvallend cv. Naar mijn idee is een opvallend cv een cv waar jouw kwaliteiten juist naar boven komen. Jouw onderscheidend vermogen. Het cv zal dezelfde gunfactor moeten krijgen als bij netwerkbijeenkomsten.
    Een aanvullend blog met meer tips over opvallen met je cv: http://www.sec4u.nl/blogs/1/9yy8lb-opvallen-met-je-cv-door-meer-jezelf-te-zijn-

  • Pingback: Laat je cv werken (25) Guerillamarketing in het cv (deel 2) | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën