Afgelopen week werd ik via via gewezen op werkenbijarvato.nl. Een voor mij onbekend bedrijf, dat blijkbaar onderdeel is van het grote Bertelsmann concern (moeder van o.a. RTL). Volgens het mailtje dat ik kreeg (niet van Arvato zelf overigens) werd dit gezien als de ultieme ervaring en ‘helemaal de bomb’. Ik was dus zeer benieuwd.

Schermafbeelding 2013-10-26 om 13.52.13

Homepage

Op de homepage draait een carrousel rond met verschillende mensen erin die allemaal een ‘callcenter baan’ hebben om diverse redenen. Men wil dus alle redenen in kaart brengen. Zijn het echte mensen? Ik weet het niet. Opvallend is dat ze één foto, van ‘Marieke’ hierboven, twee keer gebruikt hebben. Namelijk ook bij de algemene ‘meer dan een callcenter baan’. Wil niet zeggen dat het geen echte mensen zijn, maar ik ben niet overtuigd.

Op zich is het begin  positief. De carrousel draait, geeft verschillende mensen weer, zit in het ‘ons soort mensen’-gevoel. Geeft bij elke persoon 3 redenen waarom je voor het werk moet kiezen, de tekst eronder verandert en er staan twee hele duidelijke ‘call to actions’. Conversietechnisch is het een van de betere recruitmentsite-homepages die ik ben tegengekomen.

Lees meer

Schermafbeelding 2013-10-26 om 13.59.23

De ‘lees meer’ geeft ook precies weer wat je verwacht: lees meer over die persoon. Heel goed gedaan. Keurig.

Bij de ‘lees meer’ meteen ook een ‘call to action’ om te solliciteren. Ook heel slim gedaan.

Maar…

Waar staan die andere verhalen nu? Stel dat ik nu het verhaal van Marieke wil lezen? Blijkbaar verwacht men dat je je identificeert met één persoon, want zodra je dat gedaan hebt, moet je door. Jammer. Want ik ben er helemaal vóór om mensen te helpen navigeren door de site heen (met een ‘call to action’, ‘solliciteer’), maar een beetje keuze is wel handig. Nu is solliciteren een ja/nee keuze. Met een optie erbij (of ‘lees andere verhalen’) heb je de keuze tussen wel of niet solliciteren, of nog steeds op de site blijven!

Verder staat er onder dit verhaaltje een drietal kolommen, over parttime werken, goede sfeer en gain experience… Huh? Twee Nederlandse en een Engelse. Belachelijk, je zit óf op een Nederlandse óf op een Engelstalige site. Niet door elkaar heen laten lopen graag!

Waar is de informatie?

Onder aan de homepage staat een video over het bedrijf. Best aardig gedaan. Opvallend is dat als je naar ‘werken bij Arvato’ gaat, die video weer geheel verdwenen is. Dus op de plek waar mensen informatie zoeken over het bedrijf, is de video met informatie over het bedrijf…weg.

Op die pagina staan drie stukjes tekst, en het laatste stukje verwijst naar de talent pitch. Echter…geen enkele call to action. Dus er staat: “Doe de talent pitch”, maar hoe…dat moet je vervolgens zelf uitzoeken. Daar waar de homepage en de referenties goed waren opgebouwd met ‘call to actions’, is dat niet consequent doorgevoerd op de website.

Ook vraag ik me af waar de informatie echt is. Nergens lees ik ook maar één woord over arbeidsvoorwaarden, terwijl die doorgaans 100% vaststaan bij callcenters. Idem over sollicitatieprocedures. Niets, geen woord.

Behalve via de homepage kom ik ook niet bij de andere referenties. Ook zoiets vreemds, als je de content hebt, waarom verstop je die dan?

Talentpitch

De ‘solliciteer nu’-knop op de homepage komt ineens uit bij de talentpitch…

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.08.41

Huh? Wat? Ik klikte toch echt op ‘solliciteren’. Zo goed als het ‘lees meer’ uitkwam bij wat je verwacht, zo slecht is dit. Ineens een heel andere omgeving. Ik ging toch solliciteren, en niet pitchen? Nou, laten we het maar proberen.

Er zit een test in het systeem waarin je moet nagaan of je beeld en geluid werkt voordat je doorgaat met registeren. Nergens vind ik terug waarvoor ik me ga registeren. Nergens heb ik nog enige informatie gezien wat er van me verwacht wordt. Als ik dit artikel niet had geschreven was ik al lang en breed afgehaakt!

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.11.48

De talentpitch begint met een filmpje van Bo, die me uitnodigt mee te gaan. Ze vertelt erbij dat ik de komende 30 minuten (EEN HALF UUR DUS) met haar door mijn sollicitatie heen ga.

Ik weet niet hoe gek ze denken dat ik ben, maar ik ga geen half uur verspillen aan een CALLCENTER BAAN van rond de 8 euro per uur (gok ik even). Dat heeft niets met motivatie te maken (even voor de goede orde), ik denk dat er heel gemotiveerde mensen zijn die best een half uur op gesprek willen komen! Maar eerst een half uur door een online procedure heen gaan om vervolgens af te wachten óf je dat gesprek krijgt, is iets heel anders.

Dus bleef ik ondanks de gebrekkige communicatie over wat de procedure inhield, nog net even doorgaan, nu haak ik toch echt af.

Overigens een kleine opmerking meteen over de film: mevrouw stelt regelmatig een vraag: “Ga je mee?”, “Zullen we beginnen?” Maar mijn antwoord wordt niet afgewacht, er wordt van uit gegaan dat het ‘ja’ is. Jammer, misschien dat ik meer geboeid was gebleven als het een interactieve video was geweest.

De bevestigingsmail die je krijgt na je registratie is overigens afkomstig van: Preselect – powered by Harver no-reply@harver.com

Geen woord over Arvato in die titel dus. Dat moet je maar gokken…

In die mail legt men wél uit wat er gaat gebeuren. Wat men op de site dus…NIET doet. Logisch… Je doorloopt nogal wat stappen, dus je eindigt met…je CV opsturen. Jawel, dus het is allemaal extra, bovenop een normale sollicitatie. In de mail staan trouwens een tweetal e-mail-adressen; vreemd, men wil dus wél contact zou je denken. Wel een beetje moeilijk als dat ‘no reply’-adressen zijn.

Ook eindigt de mail heel persoonlijk:

Met vriendelijke groet,
Arvato team

Vacatures

Gelukkig is er ook nog een normale manier van solliciteren. In het tabblad ‘vacatures’ krijg ik gewoon een lijst met vacatures. Alles door elkaar, geen enkele sortering of zoekoptie. Geen mogelijkheid ook om me aan te melden voor nieuwe vacatures (een alert service) dus als je nu geen interesse in ons hebt, hebben wij dat ook niet in jou.

Opvallend is dat de vacatures volledig door elkaar staan, ook qua taal. De ene vacature is in het Nederlands, de andere in het Engels. Dat verdient geen schoonheidsprijs.

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.17.50

De gebruikte terminologie in de vacatures is…twijfelachtig. Er wordt melding gemaakt van de ‘Plaats van tewerkstelling’. Het woord ‘tewerkstelling’ heeft voor mij toch echt een negatieve connotatie, alsof je geen mogelijkheden hebt, en het al voor je besloten is.

Verder komen de vacatures in een ‘pop up’ naar boven. Van Google heeft blijkbaar nog niemand gehoord, want dit gaat Google dus niet goed indexeren. Ach, het zijn ook geen ‘high volume’ functies toch? Oh wacht…jawel? Kan je zo honderden kandidaten per maand schelen.

Vervolgens valt de vacature van het scherm, natuurlijk, gewoon scrollen, maar…beetje jammer dat je moet scrollen. Nergens voor nodig ook als je hem gewoon in het normale veld had laten openen.

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.21.46Deze vacature in Casablanca heef ook nog eens een bijzonder einde. Allemaal eindigen ze met twee buttons, iets dat slim is, behalve in dit geval. Immers is je ‘deel’-button nu net zo groot (en dus belangrijk) als de ‘solliciteer’-button. Je wilt toch dat mensen solliciteren? Stuur daar dan visueel op aan! Dat hele conversiestuk dat in het begin zo goed was opgezet, lijkt hier helemaal vergeten.

Vervolgens zie ik in deze vacature nog iets heel vreemds. Boven de ‘solliciteer’-knop staat een boodschap: ‘Stuur uw CV naar…’ en dan een e-mailadres. Wat wil je nu dat ik doe? De knop of het mailadres? En dat mailadres is nog van een ‘phone-group.ma’ ook. Ik was toch bij Arvato aan het solliciteren? Ik vertrouw het niet meer. Wat is dit voor een toko?

Verder zijn alle vacatures inconsistent opgebouwd. Andere velden, meer of minder informatie, wel of geen bullet points. Sommige verwijzen naar ‘werkenbijarvato.nl’, terwijl ik dacht dat ik toch echt allang op die site zat.

Het solliciteren

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.25.22

Het formulier zelf ziet er dan best weer acceptabel uit. Aangezien ze niet aangeven dat ik iets moet invullen, of wat de opties zijn, probeer ik het eerst eens zonder iets in te voeren.

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.25.47

 

Ok, blijkbaar is er wél iets dat verplicht is; de volgende foutmelding staat bij bijna alle velden:

Schermafbeelding 2013-10-26 om 14.25.58

 

Kijk, dat is nog eens een menselijke foutmelding; ‘Waarde is vereist en kan niet leeg worden gelaten’. Een waarde… OK. Wat voor waarde? Wiens waarde? Hoe waarde? En wat verwacht je nu van mij? Ja, ik ben een zeikerd, maar er is geen enkele reden om op online vlak onze normale menselijke communicatievormen te verlaten. Geen gebiedende wijs. Geen IT-taal. Gewoon: ‘Sorry, uw voornaam hebben we nodig omdat…; klinkt toch veel vriendelijker?

Weet je wat? Ik stop ermee, ik ga niet eens kijken hoe slecht de responses zijn of zo. Mijn conclusie is duidelijk .

Conclusie

Er is veel aandacht besteed aan de homepage. Daar is ook over nagedacht. Er is blijkbaar heel veel geld gestoken in een ‘talentpitch’ van zo’n 30 minuten. Op zich kan ik me best indenken dat je een heel gaaf online sollicitatieproces met tests inricht, maar voor callcenter functies…? Wie filter je er daarmee uit? De gemotiveerde goede kandidaten misschien? Die geen tijd hebben om dat te doen? Het idee op zich lijkt me daarentegen uitstekend voor functies waarvoor hoog opgeleide mensen gezocht worden, dus daar waar je echt skills test voor banen die heel gewild zijn.

Op bepaalde delen van de website is heel duidelijk nagedacht over conversie, terwijl dat op andere delen volledig is nagelaten. Bij elke referentie wil men dat je solliciteert, maar als je iets wilt zien over de talentpitch is er geen link te vinden, laat staan een button.

De talen lopen her en der door elkaar. Who cares.

Informatie wordt heel beperkt aangeboden en dan ook nog op onlogische plekken.

Het ATS-systeem moet zo goedkoop mogelijk in de site gehangen worden, dus met frames en alles zodat het niet door Google wordt geïndexeerd, en ook nog eens leidt tot scrollen.

Er zijn wel een paar leuke elementen in de site terug te vinden, maar een ultieme ervaring? Verre van dat.

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar de digitale sollicitatie-ervaringen in Nederland. Het volledige onderzoeksrapport over 2013 is gratis downloadbaar via http://www.digitaal-werven.nl/rapport-2013/ en de white paper ‘hoe bied je een goede sollicitatie-ervaring’, waarbij de genomineerden extra kritisch worden doorgelicht ook: http://www.digitaal-werven.nl/whitepaper-genomineerden/

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.922 views | Reageer (4 reacties)
  • Barend

    Beste Bas,

    We zijn blij dat je aandacht aan ons product schenkt.

    Wel vinden we het jammer dat je niet even contact opneemt, dan hadden we je artikel wellicht meer volledig kunnen maken en wat aannames met feiten kunnen verrijken. Je stelt hardop een aantal vragen in je artikel, de antwoorden waren slechts een telefoontje verwijderd.

    De test, die je helaas niet afgemaakt hebt, is ontwikkeld ism de VU Amsterdam en PiCompany. We meten 26 factoren die voorspellend zijn voor succes in een call center. Dit helpt niet alleen de recruiter, maar geeft vooral ook zelfinzicht aan de deelnemer. Verloop in een call center is een groot probleem, vooral voor de mensen die met verkeerde verwachtingen of competenties aan een baan beginnen en binnen enkele maanden moeten afhaken.

    De game draait nu een half jaar en de resultaten worden continu gemonitord. Wellicht dat het contact dat jou op de TalentPitch gewezen heeft, inzicht heeft gehad in de resultaten. Die zijn namelijk erg positief. De conversie tot het afmaken van de game is continu >80%. In kwalitatief onderzoek wordt de persoonlijke uitslag als grote meerwaarde gepercipieerd, zelfs bij een afwijzing. Recruiter voeren efficiëntere en meer onderbouwde sollicitatiegesprekken.

    Wij geven nog geen ruchtbaarheid aan dit product, omdat wij alle resultaten scherp willen hebben en dan onderbouwd de publiciteit willen zoeken. We zouden het nu al wel heel leuk vinden om de resultaten die er zijn met je te bespreken. Wellicht dat je dan net zo enthousiast wordt als de persoon die je getipt heeft.

    Groet,

    Het Harver team

  • Pingback: Arvato Talentpitch van Harver: bijzonder goed EN effectief | RecTec()

  • Vivian

    Ik zou de talentpitch toch even doorlopen… Denk namelijk niet dat ie ‘maar’ 30 minuten duurt. Ik ben hem begonnen te maken maar ben afgehaakt. Ik voel mij aan sollicitant niet serieus genomen met zo een talentpitch.

  • Pingback: Data driven recruitment en het gevoel | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën