De lessen van recruitment

Door Bas van de Haterd op 28-10-2013 07:47.

graduateAfgelopen week was voor mij een interessante week wat betreft leren. Niet omdat ik zelf zoveel leerde, maar meer omdat ik leerde over leren. Over de verschillende uitgangspunten hieromtrent en de relatieve posities die hiermee gepaard gaan.

Zo werd ik op HRTech Europe erop aangesproken dat ik bij de iHR awards erg negatief was op Twitter en dat voegde volgens de criticus niets toe. Ik deel deze mening niet en gelukkig word ik daarin ondersteund door de academische literatuur wat betreft de visie op organisatorisch leren. Ik volg momenteel een cursus op Stanford, organisatie analyses. Een van de grote gevaren van focussen op datgene wat goed gaat, is dat je niet meer openstaat voor dingen die beter kunnen. Er moet altijd een balans zijn tussen leren van zowel het goede als het slechte.

Vervolgens was een van de conclusies van HR Tech Europe dat Recruitment voorop loopt in de HR wereld.

Ook dat is een interessante les. Wat ik echter vaak merk is dat recruitment heel veel kritiek heeft op HR, maar dat recruitment aan HR niet leert hoe het beter kan. Hoeveel recruiters geven bijvoorbeeld intern les aan de rest van HR over hoe ze met social media (een van die gebieden waar recruitment koploper in is) om moeten gaan?

Hoeveel recruiters delen hun succesverhalen met de rest van de HR-tak? En maken dan het liefst natuurlijk nog een vertaalslag hoe HR dit voor de hele business kan inzetten?

Er moet een goede balans zijn tussen kritiek en successen. Je leert van allebei. Zonder kritiek verbeter je wat er al is, maar als je begint met iets matigs zal je dus nooit goed worden. Een beetje de conclusie van mijn verhaal over analytics vorige week. De meeste partijen meten en verbeteren op basis van wat er al is, maar vergeten dat ze dus eigenlijk hun eerdere besluiten verbeteren, terwijl ze die eerdere besluiten nooit getoetst hebben.

Kritiek is nodig. Zonder kritiek kan je niet groeien. Successen zijn nodig. Zonder goede voorbeelden krijg je een heel negatief verhaal. Hoewel ik bekend sta als (te) kritisch probeer ik altijd die balans te behouden. Daarom schreef ik vorig jaar de whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren, met enkel goede voorbeelden. Daarom schreef ik dit jaar de whitepaper: hoe kom je tot een goede sollicitatie-ervaring. Hierin worden de beste sites (de genomineerden) van Nederland beoordeeld; zowel hun sterke als hun zwakke punten worden hierin genoemd.

Dus corporate recruiters van Nederland, als jullie voorop lopen, wijs dan ook de weg. Help je HR-collega’s, op een positieve manier, door succesverhalen met ze te delen zodat ze die kunnen vertalen naar hun business. Ja, je mag ook kritiek op ze hebben, als ze je advies in de wind slaan of er niet mee aan de slag gaan. Kritiek en verbetersuggesties en succesverhalen moeten altijd een balans hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


266 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën