HR Tech Europe 2013Armin Trost geeft op HR Tech Europe 2013 een “crash course” recruitment strategie. Door je recruitment op een gestructureerde manier aan te pakken richt je je inspanningen op de voor jouw organisatie meest relevante doelgroepen en vermijd je dat je investeringen verdampen zonder resultaat.

Voor veel organisaties is er nog veel te leren als je afgaat op de sollicitatieervaring die veel sollicitanten nog steeds te verduren krijgen. Het begint al vaak met de vacaturetekst die je alleen niet veel meer bevatten dan een lange lijst met vereisten en daarmee feitelijk een houding van waag het eens te solliciteren” uitstralen. Hij licht zijn aanpak in een klein half uurtje toe.

Identificeer je doelgroep

Zet op twee assen uit wat de strategische waarde is van de in jouw organisatie aanwezig functies tegenover het gemak waarmee de vacatures te vervullen zijn. Richt je aandacht op de kwadranten waarin je moeilijk vervulbare c.q. strategische functies zich bevinden en noteer daarbij de omvang van het probleem.

Bepaal je propositie

Ga met een stofkam door de vereisten heen en breng dir terug tot de kern. Analyseer je sterke punten als werkgever en vergelijk die met de wensen en drijfveren van je doelgroep. Vergeet de punten die je daarbij niet terug ziet komen en trek er vervolgens nog eens de argumenten die al je concurrenten ook gebruiken. Je hebt nu de USP’s te pakken die je moet gaan gebruiken om sollicitanten aan te trekken.

Vergeet passief werven

Benader potentiele kandidaten actief. Armin is groot voorstander van referral programma’s. Hij claimt dat hij elke case op een verhouding van rond de 7 referrals op 3 hires uitkomt. Benader de markt meer met een “sales” mentaliteit. Blijf scherp op opportunities en realiseer je bij elk gesprek dat je gesprekspartner in je doelgroep kan vallen.

Talentpooling

Investeer niet in elke belangstellende evenveel. Houdt contact op een manier die pas bij de doelgroep. Dat kan variƫren van een nieuwsbrief voor de doelgroepen waarin voldoende aanbod is en weinig strategische waarde vertegenwoordigen tot een etentje met de CEO voor de mensen die moeilijk te vinden zijn en van groot belang zijn voor de toekomst van je organisatie.

De sollicitatieervaring

Zorg er voor dat elke sollicitant een geweldige sollicitatieervaring meemaakt. Zorg dat je proces sneller verloopt dan die van je concurrenten en laat hen niet twee weken wachten op een reactie. Hou het proces ook volledig transparant. De sollicitant moet te allen tijde exact weten hoe het er voor staat en hoe het vervolg er uit ziet. Ga met respect om met de kandidaat en laat merken dat je het waardeert dat hij de moeite heeft genomen om bij je organisatie te solliciteren. Als je nog informatie mist: vraag er netjes om en reageer niet alsof de sollicitant iets verkeerd heeft gedaan.

Over de Auteur

Tom van der Valk Tom van der Valk is consultant/projectmanager e-HRM bij Blyxum, gespecialiseerd in het toepassen van e-HRM voor in-, door-, en uitstroom van medewerkers.


116 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn