Schermafbeelding 2013-10-24 om 00.24.09Vandaag was ik bij de iHR awards, als voorloper van HR Tech waar ik de komende dagen verslag van zal doen. Er waren in totaal 7 genomineerden voor de award. De achtste moest zich op het laatste moment terugtrekken omdat een investeerder een non disclosure had laten tekenen. In andere woorden: ze hadden geld gekregen en mochten ineens niets meer zeggen.

De nieuwe producten die werden getoond waren vooral gericht op recruitment, met een enkel HR product erbij. Vijf van de 7 waren Amerikaans, een uit Israel en een uit Nederland. Na een presentatie gaf de jury zijn oordeel. Na de borrel (nu dus) geef ik mijn oordeel.

Van de zeven presentaties vond ik er maar twee boeiend. Twee partijen die daadwerkelijk iets innovatiefs deden en waarvan ook de executie op orde leek. De andere vijf waren oftewel niet innovatief (een referral tool, een persoonlijkheidstest op basis van vragenlijsten, een soort werkenbijmerken) oftewel de executie was ver ondermaats (een visualisatietool die visueel er heel slecht uit zag).

Appical

De enige Nederlandse deelnemer is uiteindelijk ook de winnaar van de prijs geworden. De jury waardeerde hen het hoogste, wat natuurlijk erg leuk is tussen alle Amerikaanse start ups. Persoonlijk stonden ze voor mij op de tweede plek, maar ze waren wel goed. Appical biedt een onboarding oplossing. Ze helpen bedrijven om de nieuw aangenomen mensen sneller en beter in te werken door ze op een leuke manier, via een mobiele applicatie, kennis te laten maken met de organisatie, de cultuur en de collega’s. Dit is dus na het aanname proces, soms nog voor iemand ook daadwerkelijk begonnen is, soms vanaf de eerste werkdag, afhankelijk wat het bedrijf wil.

De business case is dat men door deze applicatie 70% minder uitgeeft aan inwerken en de mensen 50% sneller productief zijn. Een ROI van 300% is volgens hen dus heel goed haalbaar… Of die cijfers kloppen, het zal van organisatie tot organisatie verschillen, wat wel interessant is, is dat het de enige was die cijfers noemde. 1 miljoen euro omzet op dit moment per jaar. Met 25 lopende programma’s kan je dus snel berekenen dat Appical inzetten in je bedrijf zo’n 40.000 euro kost.

Ik zie de toegevoegde waarde van Appical. Ik moet nog verder in de applicatie verdiepen om de details te weten, maar het was een product dat daadwerkelijk een probleem oploste en waarde aan organisaties toevoegt.

ConnectedCubed

ConnectedCubed doet aan persoonlijkheidstesten via gaming. Door het spelen van redelijk simpele spellen, echte casual games, kunnen ze je persoonlijkheid testen. Uiteraard is dit uitgebreid getest t.o.v. de traditionele manieren van testen, middels de bekende vragenlijsten van Meyers Briggs en de vele anderen die er zijn.

ConnectedCubed begint met het bedrijf in kaart te brengen. Men meet de huidige werknemers door en vervolgens kan je je kandidaten laten screenen op deze manier. Wat er vervolgens gebeurt is dat men kan zeggen: kijk, deze kandidaat lijkt op Sophie, of die lijkt op Jan. Dat is nog eens een mooie manier van vergelijken, niet?

Het is een duidelijke first mover en dat kan een groot gevaar zijn, maar in hun geval vind ik het een erg mooi product, innovatief en met een duidelijke toegevoegde waarde in het recruitmentproces. Voor mij de nummer 1, voor de jury de nummer 3.

De jury had dus voor de goede orde ZAO, een referral tool, als tweede. Ik was niet zo onder de indruk.

Beide tools zijn de moeite om naar te kijken als recruiter, hoewel ik graag had gehad dat ze namen hadden gekozen die iets beter blijven hangen, want het bekt niet goed.

Tot slot vraag ik me af in hoeverre dit echt de zeven meest innovatieve tools zijn in HR land. Dat ik kritisch ben weet ik, maar bij de meeste start up conferenties heb ik toch bij minimaal de helft wel zoiets van: leuk. Nu waren het er twee van de zeven, dat is wel een lage score als ik eerlijk ben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


471 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën