logo-1Gisteren schreef ik al over de iHR awards en de Nederlandse winnaar Appical, nu tijd voor een kort interview. Wat doen ze? Wie zijn ze? Wat kunnen ze voor jouw organisatie betekenen?

Wat doet Appical?

Appical helpt de HR professional met een van hun grootste uitdagingen: het inwerken van het personeel. Dit deel van het werk maken ze door hun applicatie leuker en makkelijker wat leidt tot een grotere betrokkenheid van de werknemer bij de organisatie.

De meeste net aangenomen mensen beginnen met heel veel energie en enthousiasme aan hun nieuwe baan, maar door matige inwerktrajecten kan dat al snel afnemen. Denk aan ontbrekende wachtwoorden, niet aanwezig toegangspasjes en de hele rimram aan in het invullen van HR formulieren.

Ook een zeer negatief aspect is dat niemand tijd voor je heeft. Door Appical is dit gevoel minder aanwezig bij nieuwe medewerkers, want zelfs als niemand fysiek tijd voor je heeft, heb je het gevoel digitaal bijgestaan te worden.

Hoe werkt het?

Appical heeft een standaard inwerk applicatie, te installeren op een tablet (en sommige mobiele telefoons) van een nieuwe medewerker. De organisaties kunnen deze zelf vullen met content. Dit is informatie, opdrachten, vragen, etc. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan je online aanwezigheid (Linkedin, Facebook, etc) te controleren. Een nieuwe manager bijvoorbeeld doet er goed aan te zorgen dat als zijn nieuwe team hem gaat Googelen zijn eerste foto’s niet in volledig dronkenschap zijn. Dit controleren kan een opdracht zijn in de app.

Een ander voorbeeld is dat je al vrij vroeg in gesprek gaat met je nieuwe manager over je ambitie. Dit is vaak een moeilijk gesprek in het begin van een nieuwe baan, maar wel belangrijk. Door dit een opdracht te maken is de drempel veel lager.

De applicatie maakt ook de standaard inwerk zaken als de missie en visie van het bedrijf overbrengen concreter en tastbaarder. Niet alleen de video die uitlegt wat het is, maar daarna vragen over hoe jij hier aan gaat bijdragen bijvoorbeeld.

Zoals uit de bovenstaande voorbeelden blijkt kan het inwerkprogramma dus niet alleen beginnen op de dag van de start, maar ook in de weken ervoor. Immers zijn veel medewerkers al zeer enthousiast wanneer ze tekenen, niet pas wanneer ze beginnen.

Wie zijn je concurrenten?

Zowel de traditionele personeelsmanagentsysteem, zeg maar de ATS’en, als E-Learning partijen. De laatste richten zich vaak veel op het distribueren van content, terwijl Appical vooral de interactie voorop stelt. De ATS’en zijn doorgaans meer gericht op het procesmatige van de onboarding, met als gevolg dat het een ‘onmenselijke’ en onprettige ervaring wordt.

Een ander groot voordeel van Appical is de snelheid die mogelijk is met implementatie. Als alle content klaar is kan je binnen een week live.

Voordelen

De medewerkers krijgen een stuk prettigere en menselijkere inwerkperiode, ondanks, of waarschijnlijk dankzij, de inzet van technologie. De technologie wordt een middel om een goed proces te faciliteren en het bedrijf een menselijk gezicht te geven.

Voor het bedrijf wordt een medewerker sneller productief en dat betaald zich terug. Als een medewerker 2 dagen sneller productief is, is de applicatie al geheel terug verdient. Hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn tussen de klanten is een medewerker gemiddeld 50% sneller productief, blijkt uit metingen.

Daarnaast zullen de uitgaven voor inwerken van nieuwe medewerkers dalen. Dit kan tot 70% van de totale kosten oplopen, zo blijkt uit onderzoek die ze gedaan hebben bij enkele van hun grote klanten zoals Ahold, Johnson&Johnson en Philips. Hierdoor wordt het ook rendabel om hiërarchisch lagere functies, zoals uitzendkrachten, een gedegen inwerkprogramma te geven.

Cijfers

Tot slot nog wat cijfers. Dit Nederlandse bedrijf draait ongeveer 1 miljoen USD omzet in 2013, met meer dan 25 programma’s die draaien, waarmee men ruim 1500 medewerkers bedient. De ambitie voor eind 2014 is 2,5 tot 3 miljoen euro omzet met 75 programma’s die draaien.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.065 views | Reageer (2 reacties)
  • Reza

    Mooie niche, duidelijke business case, slimme oplossing! Zeker het investeren waard want de opbrengst (productiviteit, retentie en loyaliteit) kan heel groot zijn. De beginfase is vaak een cruciale, make-or-break fase in de ‘employee journey’, ik kan kan het uit eigen ervarin beamen (>20 jaar werkervaring).

  • Pingback: Recruitment Tech start-ups to watch | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën