NieuwNou ja, nieuw… ja, een beetje nieuw. Google gaat wetenschappers werven via Minecraft. Of eigenlijk: een kwantummechanica versie (of eigenlijk add-on) van minecraft.

Het probleem is als volgt: Google wil mensen zoeken voor quantum computing, een onderzoeksgebied waar nog bijna niemand op actief is. Je moet immer voorlopen in de wereld, niet? Het probleem met iets doen waar niemand mee bezig is, is dat er geen CV’s zijn te vinden waarop dit staat (behalve die van mensen die liegen). Dus traditionele werving werkt niet. Je kan ook niet van de geschiedenis uit gaan, want die is er op dit gebied nauwelijks. Een CV is geschiedenis, dit is toekomst. Dus… hoe werf je mensen die daar goed in kunnen zijn?

De oplossing

Je moet die mensen testen. Niet via allerlei formele tests, maar via bijvoorbeeld een game. Natuurlijk is deze game, zoals Google zelf op haar blog zegt ,niet perfect. Immers… we weten nog heel weinig van kwantummechanica in computers, dus het simuleren ervan is ook een grote gok. Het gaat echter bij dit soort werving om 2 dingen: leren van je fouten (ook al zijn dat misschien in de echte wereld andere fouten dan in deze game) en een passie voor dit vakgebied.

Honderden miljoenen kinderen spelen Minecraft en het wordt gezien als een belangrijke educatieve tool. De talentpool is dus gigantisch en Google heeft natuurlijk de tijd. Men experimenteert er nu mee, maar heeft in de toekomst er waarschijnlijk veel mensen voor nodig. Nu investeren om op de basisschool al aandacht bij de kinderen te krijgen voor het onderwerp lijkt dus een goede zet.

Nieuw?

Is dit nieuw? Ja en nee. Ik heb nog nooit gehoord van een bedrijf dat nu al iets geheel nieuws begint bij basisschool kinderen om in de verre toekomst minder arbeidsmarktproblemen te hebben.

Is werven en leren via games nieuw? Nee, dat niet.

Het Amerikaanse leger heeft in America’s Army niet alleen geworven, maar ook tactieken geanalyseerd die later zijn toegepast in Irak en Afghanistan. De games kozen tactische oplossingen voor missies die geen generaal bedacht zou hebben, maar wel bleken te werken met minder verlies van levens.

Intel heeft een ‘IT management game’ lange tijd op hun site gehad. Nu begreep ik later dat ze die niet hebben gebruikt voor werving (vreemd genoeg), maar wel om te leren (wederom tactieken) en voor het kweken van begrip bij ondergeschikte voor management besluiten. Het is niet zo makkelijk.

EA, de game fabrikant, heeft via zijn game development platformen ook mensen een baan aangeboden. Een goede designer die tientallen top ‘monsters’ maakte voor Little Big Planet in zijn vrije tijd was natuurlijk een welkome aanwinst.

In Nederland jaren geleden was er een game vanuit de branchevereniging voor service monteurs die gericht op het VMBO de leerlingen daar liet zien wat voor werk het allemaal was, zodat ze deze richting kozen. Zeer succesvol, dat was dus ook een soort werving, maar indirect. Men maakte de pool groter voor de hele branche op deze manier.

Nee, werven met games is niets nieuws, maar het blijft een fascinerend iets. Zeker als je zoals Google het zo sterk inhoudelijk gaat doen dat je er ook van denkt te kunnen leren, ook van basisschool leerlingen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


405 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn