opa_oma06Recentelijk verscheen er een post op Marketingfacts over adverteren voor een vacature op Facebook. Kort samengevat een halleluja verhaal, maar met een bepaalde zin erin die even een belletje bij mij deed rinkelen. Er was namelijk in het Facebook systeem geselecteerd op ‘leeftijd 20-30’. Mag dat wel vroeg ik me af? Immers mag je het ook niet in je vacature zetten. Mag je het dan wel in je media inkoop? Ik vroeg het jurist Arnoud Engelfriet en die blogde er op zijn eigen blog over. Nee, eigenlijk mag het niet, maar….

Leeftijd

Je mag alleen op leeftijd selecteren als het een must is voor de functie. Een kind voor een televisieserie moet jong zijn. Idem voor bijvoorbeeld etniciteit, een sinterklaas moet blank zijn, toch?

Media selectie op leeftijd

De vraag is dus: is media selectie op leeftijd ook leeftijdsdiscriminatie? Als je een vacature in een jongerenblad zet is dat eigenlijk toch hetzelfde als op Facebook zeggen: enkel tussen de 20 en 30. Je bent ook niet verplicht dan een vacature in een ouderen magazine te zetten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een vacature in de krant ook leeftijdsdiscriminatie is, immers bereik je daarmee vooral de 40+ doelgroep.

Toch mag je, volgens Arnouds blog, eigenlijk niet op Facebook. Het is immers leeftijdsdiscriminatie. Echter, als je de vacature ook op je eigen website zet is hij dus altijd vindbaar, dus kan je, net als met een vacature in een blad of krant, er nooit op aangesproken worden.

Tel dat op bij de oncontroleerbaarheid van het feit dat je adverteert op bepaalde facetten en het antwoord is: het mag niet, maar niemand die er iets tegen kan doen en het is maar de vraag of een rechter het een probleem zou vinden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


511 views | Reageer (1 reacties)
  • Arjan

    Interessant artikel! M.i. is het geen discrimineren, het is pas discrimineren als je bepaalde groepen bewust uitsluit. In dit geval richt je jouw “marketing” op een doelgroep, net als bij een tijdschrift. Ik betwijfel of daar iets op tegen is, zolang je wel sollicitaties van andere groepen – die niet binnen je doelgroep vallen – accepteert.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn