vacatureHet gaat om de details in recruitment. Kandidaten met een spelfout worden doorgaans meteen, zeker in deze tijden van overschot, naar het ronde archief verplaatst. Recruiters zelf vinden echter dat ‘een foutje’ moet kunnen, als het hen zelf aan gaat tenminste. Kandidaten zijn het daar niet altijd mee eens.

Een mooi verhaal afgelopen week van een vrouw die ik op een event sprak. Ik heb haar vaker gezien en ze komt me over als zeer intelligent en gedreven. Een online marketeer die wat ik aan haar kennis kan inschatten heel goed in haar vak is, maar wel nog steeds bij de corporates werkt. Het type dat je heel graag in je organisatie wilt hebben dus.

Ze vertelde me dat ze, jaren geleden, gesolliciteerd had bij een grote verzekeraar. Ze werkte nu al jaren bij een grote bank. Die verzekeraar stond bekend als een mannenbolwerk en toen ze werd uitgenodigd was de brief dus ook gericht aan ‘de heer ….’. Voor haar was daarmee, op dat moment, het al klaar. Ze zou niet voor dit bedrijf gaan werken. Het gesprek heeft ze nog wel gedaan, afzeggen vond ze niet netjes en dat gaat vaak rondzingen in zo’n kleine wereld. Ze zat dus inderdaad tegenover drie mannen aan tafel en waarschijnlijk door haar ‘het boeit me niet’ houding vonden ze haar geweldig. Ze is snel daarna gevraagd of ze wilde komen werken, en zei nee. Laten is ze nog een keer gebeld of ze echt niet te overtuigen was. Het antwoord bleef nee. Voor haar was het namelijk een teken dat de verhalen over het mannenbolwerk waar waren. Persoonlijk denk ik dat het gewoon een domme fout van een recruiter was, die ze een gigantisch goede kracht heeft gekost.

Ik heb het ook wel eens later in het proces mee gemaakt. Een collega van me was op zoek naar iets nieuws en had een nieuwe baan gevonden waar hij heel erg enthousiast over was. Dat bedrijf ook over hem, perfecte match leek het. Tot hij het aanbod kreeg. Er zat van alles in dat anders was dan besproken, zoals zijn pensioen, zijn ziektekosten, dat soort dingen. Hij vertelde me dat hij er geen vertrouwen meer in had. Hij zou nee zeggen. Hij dacht dat ze waarschijnlijk gedacht hadden dat hij het niet zou doorlezen of zo. Ik heb hem overtuigd tenminste deze partij de kans te geven te reageren. Leg je grieven voor, geef ze de kans om uit te leggen wat er gebeurt is, waarom ze het je niet vertelt hebben dat de afspraken in je derde gesprek nu anders op papier staan. Wat bleek? Foutje. Ze hadden de secundaire voorwaarden van twee kandidaten door elkaar gehaald. Alles was daarna meteen goed. Hij werkt er inmiddels 9 jaar naar volle tevredenheid, hij had er bijna niet gewerkt door een grote slordigheid van de recruiter.

Waarom schrijf ik dit? Het zijn de details die het vaak doen. Zeker bij de goede medewerkers. En helaas blijken die details vaak lastiger dan je denkt. Elk jaar, nu al 7 jaar op een rij, hebben we bij de mystery sollicitaties van Digitaal-Werven reacties gericht aan totaal anderen namen. Elk jaar hebben we verkeerd gespelde namen. Elk jaar komen we grote fouten tegen in websites, zoals dode links, het accepteren van privacy statements die er niet zijn, etc.

Nu geloof ik dat fouten maken moet kunnen, maar daar waar de meeste recruiters een kandidaat afwijzen bij een spelfout (uitzonderingen daargelaten) en het volgens sommige recruiters zelfs een arbeidshandicap is, moet je jezelf ook aan eenzelfde hoge standaard leggen. Namen fout spellen? Verkeerd geslacht ervoor? Dat kan dus ook niet. Dat kan je hele goede kandidaten kosten en dat wil je niet.

Wil je weten welke bijzondere zaken we dit jaar zijn tegen gekomen? Woensdag 9 oktober is Digitaal-Werven Event waarin alle cijfers en de bijzondere voorvallen van Digitaal-Werven 2013 worden gepresenteerd. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


328 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën