twitter_follow_me_imageSocial media. Hoewel voor de gemiddelde gebruiker het nadruk ligt op het eerste woord, social, blijkt dat voor  de meeste bedrijven de nadruk nog steeds ligt op het tweede woord: media.

Tenminste, als je interactie als iets sociaals ziet. Vorig jaar bracht Digitaal-Werven voor het eerst de social media interactie op Twitter en Facebook in kaart. Dat leverde enkele pareltjes op, maar gemiddeld genomen was het niet best. Kort samengevat: de helft reageerde niet op een vraag. Natuurlijk kan je kritiek hebben op de manier van onderzoek. De meeste accounts stelde enkel vragen. Is het duidelijk dat het onderzoek is? Misschien wel. Hoewel ik ook echte accounts heb gezien die dat doen. Ik heb ook genoeg kandidaten gehoord die me vertelde: ik heb een …. (Twitter, Facebook, Linkedin) account aangemaakt enkel om een baan te vinden. Dus die interacteerde ook enkel met recruiters en stelde vooral vragen. Maar zelfs al heb je door dat het om een onderzoek kan gaan, dan kan je reageren. En daar gaat Digitaal-Werven dan heel makkelijk mee om, een reactie is een reactie.

Dit jaar zien we grote verschuivingen in de omgang met social media. Zowel ten positieve als ten negatief.

Facebook bijgetrokken

Een van de meest opvallende zaken van vorig jaar was dat er meer organisaties een Twitter dan een Facebook account hadden. Vreemd, omdat Facebook in Nederland veel meer gebruikers heeft dan Twitter. Dat is dit jaar rechtgetrokken. Het aantal organisaties met Twitter accounts is nagenoeg gelijk gebleven op 85% en inmiddels heeft 84% een Facebook account (was 79%).

Ook heel positief is dat veel meer organisaties een Nederlandse Facebook fanpage hebben gemaakt. Vorig jaar hadden nog veel organisaties enkel een buitenlandse. De stijging van organisaties met een Nederlandse fanpage is dus nog harder gestegen. Vorig jaar teerde 18% van de organisaties met een Fanpage nog op hun internationale moederconcern, nu is dat nog maar 8%.

Interactie en carrière op Facebook

Ook een positief signaal is dat het aantal pagina’s waarop geen interactie mogelijk is, dus geen wall posts of DM’s, is gedaald. Van 11% naar 7%. Nog steeds verbaas ik me over die 7%, waarom ga je op social media als je geen interactie wilt. Aan de andere kant, als je weet dat je het toch niet kan bolwerken (of het niet wilt, want het is natuurlijk een kwestie van willen) is het beter dan gewoon niet reageren.

Het aantal organisaties dat concreet carrière mogelijkheden op de fanpage aanbiedt is gestegen. Van 8% vorig jaar naar 11% dit jaar. Nog steeds veel te laag natuurlijk, maar het voorbeeld van Tam Tam in 2011 (dus 2 jaar geleden) krijgt steeds meer navolging. Gewoon een solliciteer tabje op je pagina.

Schermafbeelding 2013-09-24 om 14.54.15

 

Twitter reacties

Dan het belangrijkste, reageert men op een vraag? Op Twitter was het dramatisch te noemen.

twitter2013 reactiesMaar liefst 66% van de vragen bleven onbeantwoord. Dat was 50% vorig jaar, dus het is er niet beter op geworden. Volgers willen we wel, maar reageren ho maar. Hierbij hebben we uiteraard alleen vragen gesteld aan organisaties die een account hadden, het is niet zo dat hier ook nog de bedrijven in zitten die geen account hebben. Degene die reageren doen dat meestal wel snel, bijna altijd binnen een dag.

Facebook reacties

Op Facebook zien we een stuk positiever beeld.

facebook2013 reacties

 

Hoewel 36% nog steeds niets van zich heeft laten horen, is dit een groot verschil in positief opzicht ten opzichte van vorig jaar, toen 55% van de vragen onbeantwoord bleef. Daarnaast reageert ook hier de meerderheid binnen 24 uur en praktisch iedereen binnen een week.

Conclusie

Het afgelopen jaar lijkt er een duidelijke verschuiving te hebben plaats gevonden in het social media bewustzijn van Twitter naar Facebook. Het aantal accounts en de manier waarop deze beheerd worden zijn duidelijk verbeterd. Toch is er nog steeds een wereld te winnen, want het aantal onbeantwoorde vragen ligt een stuk hoger dan het aantal onbeantwoorde sollicitaties.

Het complete onderzoek, en heel veel tips hoe je meer en vooral betere kandidaten binnen haalt, zal worden gepresenteerd op 9 oktober tijdens Digitaal-Werven 2013. Daar kunt u live bij zijn en alle vragen stellen die u maar wilt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


399 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën