Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITAl jaren meer Digitaal-Werven hoeveel procent van de organisaties in Nederland reageert op een sollicitatie. Dat gebeurt door een mystery sollicitatie te sturen. Hoewel er in de loop van de jaren regelmatig kritiek op is geweest, immers kost het recruiters werk, is het aantal complimenten dit jaar een stuk groter dan het aantal klachten. De meeste recruiters vinden het ‘een noodzakelijk kwaad’, omdat ze zich schamen voor het gedrag van hun mede recruiters. Degene die namelijk niet reageren. Natuurlijk, er kan altijd een brief tussen wal en schip valen. Natuurlijk kan er wel eens iets mis gaan, maar zoals vaak uit (helaas anonieme) discussies blijkt zijn er ook genoeg die vinden dat ‘een slechte sollicitatie geen reactie hoeft te krijgen’. De enige manier om te meten hoeveel organisaties echt reageren is door het te testen en dat doet Digitaal-Werven dus. En er is goed nieuws: voor het eerst in vier jaar tijd daalt de non-response!

Hoewel we het al 7 jaar meten, is de meetmethode in het eerste jaar significant anders geweest (we verstuurde toen enkel open sollicitaties) met dus een onvergelijkbaar cijfer als gevolg. Daar vergelijken we enkel de laatste zes jaar in de cijfers.

percentage non response

En dan zien we dat na voor het eerst sinds 2010 er een significante daling is te zien in het aantal organisaties dat niet reageerde. Dit jaar komen we op 18% van de organisaties van wie we geen reactie hebben gehad, tegen de laatste drie jaar 24%/25%). Opvallend, omdat het toch een grotere crisis is dan we in lange tijd gehad hebben en in 2009 leidde de crisis tot een hoger percentage non-response. Het aantal sollicitanten per vacature neemt enkel toe verneem ik, maar toch reageert men vaker en…. netter.

Want ook daar zien we een duidelijke positieve verschuiving in. De onderzoekers vonden veel vaker nog dan vorig jaar dat er een serieuze reden werd aangedragen voor de afwijzing. Ze hadden vaker het gevoel dat hun CV daadwerkelijk gelezen was.

De cijfers laten dus een mooie opwaartse trend zien in het ‘serieus nemen’ van kandidaten. Daar ben ik erg blij mee. Ik hoop dat deze ook doorzet. Natuurlijk is een percentage van 18% nog steeds veel te hoog. Gelukkig is het lager dan andere jaren en ik hoop dat die het begin is van een dalende trend.

Het complete onderzoek, en heel veel tips hoe je meer en vooral betere kandidaten binnen haalt, zal worden gepresenteerd op 9 oktober tijdens Digitaal-Werven 2013. Daar kunt u uiteraard live bij zijn. Vorig jaar gaf 100% van de bezoekers aan iets geleerd te hebben die dag. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


260 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën