Textkernel tagline semantic recruitment technologyVandaag ontving ik het persbericht dat Textkernel samen met Xing een interessante samenwerking is aangegaan. Eerder dit jaar heeft Textkernel al een apply with Xing button gemaakt. Leuk, een mooie kopie van apply with Linkedin die we hopelijk op niet al te veel Nederlandse websites gaan zien. Immers is Xing in Nederland een beetje dood. Voor wie het overigens niet kent, Xing is in Duitsland t.o.v. Linkedin wat Hyves in Nederland drie jaar geleden t.o.v. Facebook was. Zo’n apply with Xing button is leuk, maar voor Nederland zie ik het nut er niet van in gezien het geringe aantal Nederlandse leden. In Duitsland ligt dat anders, daar heeft men volgens het persbericht 6.5 miljoen leden. Dat is best een mooi aantal natuurlijk. Ter vergelijking, volgens google heeft Linkedin ruim 850.000 Duitse leden…

De nieuwe samenwerking is ook niet direct voor Nederland boeiend, maar wel qua ontwikkeling. Het gaat namelijk over het automatisch zoeken (ik noem het nog even expliciet niet matchen) op basis van vacatures.

In het persbericht staat

When creating a new search project, recruiters can simply upload a job vacancy text instead of manually filling in the search fields.

Kijk. Dat is nu iets leuks, iets dat ik overigens al vaker gezien heb in Engeland, maar dan met CV’s. Het is echter wel denk ik iets waar we steeds meer naar toe gaan, en waar partijen als Textkernel een grote rol in zullen spelen.

Je hebt dus een CV, je zegt gewoon: daar zoek ik kandidaten voor, en in plaats van dat je moet gaan bedenken wat je zoekt, zegt Textkernel: volgens ons hoort dit in deze velden bij Xing.

Dat kan natuurlijk ook voor Linkedin… en voor je eigen CV database. Iets dat nog steeds zeer slecht gebruikt wordt, de database vol CV’s die in het ATS zit. Ik heb jaren geleden al systemen gezien die heel eenvoudig je de potentiĆ«le kandidaten konden laten zien die overeen leken te komen met je vacature. Als je zoiets doet net voor je een vacature gaat posten, kan je daarmee misschien wel veel geld besparen. De vraag is natuurlijk wanneer de ATS’en met dergelijke functionaliteiten komen. En wanneer de grote CV databanken ook dergelijke service gaan bieden.

Gaat dit optimaal werken? Natuurlijk niet. De techniek is nog niet zo ver. Maar het is wel een ontwikkeling die er aan zit te komen en het is mooi om te zien dat Textkernel daarmee nu experimenteert met Xing. Wanneer volgt Linkedin? Wanneer volgt Monsterboard? Wanneer volgen de ATS’en?

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


410 views | Reageer (4 reacties)
  • Jan Broekhuizen

    Een mooie ontwikkeling om te zien. Echter vraag ik me heel sterk af of een gemiddelde recruiter hier op zit te wachten. De recruiters die ik spreek, als leverancier zijnde, zitten hier niet echt op te wachten. Ze willen heel graag de vacature online hebben. En daarna aan de gang met de overige handelingen in het proces.

    Zelf ben ik een hele mooie functionaliteit met een hoge meerwaarde. Zeker als je kijkt naar het kosten aspect. Posten van vacatures is behoorlijk duur en zelf een halve dag even ‘googlen’ naar een goede kandidaat levert vaak al gedegen resultaten. Zeker als je kijkt naar kandidaten die bij een vorige soortgelijke vacature nummer 2 zijn geworden.

    Connexys kan wat jij vraagt (En ook een aantal anderen) Dat is voor een groot deel te danken aan de techniek van Textkernel. In alle eerlijkheid. Het wordt bijna niet gebruikt…. helaas.

  • Tja Jan, ik denk dat wat je je af moet vragen is of de recruiters die jij spreekt de gemiddelde recruiters zijn (bestaan die wel)? Of misschien dat het wel een bepaald type zijn. Namelijk degene die dus inderdaad hier niet op zitten te wachten, omdat ze zelf nog steeds niet begrijpen dat post en pray toch wel een beetje vorige eeuw is. Vaak ook degene die als je vraagt hoe hun analytics eruit zien zeggen: dat is IT. Eigenlijk dus gewone degene die hun beroep niet heel serieus nemen in mijn optiek. Dat zie ik veel hoor, zijn niet de mensen die bij mij terecht komen, want ik wil een organisatie structureel helpen, en daarvoor moet je bepaalde slagen maken.

    Of je, zoals je zegt, een meerwaarde bent trek ik dus sterk in twijfel, want ze hebben je elke keer nodig. Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

    Dat een aantal ATS’en dit (deels) kan, is me bekend, dat het weinig gebruikt wordt helaas ook. Komt omdat de echte eisen aan recruiters in mijn optiek nog veel te laag zijn in organisaties (of beter, er worden de verkeerde eisen gesteld) en omdat het zo makkelijk is om even derden in te schakelen om het werk voor ze te doen.

  • Jan Broekhuizen

    Zinnen halverwege aanpassen geeft bijzondere resultaten zo te zien. Ik bedoelde natuurlijk; ‘Zelf ben ik van mening dat het een mooie functionaliteit is’.

    Post & Pray komt voornamelijk voor bij bepaalde sectoren in de markt. Er zijn wel recruiters, die met zeer lastig vervulbare functies zitten, die heel graag dergelijke Textkernel functionaliteiten willen. Hier komt te vaak het aspect van gebruikersvriendelijkheid en ‘het net niet krijgen wat je wilt’ naar voren. Men ziet het zoeken als het nieuwe Posten. Je kunt bijna zeggen ‘Search & Pray’. Met 1 zoekopdracht een goede kandidaat willen vinden.

    In mijn eigen omgeving heb ik voorbeelden gezien waarbij het wel werd opgepakt na een succesje. De voorbeelden waarbij het eigenlijk direct weer werd vergeten is bijna dubbel zo hoog. Het verhaal van Alliander is hierbij een erg mooi voorbeeld. Iedereen wil graag op de kosten besparen. Alliander is een van de weinigen die het ook doet door social media en interne netwerken in te zetten.

    Ik vraag me wel een beetje af wie een dergelijke revolutie moet opstarten. Want de meesten vluchten snel weer terug naar het ritme van de dag.

  • @Jan: ok, sorry, ik vond het al een vreemde en tikkie arrogante zin, vandaar ook mijn iets wat felle reactie.

    Alliander ken ik goed, heb ik zelf vorig jaar ook lang gezeten, maar niet op recruitment. Wat je daar wel weer ziet is dat bij het vertrek van een aantal mensen (of eerlijk gezegd in hun geval best veel) het daar toch ook weer hard is achteruit gegaan. Dat zijn ze nu weer opnieuw aan het opbouwen.

    En ik ken de voorbeelden, helaas, ook genoeg. Ik heb al vele jaren hier gepoogd mijn steentje aan bij te dragen, via vroeger cursussen, veel blogs, lezingen, etc. Het probleem, en de oplossing, zit hem volgens mij heel eenvoudig in de budgetten.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn