blogosphereWaarschuwing vooraf: dit blog predikt geheel voor eigen parochie.

Ik werk regelmatig als externe tester van nieuwe recruitmentsites. Soms denk ik wel eens: niet vaak genoeg als ik de reviews die ik schrijf bekijk. Immers, daar hadden ze wel een tester kunnen gebruiken voordat die live gingen.

De meeste bureaus vinden mij niet zo lief, want ik ben een zeer kritisch tester. Ik zeur nogal veel, zowel over usability, soms over het ontwerp, vaak over de functionaliteiten en soms over kleine details. Recent had ik weer een mooi voorbeeld van een site waaruit het nut van een tester die geen band had met de bouwer weer bleek. De site ging bijna live en op het laatste moment bedacht men dat de opdrachtgever ook mij nog had aangesteld om te testen. Uiteraard was de afspraak dat dit vanaf het begin zou gebeuren, maar men vond het ‘niet nodig mijn tijd te verdoen met de kleine dingen die ze er zelf ook uit konden halen’. Dus een dag voor alles live zou gaan mocht ik er even naar kijken, maar… ik zou toch niets meer vinden, ze hadden het grondig getest.

Het resultaat

Het resultaat was…. typisch. Uiteindelijk meer dan 20 items, van groot tot klein, die nog verkeer waren. Variërend van dode links, wat erg slordig is, tot het verkeerd uitlijnen van de zoekfacetten, tot het niet zichtbaar zijn van de sollicitatie-knop op de ipad (terwijl het specifiek een ipad vriendelijke site moest zijn) tot ernstige vragen bij hoe het begrip ‘relevantie’ was gedefinieerd bij een zoekopdracht en op basis waarvan de gerelateerde vacatures werden samengesteld.

Elke keer opnieuw valt het me op dat er nog veel fouten en foutjes in websites zitten. Soms dingen wat mogelijk een keuze kan zijn, hoewel ik het dan regelmatig keuzes vind waar ik over zou willen discussiëren, maar ook gewoon nog veel fouten. Want een dode link is niets anders dan een fout te noemen, net als het verkeerd uitlijnen van knoppen.

Budget en onwil

Ik blijf het jammer vinden dat er zo weinig budget is voor een goede test. Want op het hele traject is het vaak een heel minimaal bedrag. Natuurlijk zeggen alle bureaus dat ze het zelf doen, maar wie trekt vervolgens de keuzes van het bureau dan in twijfel? Gaat het niet om het beste resultaat voor de kandidaat? En de onwil bij veel developers verbaasd me ook. Niet allemaal gelukkig. Ik heb heel prettig samengewerkt met bepaalde developers die zeiden: kijk, dat scheelt ons veel tijd, nu test jij alles. En vervolgens gaven ze me ook direct toegang tot de test servers, op het moment dat dingen daar live gingen. Dat werkte perfect samen en allen profiteerden. Vaak mag een externe tester op het eind nog even testen, want alle bugs moeten er eigenlijk al uit zijn, want stel je voor dat iemand ziet dat we fouten maken…. volgens mij doet iedereen dat… maar dat toegeven…

Een externe tester levert in mijn optiek altijd een beter resultaat op voor de site, tegen vaak maar een minimaal budget. Vanuit Digitaal-Werven heb ik vorig jaar een hele reeks rapportages geschreven (voor 1000 euro per stuk slechts) met een uitgebreide test. Dat was dan na live gang en dus was aan veel fundamentele issues weinig meer te doen. Zelf ben ik liever eerder betrokken, bij het ontwerp proces, waarbij de functionele ontwerpen meteen kunnen worden bekeken en sommige belangrijke vragen die niet meer aanpasbaar zijn (of tegen hele hoge kosten) kunnen worden besproken.

En dan is er nog het AB testen natuurlijk. Want als iets live is, kan je daarna nog heel veel dingen testen m.b.t. betere response. Dingen die je gewoon niet direct kan weten (of soms weet je ze wel, maar zijn veel bureaus niet overtuigd) en die je even moet bekijken in een A/B test.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


112 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën