58b5f82b69b653bbcbe8efc5b492433fVandaag werd voor de 4e keer op rij de Trendrede uitgesproken. De gezamenlijke visie van de belangrijkste trendwatchers van Nederland. Ik was er voor het vierde jaar op rij bij en net zoals in 2010, 2011 en 2012 zal ik hier vanuit een recruitmentperspectief naar kijken op dit blog.

De vertaling naar het recruitment werkveld is dit jaar lastiger dan andere jaren, er staat minder over werk in. Hoewel de maatschappij en ons werkende leven sterk vervlochten zijn natuurlijk, vind ik het dit jaar lastiger dan ooit om hier een goede vertaling van te maken. Een kernelement springt er echter wel uit voor mij dat een belangrijke verschuiving is voor recruitment: we zijn het grote beu. Ook kom ik nog heel even terug op hoe je innovatieve mensen werft.

MKB wint

In het eerste deel van de Trendrede staat dit jaar een mooi stuk over complexiteit als bestaansrecht. Hele organisaties hebben tegenwoordig hun bestaansrecht in de onnodige complexiteit van regelgeving. Dat is natuurlijk altijd zo geweest, in het verleden noemde we dat accountants en advocaten, maar dit breidt zich uit. Het breidt zich gigantisch uit. Een gevolg hiervan is dat deze partijen ook graag complexiteit willen creëren, want dat is immers waar ze van leven. Dit managen of ‘oplossen’. Hierdoor (en ik quote nu even uit de Trendrede) hebben we de gemiddelde werknemer afgestompt tot een uitvoerend orgaan, dat de helft van zijn tijd besteedt aan het invullen van formulieren die zijn efficiency controleren.  

Tevens creëren we steeds meer banen voor algoritmes en robots, maar niet voor mensen. Ook een bout, en volgens mij correct, statement uit de Trendrede.

Toch hoor ik veel, met name grotere, organisaties nog klagen over het gebrek aan talent. Ze kunnen ze niet vinden, ze zijn er niet. Ik geloof dat ze er wel zijn, maar niet meer voor die grote organisaties kiezen. Ook dat staat, maar het gaat over iets anders, in de Trendrede.

Consumenten hebben het idee dat ze werkelijk alles moeten controleren. ….. Het gebrek aan vertrouwen is de werkelijke crisis, omdat het zand strooit in een draaiende motor. Gelukkig bouwt het maatschappelijk vertrouwen zich van onderop opnieuw op, door kleine ondernemingen die dichtbij ons staan.

En daarmee zie ik meteen een deel van het probleem van die grote organisaties die hun talenten niet kunnen vinden. Ze zijn er wel, ze vertrouwen je alleen niet meer. En… laten we eerlijk zijn… terecht. Want bij grote organisaties zijn afspraken houdbaar tot het moment dat iemand van hogere hand besluit dat ze dat niet meer zijn.

Nu hoor ik velen al denken: en die kleine organisaties dan Bas? Die hebben ook moeite met goede talenten vinden. Klopt, daar is het probleem vaak de bekendheid… die komt door een ontbrekende recruitmentstrategie of een gebrekkig beleid. Want als je daar niet consequent mee bezig bent en enkel gaat werven als je iemand zoekt, vindt je die talenten ook niet.

Innovatie

Tot slot zoals beloofd nog wat de Trendrede zegt over het werven van goede, innovatieve mensen. Het aantrekken van innovatie. De Trendrede zegt hierover: innovatie komt van onderaf. Bottum up zoals dat heet. Er is een stuwmeer aan innovatie, dat vaak niet naar boven komt door alle restricties. Dus als je daar gebruik van wilt maken, moet je niet mensen gaan werven met diploma’s of zo. Dan moet je gaan zoeken in de hobbykamers, in de open source communities (en dat gaat niet enkel over IT hoor), in de samenkomsten van de ‘geeks’. Innovatieve mensen, toppers, vind je niet via een advertentie, die vind je op de plekken waar de echte innovatie plaats heeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


436 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën