Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITDe economie zit tegen, het gaat niet goed, werkloosheid is hoog genoeg. Een goede sollicitatie-ervaring is dan niet nodig, toch? Reizend door landen als Thailand en Vietnam zie je dat goede ervaringen niet nodig lijken, personeel komt en gaat, toeristen komen en gaan, dus wat maakt het uit? Tot je ziet hoe veel mensen reizen, net Tripadvisor en hostelworld als hun trouwe bondgenoten. En dan blijkt goed personeel ineens onwijs belangrijk. Want die maken de sfeer in een hostel of hotel. Die bepalen of je straks vol zit als hotel of dat je helemaal leeg bent. Zoals ik recent ondervond met 2 hotels, letterlijk naast elkaar, beide vergelijkbaar qua prijs (hoewel de slechte iets duurder was), vergelijkbaar qua kamer en luxe, maar onvergelijkbaar qua personeel).

En hoe trek je, zeker in het westen, goed personeel aan? Door ze met fatsoen te behandelen.

Wat is fatsoen?

Bij Digitaal-Werven onderzoeken we al jaren hoe men om gaat met sollicitanten. Digitaal dan. Welke informatie geef je? Hoe moet je solliciteren? Komt er een reactie? Komt er een reactie op vragen? Gewoon de basisregels van communicatie. Nog steeds hoor ik van recruiters dat ze niet vinden dat ze hoeven te reageren op ‘waardeloze’ sollicitaties. Nog steeds verbaas ik me er over. Ik vraag zo iemand wel eens wat hij er van vindt als hij geen reactie krijgt op een mail met een vraag naar een bedrijf waar hij klant is. Schandalig, maar ik ben dan ook geen nutteloze sollicitant. Nee, maar wel een waardeloos communicatief persooon als je niet reageert. Reageren kost vaak weinig tijd. Ik zeg niet dat je in elke sollicitant even veel tijd moet stoppen, maar een zinnetje: sorry, je komt niet in aanmerking voor deze functie, is niet zo tijdrovend.

Hoe dan wel?

Hoe kan het wel? Dat laten we op 9 oktober zien op het Digitaal-Werven event. Waar we een geweldige marketingcase laten zien hoe je ‘volwassener’ wordt qua afdeling. En hoe je je conversie optimaliseerd, dus binnenhaalt wie je echt wilt binnen halen. In de ochtend is er tijd voor gesprekken met vakgenoten. In de middag praten we over conversie. Vorig jaar gaf 100% van de deelnemers aan iets geleerd te hebben. Dus zorg dat je er op 9 oktober bij bent. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


243 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën