Een vriendin van me werkt voor de Aldi en is daar super enthousiast over. Ik was benieuwd of die enorme hoeveelheid energie die ze elke keer naar mij weet over te brengen ook online te vinden is. Het begint niet goed, want werkenbijaldi.nl komt nergens uit. Via aldi.nl kom je wel meteen op een carriere deel. Daar zal ik dus denk ik moeten zijn.

Schermafbeelding 2013-06-21 om 17.17.22

Met praat meteen over het aldigen en over ondernemers. Ik dacht dat ik er kwam werken? Maar ze zoeken blijkbaar alleen ondernemers? Niet ondernemende mensen, nee, Ondernemers van harte welkom staat er.

Interessant, ze willen ondernemers, maar vervolgens hebben ze het over Aldi als werkgever. Dus blijkbaar zoeken ze geen franchisenemers. Logisch, want Aldi is helemaal geen franchise organisatie, maar het begint voor velen dus al als afknapper denk ik.

Negen stappen

Schermafbeelding 2013-06-21 om 17.19.18

 

De site is heel eenvoudig en overzichtelijk opgebouwd. Met negen kerwaarden (best veel, maar goed) die beschreven worden. Waar staat Aldi voor, wat is dat ‘Aldi-Gen’ waar men het over heeft?

Stap 7 is het organogram. Helder en overzichtelijk. Stap 9 is solliciteren. En dan…

Schermafbeelding 2013-06-21 om 17.20.51

 

Mag je blijkbaar een brief schrijven. Geen vacature te vinden op de site. Geen sollicitatieknop, geen enkele digitale mogelijkheid iemand ergens te benaderen. Gewoon een lijst met adressen per regio en de naam van de directeur.

Om de slogan van een concurrent te gebruiken… HALLO Aldi… welkom in de 21e eeuw…

Overigens ben ik dat enthousiasme van die vriendin van me ook niet op de site tegen gekomen. Beetje tekst, meer heb ik niet gezien.

Conclusie

Weet je, voor een organisatie als de Aldi vind ik de opzet echt wel passen. Gewoon strak in het jasje, want zo zit het bedrijf in elkaar. Dat zeggen ze ook, niet te veel keuze, niet te veel mogelijkheden, gewoon ‘our way or the highway’. Dat je dan 9 stappen pakt… ook heel goed. Ja, het idee en de opzet kan ik best waarderen.

Maar waarom kan je niet gewoon online je interesse kenbaar maken? Waarom geef je niet gewoon aan waar er mensen gezocht worden? Je hebt in de winkels maar 2 type krachten volgens je organogram: leidinggevende en uitvoerende en die moeten binnen de winkel alles kunnen. Mooi, maar in welke winkels zoek je die dan? Een tikje teleurstellend dus.

Op 9 oktober is het Digitaal-Werven event. Hier kan iedereen in de recruitment of arbeidsmarktcommunicatie inspiratie opdoen van de top van de online marketing wereld. 

Wil je meer nu meteen meer inspiratie opdoen voor je recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


5.883 views | Reageer (3 reacties)