Vraag me niet waarom, maar ik kwam via via ineens op de werkenbij site van de sociale verzekeringsbank SVB. Positief is in ieder geval de www.werkenbijsvb.nl gewoon uitkomt op de site, welke onderdeel is van de hele corporate site. Dus daar is iemand wakker geweest. Dat is dus een positief begin. De site zelf echter wanneer ik die zie geeft me de kriegels.

Schermafbeelding 2013-06-20 om 23.13.38

Het begint met een bak aan video, daaronder een hoop stukjes tekst. Rechts dan nog een soort banner van The IT team, waaronder nog wat vacatures staan. Van websites ontwerpen heeft deze ontwerper blijkbaar nooit gehoord, want waar wil je nu dat ik als bezoeker klik? Wat is het doel van je site? Waar zit mijn call to action? Conversie technisch een drama.

Als ik op die banner van dat IT team klik kom ik ineens op een andere website uit. Gewoon een hele andere site. Speciaal voor IT. Waarom? Waarom kan je dat niet in je gewone site kwijt? Zwaktebod. Ook heb ik sterk mijn twijfels bij The A Team gebruiken als campagne hiervoor. Ik weet niet hoe oud je denkt dat de gemiddelde IT’er is, maar de jongere doelgroep ga je daar niet mee aanspreken.

Design

Schermafbeelding 2013-06-20 om 23.18.11Een paar kliks verder en ik wil iets lezen over het sociale beleid bij de sociale verzekeringsbank. Echter, er valt me maar een ding op. De tekst is wat korter en… het menu valt gewoon van de pagina af. Ja, serieus, daar heeft de ontwerper dus niet bij nagedacht. Ik herhaal mijn eerste statement: een ontwerper die geen verstand van online lijkt te hebben.

Informatie

De informatie is zeer summier. Er staat iets over de arbeidsvoorwaarden, maar heel beperkt. Er staat niets over de sollicitatie-procedure en de interviews… nou ja, we noemen ze interviews. Geen medewerkers aan het woord of zo.

Vacatures

De vacatures staan allemaal op 1 pagina. Geen zoekmogelijheden. Geen verfijnmogelijkheden. Niets. Ik hoop maar dat het er niet teveel worden.

Opvallend is dat meer dan de helft IT vacatures zijn, en daarvoor hebben ze een aparte site dus gemaakt. Maar dat zijn nog steeds maar vijf vacatures (van de zeven). Dus voor VIJF vacatures, terwijl je er totaal ZEVEN hebt, maak je een aparte website? Ons belastinggeld goed besteed….

De vacature zelf is een grote lap tekst en je moet goed zoeken om de solliciteer knop te vinden. Het is namelijk geen knop, maar een goed verstopt linkje.

Solliciteren

Het solliciteren via de normale site kom je in een ander scherm terecht, gewoon op connexys.nl. Het was blijkbaar teveel moeite dit in de eigen site te integreren. Hier moet je van alles invullen dat al in je CV staat om vervolgens je CV toe te voegen, natuurlijk een privacy statement te accepteren, dat in dit geval nergens op die site meer te vinden is.

Het meest bijzondere is echter wat je krijgt als je via die speciale IT site probeert te solliciteren.

Schermafbeelding 2013-06-20 om 23.26.28

 

Conclusie

Ik kan er weinig anders van zeggen dan dat de site een compleet drama is. Ze zoeken maar een paar mensen, maar blijkbaar is men zo desperaat dat men een aparte site heeft gemaakt voor de IT’ers. Die niet werkt. En de gewone site is zo totaal niet gericht op conversie dat daar ook niet zo heel veel van zal komen, tenminste, geen kwaliteit verwacht ik. Hier is redelijk eenvoudig veel te verbeteren, hoewel ik persoonlijk er eerder voor zou kiezen om het geheel weg te gooien en een goede ontwerper aan te trekken.

Wil je weten hoe je de conversie van een recruitmentsite eenvoudig kan verhogen? Op 9 oktober is het Digitaal-Werven event. Hier kan iedereen in de recruitment of arbeidsmarktcommunicatie inspiratie opdoen van de top van de online marketing wereld. 

Wil je meer nu meteen meer inspiratie opdoen voor je recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.032 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën