Blokker is een van onze grote winkelketens. Dus laten we eens kijken hoe het is om daar te solliciteren. We hebben de laatste weken immers ook Albert Heijn (dramatisch), HEMA (zeer acceptabel) en Belcompany (zeer matig) bekeken. Het gevoel als ik de site open is goed. Ten eerste komt www.werkenbijblokker.nl er gewoon uit en het is een lekker overzichtelijke site.

Schermafbeelding 2013-06-20 om 22.40.28

Wat ik prettig vind is dat Blokker meteen heel duidelijk 3 call to actions geeft. nu is drie normaal te veel, maar het zijn geen verschillende mogelijkheden. Winkel, distributiecentrum en hoofdkantoor. Wat ik me nu afvraag: weet iemand wat hij wil. Is het onderscheid distributiecentrum en winkel wel zo logisch? Ik kan me indenken dat hoofdkantoor echt iets anders is, maar hebben die andere twee misschien geen overlap? Nou ja, laat ik ze maar het voordeel van de twijfel geven dat ze hun doelgroep beter kennen dan ik (en dan Albert Heijn, want die doet dat juist wel samen in hun site).

Informatie

Vanuit de navigatie lijkt Blokker veel informatie aan te bieden. Er staat iets over werken en leren, maar anders dan een mogelijkheid voor een stageplek aanvragen is het niet. Werken bij Blokker geeft summier wat informatie. Iets serieus over de arbeidsvoorwaarden is er niet te vinden en de sollicitatie-procedure heb ik ook niet gezien. Informatief is de website dus compleet niet.

Schermafbeelding 2013-06-20 om 22.48.23Wel zijn er een aantal medewerkers die aan het woord komen, alsmede wat video’s. Deze medewerkers komen in tekst en video aan bod: super! Wat ik ook gaaf vind is dat onder die stukken ook de goede vacatures staan. De relevante vacatures, als die er zijn. Daar is over nagedacht.

Ook geven ze allerlei links naar social media, maar iets eenvoudigs als de recruiter in beeld brengen, contact gegevens, etc. Nee, dat is er ook niet te vinden. Persoonlijk is de site dus ook zeker niet.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-06-20 om 22.50.48Het moment dat ik op de vacatures klik krijg ik meteen ALLE vacatures. Niet een zoekmachine, maar meteen allemaal. Aan de andere kant, er is wel meteen een mogelijkheid te verfijnen, op postcode te zoeken of te verfijnen naar andere zaken als opleiding of aantal uren per week.

Wat mij meteen opvalt is dat ALLE vacatures in de winkels zijn. Er is er geen een op het hoofdkantoor of in het distributie centrum.

Het andere dat opvalt is dat je geen idee hebt wat de functies inhouden. Hulpkracht, vakantiekracht, BBL verkoopmedewerker. Ik kan me er wel iets bij indenken, maar volgens mij kan je deze functies juist in 1 zin omschrijven.

Ik kijk even naar een functie van bedrijfsleider.

De vacatures zien er goed opgemaakt uit. Daar komt ineens wel de naam en het telefoonnummer van de recruiter terug. Geen foto, jammer.

Ook hebben ze vergelijkbare vacatures, een solliciteer knop boven en onder de vacature. Ja, dat ziet er best goed uit.

Solliciteren

Het solliciteren zelf begint met een hele reeks vragen die ook in een normaal CV staan. Jammer, beetje overbodig.

Wat helemaal vreemd is, is dat na het invullen van het eerste veld met die gegevens je een tweede veld krijgt, waar al die gegevens zijn ingevuld, maar ineens je een CV en motivatie bij moet doen. Waarom zou je dat niet gewoon op 1 veld doen? Dit is echt niet logisch.

Vervolgens moet je ook akkoord gaan met een privacy regelement dat keurig klikbaar is, maar verder geen woord zegt over hoe ze omgaan met solliciteren, enkel over cookies. Daar heeft weer een jurist een enorm orgasme gehad dit erin te doen en verder geen recruiter het lef gehad hem in zijn ballen te schoppen. Dat naast het feit dat het accepteren van een privacy statement natuurlijk er definitie de grootst mogelijke onzin is aangezien dat als je per brief solliciteert ook niet hoeft!

Conclusie

Geen onaardige site als ik eerlijk ben. Er ontbreekt een hoop relevante informatie, zoals arbeidsvoorwaarden (die staan gewoon vast voor winkel medewerkers toch?) en de sollicitatie-procedure. Maar wat ze gedaan hebben, is best goed gedaan. Tot het moment dat je gaat solliciteren, dan is er weer niet helemaal goed nagedacht. Toch zijn het geen enorme blunders, je ziet alleen dat er veel ‘ja en amen’ is gezegd en de ‘waarom’ vraag niet gesteld is.

Geen pareltje, maar ook zeker geen drama.

Wil je weten hoe je je wervingssite kan verbeteren? Op 9 oktober is het Digitaal-Werven event. Hier kan iedereen actief in de recruitment of arbeidsmarktcommunicatie inspiratie opdoen van de top van de online marketing wereld. 

Wil je meer nu meteen meer inspiratie opdoen voor je recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.458 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën