katleeuwspiegelVorige week kondigde ik aan dat Digitaal-Werven dit jaar als thema heeft: wat recruitment kan leren van marketing. Eigenlijk is dit (bijna) elk jaar het thema geweest, maar vaak met een bepaalde twist. Het leek me dus leuk eens terug te kijken. Wat is er nu eigenlijk geleerd en veranderd door de jaren heen? Hoe anders zit Recruitment nu in elkaar, niet fundamenteel, maar met de tools die we gebruiken?

Ik vond het wel grappig dat te doen aan de onderwerpen die we bij Digitaal-Werven hebben behandeld. Wat doen we nu eigenlijk anders? Best veel als je het zo bekijkt. Alleen omdat het allemaal gradueel is gegaan hebben we dat niet echt door volgens mij. 

Het begin: 2007: The Candidate Experience.

De eerste Digitaal Werven was in 2007. The Candidate Experience was het thema. Ik had het er recent nog met o.a. Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group over en voor zover wij hebben kunnen achterhalen was dat de eerste keer dat die term echt in Nederland gebruikt werd. Het is inmiddels volgens mij een hele bekende term, iedereen praat er over. Toch was het hele thema 6 jaar geleden dus nog volledig onbekend. De kandidaat een ervaring bieden? Wat was dat voor onzin? Ik herinner me nog een opmerking van een bezoeker over het statement dat je geen ‘noreply’ adres moest gebruiken om sollicitanten te gaan mailen. Deze man stond op in het publiek en riep: “Maar dan gaan je kandidaten terug mailen”.

Het bieden van een kandidaat ervaring is iets dat de meeste bedrijven nu wel doen. Iets dat is afgeleid van de klantervaring natuurlijk. Een grote verschuiving heb ik het gevoel in recruitmentland. Interessant daarbij is dat we dat ook cijfermatig zien. Het hoogste cijfer in 2007 was een 6,5 op de schaal van 1 tot 10. In 2012 hadden we twee partijen die meer dan een 8 scoorde en meer dan 30 bedrijven die een 7 of hoger scoorde in ons onderzoek, terwijl de eisen enkel zijn toegenomen.

SEO, goed websites en persona’s

In de jaren daarna hebben we op Digitaal-Werven onder andere SEO en SEA (in 2008) aan bod gebracht. Een toen volledig onbekend onderwerp voor 95% van de recruiters. Een enkel bureau deed er iets mee, maar geen corporate had ooit een adword gekocht voor werving op dat moment. Inmiddels is zoekmachine optimalisatie niet weg te denken en zijn adwords generiek ingezet. Ook een grote verandering in recruitment, iets waar elke recruiter mee te maken heeft, vaak indirect, maar toch.

In 2009 ging het over het maken van een goede wervingssites. We hebben toen sessies gedaan over design, creatie en vooral ook het denken vanuit persona’s. Iets dat tegenwoordig gelukkig veel meer gedaan wordt. Ook iets dat recruitment heeft geleerd van het marketingvakgebied, waar dat al gemeengoed was. Het al eerder genoemde feit dat veel ervaringen en sites zo verbeterd zijn komt denk ik mede vanwege het feit dat er veel beter vanuit persona’s wordt nagedacht over de corporate recruitmentsites.

Gaming en virtual reality

In 2010 hadden we een internationale topspreker en daarnaast vooral ook sessies over gaming en virtual reality. Met name het toevoegen van mogelijkheden aan papieren advertenties in kranten en op billboards. Het laatste begint nu heel langzaam te komen met Layar, maar nog niet echt in de recruitment. Gaming is nog steeds een marginaal onderdeel van de marketingmix in recruitment, maar ook in de marketing wereld wordt dit instrument nog niet groots ingezet.

Grappig genoeg is het zowel in de marketing als in de recruitment nog niet echt doorgebroken, dus kunnen we niet zeggen dat recruitment op dit gebied nog veel te leren heeft van marketing.

Social

Het thema social is ook meerdere keren aan bod gekomen. Hyves over het bouwen van een community, toen Hyves nog hip was. Monsterboard over hun baancoach en Maurice Beerthuyzen over webcare. Social is inmiddels ook niet meer weg te denken het uit recruitmentvak. Soms gaat dat goed, vaak is het nog vooral zenden, maar social media en recruitment is toch wel een hele grote verandering. Het aantal bureaus dat nog recruitment aanneemt zonder een Linkedin profiel en ditto netwerk is denk ik heel marginaal.

Testen en Persuasion

Nu ‘hot’ in de wereld van online marketing is A/B testing en persuasion (en dus het A/B testen van persuasion technieken). Vorig jaar hebben we daar een eerste blik in gegeven vanuit de online marketing wereld, dit jaar gaan we daarop verder. Iets dat nog nauwelijks gebeurt in de wereld van online recruitment, maar waar wederom heel veel te winnen is. Hoe krijg je meer mensen die zoeken op je site? Hoe schotel je ze de betere vacatures voor? Hoe krijg je de goede sollicitanten zover dat ze wel solliciteren en verleid je de verkeerde mensen misschien om verder te zoeken? Allemaal vragen die je moet uittesten, maar test en optimalisatie budgetten van recruitmentsites zijn helaas vaak afwezig. Het is bouwen, opleveren en klaar. Veel E-Commerce websites maken daar nu juist een slag in en halen daar hele goede rendementen.

Veel geleerd, nog veel meer te leren

Al met al zijn de middelen in het recruitmentvak behoorlijk veranderd de laatste jaren. Met Digitaal-Werven hebben we regelmatig voorop gelopen, hoewel we ook wel eens de plank hebben misgeslagen (met gaming en virtual reality). Toch lijkt het een goede inspiratiebron om te zien welke middelen de komende jaren belangrijk worden. Ik zou dus zeggen: ben er 9 oktober bij op Digitaal-Werven 2013.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


283 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën